اراده مشروطه پرداخت به قهرمانان قزوینی وجود ندارد

اراده استانی برای پرداختن به قهرمانان قزوینی وجود ندارد


مجموعه تلویزیونی “سنجرخان” که با موضوع یک قهرمان کرد با اقبال عمومی قابل توجهی روبرو شد، تاکید بر پرداختن به شخصیت‌های بومی و ناشناخته کردستان داشت. نویسنده این مجموعه بیان کرد که هیچ بخشی از فیلمنامه از فیلمنامه قبلی مشهور دری برگرفته نشده و تمامی سکانس‌ها از نو نوشته شده‌اند. او همچنین اهمیت احترام به میراث مردم کردستان، پرهیز از ورود به چالش‌های قومی و قبیله‌ای و ترکیب بازیگران محلی را تاکید کرد. این مجموعه در تلاش بود شخصیت‌های مطرح استان‌ها را معرفی کند و اراده استانی برای این موضوع مورد نیاز است.

دیجیاتور، گروه استان‌ها: مجموعه تلویزیونی سنجرخان یکی از مجموعه‌های پربازدید تلویزیونی بود که با نگاهی به یک قهرمان و مبارز کُرد با اقبال عمومی خوبی روبرو شد.

یکی از اصلی ترین ویژگی‌های این مجموعه بدون شک توجه ویژه به شخصیت و قهرمان مردمان کرد کشورمان بود و نشان داد پرداختن به چهره‌های ناشناخته‌ای که در جای جای این کشور برای استقلال این خاک تلاش کرده‌اند اما ناشناخته مانده‌اند با استقبال مردم روبرو می‌شود.

«حمیدرضا سبحانی نژاد» از هنرمندان و فعالان فرهنگی برجسته قزوینی و نویسنده مجموعه سنجرخان در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور ضمن پرداختن به زوایای هنری این مجموعه از لزوم توجه به شخصیت‌های بومی استان قزوین نیز سخن می‌گوید.

وی در این گفت وگو اظهار کرد: اواخر سال ۱۳۹۸ من و محمدحسین لطیفی قرار شد کار مشترکی را برای صفویه انجام دهیم و قسمت‌های اول هم نوشته شد اما پروژه با مشکلات مالی مواجه شد.

سبحانی نژاد افزود: مجموعه سنجرخان پیش از آن در اواسط دهه نود تصویب شده بود و حتی فیلمنامه اولیه نیز توسط مرحوم دری نوشته و با بازیگران هم صحبت شده بود اما بعد از بیماری و فوت ایشان کار متوقف شده بود.

وی با بیان اینکه مجموعه سنجرخان قرار بود توسط مرکز کردستان و برای معرفی قهرمانان مبارزان کرد کردستان ساخته شود، اضافه کرد: سنجر خان شخصیتی بود که وابستگی به بیگانه نداشت و از این رو می‌توانستیم راحت تر به آن بپردازیم.

هیچکدام از بخش‌های اثر سینمایی نوشته مرحوم دری نیست

این هنرمند برجسته قزوینی تصریح کرد: بعد از توقف کار برای صفویه مقرر شد که این کار توسط آقای لطیفی و بنده نوشته شود و باید این را بگویم که علی رغم آنچه که گفته می‌شود هیچکدام از بخش‌های این اثر سینمایی برگرفته از فیلمنامه مرحوم دری نیست و تمام سکانس‌های اثر سینمایی از ابتدا تا انتها از نو نوشته شده بود.

وی تاکید کرد: رویکرد مرحوم دری در نوشتن فیلمنامه سنجرخان بیشتر هویتی بود اما رویکرد ما علاوه بر رویکرد هویتی، عبرت آموزی تاریخی نیز بود.

سبحانی نژد اضافه کرد: مخاطب وقتی این سریال را می بیند باید این را بداند که دردسرهای جامعه ایران از صدسال پیش نیز وجود داشته است و حتی برخی دیالوگ‌های آن برهه مانند «خان باید به فکر رعیت باشد» امروز نیز کاربرد دارد.

وی با اشاره به منابع لازم برای ساخت این اثر سینمایی، ادامه داد: منابع خوبی در اختیار داشتیم و خاندان وزیری در تمام مراحل ساخت در کنار ما بودند و چندین رساله دکتری و فوق لیسانس در رابطه با سنجرخان نیز در اختیار ما وجود داشت.

برای نوشتن سنجرخان به اصل روایت خیالی متعهد بوده‌ایم

نویسنده مجموعه تلویزیونی سنجرخان عنوان کرد: برای دراماتیک کردن روایت خیالی شاید در برخی ریزه کاری‌ها تغییراتی داشته باشیم تا قصه کشش لازم را داشته باشد اما اصل روایت بدون تغییر در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برخی شخصیت‌ها را که بسیارخوی وحشی گری داشته و بی رحم بودند به گونه‌ای ترسیم کردیم که از دایره انسان بودن خارج نشوند اما مخاطب به این نتیجه که او فردی بی رحم است برسد.

سبحانی نژاد یکی از ویژگی‌های این اثر سینمایی را احترام به میراث مردم کردستان و پرهیز از ورود به چالش‌های قومی و قبیله‌ای دانست و تصریح کرد: برای اینکه بتوانم با میراث مردم کردستان آشنا شوم روز اولی که وارد این شهر شدم سعی کردم با حضور در شهر و بین مردم و تاکسی با میراث این مردم آشنا شوم.

وی ادامه داد: خیلی از ذهنیت‌هایی که در مورد مردم کردستان وجود دارد اصلاً صحیح نیست و برای این مردم علاوه بر اینکه میراث و سنن کردها مهم است زندگی رنگ زیبایی دارد و مردم با هر نگاه مذهبی و قومی کنار همدیگر به خوبی زندگی می‌کنند.

سنجرخان برای همه مردم ایران نوشته شد

این نویسنده برجسته قزوینی گفت: تنها ذهنیت جدی مردم کردستان که مربوط به این دوره و الان هم نیست این است که مرکز کشور به مردم این استان بی توجه بوده است.

وی اظهار کرد: وجود قطب الدین صادقی در کنار این پروژه یک حسن بزرگ بود و قدرت و کاریزمای ایشان نقش مهمی در ساختن این اثر سینمایی داشت.

سبحانی نژاد تاکید کرد: وجود آقای لطیفی باعث شد برای ساخت اثر سینمایی نگاه وسیعی تری داشته باشیم و تنها مخاطبان این اثر سینمایی را مردم کردستان و کرد نبینیم بلکه همه مردم را مخاطب بدانیم.

۸۰ درصد بازیگران سنجرخان باید از جوانان کردستان می‌بودند

وی گفت: بهمن مرادنیا استاندار سابق کردستان نقش مهم در حمایت از ساخت این سریال داشت اما یک قول شفاهی از کارگردان کار گرفته بود که ۸۰ درصد بازیگران سریال باید از بازیگران و هنرمندان کرد باشد.

این نویسینده برجسته قزوینی با بیان اینکه این یک درس بزرگ برای استان قزوین است، ادامه داد: متأسفانه می‌بینیم در قزوین از لوکیشن‌های این استان استفاده می‌شود اما آن را به نام استان دیگر معرفی می‌کنند.

اراده استانی برای پرداختن به قهرمانان قزوینی وجود ندارد

وی بیان کرد: برای انتخاب بازیگر قرار بر این شد که شخصیت‌های جوان اثر سینمایی را از بازیگران جوان کردستان انتخاب کنند و تنها بخشی از بازیگران مهم را از چهره‌های سرشناس برگزینند.

سبحانی نژاد با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار نفر برای سنجرخان تست بازیگری دادند تا زمینه مطرح شدن هنرمندان کردستانی فراهم شود، ادامه داد: انتخاب چهره‌هایی مثل پاک نیت یا دهکردی انتخاب خوبی بود که در بازی هم شاهد عملکرد خوب آنها بودیم.

روابط حکومتی صداوسیما پرداختن به چهره‌ها و قهرمانان استانی است

وی با بیان اینکه روابط حکومتی‌های امروز سازمان صداوسیما بسیار خوب و قابل توجه است، بیان کرد: یکی از این روابط حکومتی‌ها تمرکز زدایی و پرداختن به شخصیت‌ها و قهرمان‌های استان‌ها است اما برای تحقق این روابط حکومتی در هر استانی باید یک اراده و همت جمعی وجود داشته باشد.

این هنرمند برجسته قزوینی با بیان اینکه شخصیت‌های زیادی در استان قزوین وجود دارد که قابلیت پرداختن دارد، ادامه داد: امروز استان‌های دیگر مانند اردبیل و یا البرز دنبال پرداختن به چهره‌های مطرح خود هستند اما در قزوین اراده‌ای برای این موضوع وجود ندارد.

وی در پایان با بیان اینکه سازماندهی کلان فرهنگی استان قزوین باید به این نقطه برسند که نیاز است به شخصیت‌های استان قزوین توجه ویژه ای بشود، تاکید کرد: از سوی دیگر این مطالبه باید از نخبگان و هنرمندان استان نیز شکل بگیرد و طبیعتاً با یک اراده جمعی می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم.


مجموعه تلویزیونی سنجرخان با توجه به شخصیت و قهرمان مردمان کُرد با استقبال عمومی مواجه شد. سریال تاکید داشته است که دردسرهای جامعه ایران از صدسال پیش نیز وجود داشته است. این سریال تلاش کرده است که احترام به میراث مردم کردستان را حفظ کند و از ورود به چالش‌های قومی و قبیله‌ای پرهیز کند. شخصیت‌های مختلفی در این سریال به تصویر کشیده شده‌اند که نشان دهنده وحشی‌گری و بی‌رحمی برخی افراد هستند. در ساخت این اثر سینمایی، تمام تلاش شده است که بازیگران و تصاویری واقعی از مردم کردستان و استان قزوین به تصویر کشیده شوند. در نهایت، افراد مسئول باید به این نکته توجه کنند که پرداخت به شخصیت‌ها و قهرمانان استانی می‌تواند به پیشرفت و شناخت بیشتر این مناطق کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *