آیین‌نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده به هیأت وزیران ارسال شد.

آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده به هیات وزیران ارسال شد


مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۱ تصویب شد و پس از مدتی مقررات اصلاحیه ماده ۱۰ آن نیز تصویب شد. آئین‌نامه اجرایی این مقررات هنوز تصویب نشده است و به دلیل تعلل حکومت در تصویب آن، تعداد اسقاط خودروهای فرسوده کاهش یافته است. در آئین‌نامه بسته‌های تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است، اما هنوز در انتظار تصویب نهایی آن در هیأت وزیران هستیم. همچنین توجه ویژه به اسقاط موتورسیکلت‌های و خودروهای سنگین فرسوده نیز در این آئین‌نامه دیده شده است. میزان اسقاط خودروهای فرسوده در سال های گذشته نیز افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه حدوداً ۴.۵ سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و بعد از سه سال این مقررات در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید. ۳ ماه به وزارت تولیدی و حکومت فرصت داده شد که آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کند اما به جای اینکه آئین نامه تصویب شود ماده ۱۰ این مقررات اصلاح شد و لذا نام آن به مقررات اصلاح ماده ۱۰ مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه تغییر کرد.

بالاخره مقررات اصلاح ماده ۱۰ در اواخر آذرماه ۱۴۰۱ تصویب شد و پس از طی مراحل در ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ لازم الاجرا شد بعد از آن نیز سه ماه حکومت فرصت داشت تا آئین نامه خودروهای فرسوده را تصویب کند که تاکنون آئین نامه مذکور تصویب نشده است.

در این آئین‌نامه بسته‌های تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است، از جمله تنبیه‌ها این است که هر چقدر سن فرسودگی وسایل نقلیه بالاتر رفت میزان پوشش ریسک وسایل نقلیه نیز افزایش می‌یابد. همچنین وقتی وسایل نقلیه به سن فرسودگی رسید، سهمیه سوخت قطع می‌شود و مورد سوم نیز عدم بخشودگی عوارض تأخیر است.

تصویب آئین نامه بعد از ۱۰ ماه

با توجه به اینکه حدود ۱۰ ماه از تصویب مقررات مذکور می‌گذرد محمود مشهدی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و تبدیل زباله اعلام کرده بود که به دلیل تعلل حکومت در تصویب و ابلاغ این آئین نامه، حدود ۸۰ درصد اسقاط وسایل نقلیه کاهش یافته است.

بر این اساس، بالاخره روز گذشته پس از برگزاری ۱۷ جلسه تخصصی در کمیسیون فرعی و ۳ جلسه در کمیسیون اصلی زیربنایی، تولیدی و اکوسیستم حکومت و گذشت بیش از ۱۰ ماه از تصویب اصلاحیه ماده ۱۰ مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه، آئین‌نامه اجرایی این ماده به تصویب کمیسیون اصلی زیربنایی حکومت رسید و برای تصویب نهایی به هیأت وزیران رفت.

مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در این رابطه اظهار کرد: در این آئین‌نامه تعداد گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده افزایش یافته تا بدین ترتیب انگیزه مالکان این دسته از خودروها برای جایگزینی افزایش یابد.

وی با اشاره به این که جدول معادل سازی گواهی اسقاط نیز پس از ۶ سال اصلاح شده است، گفت: در عین حال توجه ویژه به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و خودروهای سنگین فرسوده نیز در این آئین‌نامه دیده است.

سالاریه تصریح کرد: همچنین کارگروهی نیز موظف به اولویت‌بندی و تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده شده است. پیش‌بینی می‌شود این آئین نامه در اولین جلسه حکومت تصویب و ابلاغ شود.

گفتنی است، ۲.۵ میلیون وسایل نقلیه فرسوده با سن فرسوده (۲۰ سال) در کشور موجود است. اما اگر مرز فرسودگی یعنی ۱۵ سال در در نظر بگیریم حدود ۳.۵ میلیون بیشتر می‌شود.

همچنین در سال ۹۸ در مجموع ۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۹۹ نیز ۱۳ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ نیز کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و در سال جاری در نیمه اول سال حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.


مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه بعد از ۴.۵ سال بحث و بررسی قبلی، در ماه خرداد سال ۱۴۰۱ تصویب شد. پس از تصویب مقررات، به حکومت ۳ ماه فرصت داده شد تا آئین‌نامه خودروهای فرسوده را تصویب کند، اما تاکنون آئین‌نامه مورد نظر تصویب نشده است. در آئین‌نامه تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است که پوشش ریسک خودروها با سن فرسودگی بالاتر افزایش می‌یابد و سهمیه سوخت برای خودروهای فرسوده قطع می‌شود. مقررات اصلاح ماده ۱۰، بعد از ۱۰ ماه تصویب شد و منتظر تایید هیأت وزیران است. در ادامه آئین‌نامه، تخصیص اعتبار برای نوسازی خودروهای فرسوده نیز در نظر گرفته شده است. در کشور حدود ۲.۵ میلیون وسایل نقلیه فرسوده با سن فرسودگی ۲۰ سال موجود است و اگر مرز فرسودگی را ۱۵ سال در نظر بگیریم، این آمار به حدود ۳.۵ میلیون افزایش می‌یابد. همچنین در سال‌های گذشته تعداد زیادی وسایل نقلیه فرسوده اسقاط شده است و در سال جاری نیز تا نیمه سال حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *