آیا این حقایق ترسناک درباره اثر سینمایی جن‌گیر را می‌شناختید؟ [برای بالای 18 سال]

اثر سینمایی جن‌گیر یکی از کلاسیک‌ترین اثر سینمایی‌های ترسناک است که از سال ۱۹۷۳ تا به امروز همچنان مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. این اثر سینمایی با فضای سرد، اجراهای نزدیک به واقعیت و جلوه‌های ویژه‌ای تکان‌دهنده، به یکی از موفق‌ترین اثر سینمایی‌های ژانر وحشت تبدیل شده است و تأثیری بسیار ماندگار بر منتقدان و بینندگان بر جای گذاشته است. در این مقاله به دنیای جذاب و ترسناک اثر سینمایی جن‌گیر مسافرت می‌کنیم و ۱۶ واقعیت تکان‌دهنده درباره این اثر سینمایی را که ممکن است تا به حال نشنیده باشید، کشف خواهیم کرد. این واقعیت‌ها شامل روایت خیالی‌های ترسناکی از پشت صحنه اثر سینمایی، واکنش‌های منزجر کننده تماشاگران و اعضای گروه اثر سینمایی، نبود نمایش اثر سینمایی برای گروه‌های خاص و حتی نام ناشناخته شیطانی که این اثر سینمایی را ترتیب می‌دهد. واضح است که اثر سینمایی جن‌گیر بی‌شک از تأثیر خود بر منتقدان و بینندگان هیچ‌گاه خاکستری نمانده است و همچنان به عنوان یکی از بهترین اثر سینمایی‌های ترسناک تمام دوران شناخته می‌شود.

جن‌گیر یک اثر سینمایی ترسناک کلاسیک است که از زمان اکرانش در سال ۱۹۷۳ بینندگان را مجذوب خود کرده است. این اثر سینمایی به کارگردانی ویلیام فریدکین و بر اساس رمانی از ویلیام پیتر بلاتی، روایت خیالی جذاب دختر جوانی به نام ریگان را دنبال میکند که توسط یک موجود شیطانی تسخیر می‌شود.

جن گیر با فضای سرد، اجراهای نزدیک به واقعیت و جلوه‌های ویژه‌ی تکان‌دهنده، به نقطه عطفی در ژانر وحشت تبدیل شده‌است و تأثیری ماندگار بر منتقدان و بینندگان بر جای گذاشته است. در این مقاله به دنیای جذاب اثر سینمایی جن‌گیر مسافرت می‌کنیم و ۱۶ واقعیت را که ممکن است درباره این اثر سینمایی نمادین ندانید، کشف کنیم.

اثر سینمایی جن‌گیر

حقایق اثر سینمایی جن‌گیر

این اثر سینمایی بر اساس یک روایت خیالی واقعی ساخته شد

درمورد دادن رتبه‌بندی R به اثر سینمایی جن‌گیر اختلاف نظر وجود داشت

در مقاله نیویورک تایمز، در سال ۱۹۷۴ بیان داشتند که دادن رتبه‌بندی R به جای X به اثر سینمایی جن‌گیر به این معنی است که اثر سینمایی برای کودکان مناسب است تا زمانی که بزرگسالان آنها را همراهی کنند و تنهایی این اثر سینمایی را تماشا نکنند. اما این مقاله همچنین هشدار داد که با دادن این رتبه‌بندی، احتمالا کسی به فکر آسیب رسیدن به کودکان از خشونت بی وقفه و ترس هنگام تماشای اثر سینمایی نبوده‌است. 

پلیس واشنگتن در هنگام اکران اثر سینمایی تهدید کرد که هر کس بلیط اثر سینمایی جن‌گیر را به کودکان بفروشد، دستگیر خواهدشد

چون اثر سینمایی در واشنگتن اثر سینمایی‌برداری شده‌بود، به همین خاطر در شهر واشنگتن کودکان و نوجوانان زیر ۱۷ سال زیادی بودند که شدیدا مشتاق دیدن اثر سینمایی جن‌گیر بودند و دوست داشتند محله زندگی خود را در یک اثر سینمایی ترسناک ببینند. اما پلیس محلی به سرعت وارد عمل شد تا تماشاگران زیر سن مناسب اثر سینمایی‌های R، را از ورود به سالن هنر هفتم منع کند. حتی الان هم اکنون معرفی محصولات این اثر سینمایی هشداری مشابه دارد.

تماشاگران بریتانیایی سالیان سال به سختی می‌توانستند نسخه‌ای از اثر سینمایی جن‌گیر را پیدا کنند

در حالی که اثر سینمایی جن‌گیر در زمان اکران در بریتانیا در سال ۱۹۷۴ در باکس آفیس موفق بود، تعداد انگشت شماری از گروه های مذهبی محلی به اکران این اثر سینمایی اعتراض کردند و در نهایت پخش آن را در مناطق خاصی ممنوع کردند. اما چندین سال پس از انتشار در VHS با چالش بزرگتری مواجه شد. در حالی که اثر سینمایی در سال ۱۹۸۱ بدون مشکل اکران شد، مقررات ضبط ویدیویی ۱۹۸۴ منجر به این شد که اثر سینمایی در سال ۱۹۸۸ از قفسه‌ها بیرون کشیده شود و بیش از یک دهه طول کشید تا اثر سینمایی در دسترس تماشاگران خانگی قرار گیرد و در سال ۱۹۹۹ دوباره در بریتانیا منتشر شد.

نام شیطان اثر سینمایی جن‌گیر، پازوزو (Pazuzu) است

اگرچه هرگز نام شیطان اهریمنی اثر سینمایی جن‌گیر در اثر سینمایی ذکر نشد، اما شیطانی که ریگان مک نیل را تسخیر کرد، نامی دارد: پازوزو، که از نام پادشاه شیاطین در اساطیر آشوری و بابلی گرفته شده‌است. به عقیده اهالی بین‌النهرین باستان، پازوزو سردسته گروهی از شیاطین بود که در جسم انسان‌ها حلول و آن‌ها را اذیت می‌کردند. اصطلاح فارسی “شیطون رفته توی جلدش” از شیطان پازوزو ناشی می‌شود.

برای صداگذاری شیطان اثر سینمایی جن‌گیر، عادات منفی به کمک او آمدند

سیگار کشیدن مداوم و رژیم غذایی حاوی تخم مرغ خام و ویسکی باعث شدند صدای مک کمبریج (صداگذار شیطان اثر سینمایی جن‌گیر) شیطانی و حیوانی شود.

صدای جیغ خوک بخش اصلی طراحی صدای اثر سینمایی جن‌گیر بود

بیشتر ناله‌ها و فریادهای وحشیانه ریگان با ترکیب صداهای جیغ خوک ایجاد شده‌بود. هنگامی که سرانجام شیطان درون ریگان خارج می‌شد، صدایی که می‌شنوید، در حقیقت صدای گروهی از خوک‌ها است که به سلاخی هدایت می‌شوند. 

بسیاری از بازیگران و اعضای گروه جن‌گیر معتقد بودند که این مجموعه نفرین شده است

اثر سینمایی‌برداری این اثر سینمایی در هر دو شهر نیویورک و واشینگتن دی سی انجام شد. س از تعدادی از حوادث وحشتناک در محل فیلمبرداری شهر نیویورک، از جمله آتش‌سوزی در استودیو که تیم را مجبور به بازسازی دکورهای داخلی خانه کرد، بلاتی و فریدکین مرتبا کشیشی را می‌آوردند که محل را تطهیر کنند. در پایان ساخت و ساز اثر سینمایی، ۹ نفر از افراد مرتبط با ساخت این اثر سینمایی فوت کرده‌بودند.

واکنش منزجر کننده جیسون میلر به ریختن سوپ نخود (استفراغ لیندا بلر)، واقعی بود

فریدکین به دلیل استفاده از تاکتیک‌های دستکاری برای برانگیختن واقعی‌ترین احساسات بازیگرانش مشهور است. به میلر گفته شد که این ماده فقط به سینه او برخورد می‌کند. اینکه آیا این یک دروغ بود یا اینکه تجهیزات به درستی کار نکردند، مورد بحث است. اما واکنش منزجرکننده میلر در اثر سینمایی کاملا واقعی است. جای تعجب نیست که صحنه فقط به یک شات نیاز داشت.

این اثر سینمایی باعث افزایش علاقه به جن گیری شد

پس از انتشار اثر سینمایی جن‌گیر، علاقه عمومی به جن‌گیری و تسخیر شیطانی افزایش چشمگیری داشت.

کارگردان اثر سینمایی، ویلیام فریدکین، می‌خواست اثر سینمایی تا حد امکان واقعی باشد.

او حتی کشیشانی را برای برکت دادن به افراد و اطمینان از امنیت آنها در محل استخدام کرد.

اثر سینمایی جن‌گیر باعث تهوع بسیاری از تماشاگران شد

در واقع شدت تهوع میان تماشاگران آنقدر زیاد بود که برخی سالن‌ها بسته‌هایی برای تهوع را همراه با بلیط توزیع می‌کردند.

اثر سینمایی جن‌گیر اولین اثر سینمایی ترسناکی بود که نامزد جایزه اسکار بهترین اثر سینمایی شد

ژانر وحشت هرگز مورد علاقه آکادمی اسکار نبوده‌است. اثر سینمایی جن‌گیر در سال ۱۹۷۴ ۱۰ نامزدی اسکار را از آن خود کرد؛ از جمله جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای لیندا بلر، که در آن زمان فقط ۱۵ سال داشت.

ابتدا ویولت بیورگارد برای نقش ریگان در اثر سینمایی جن‌گیر در نظر گرفته شده‌بود

دنیز نیکرسون که در اثر سینمایی ویلی ونکا و کارخانه شکلات سازی نقش ویولت بیورگارد را داشت، جز بازیگران انتخابی اثر سینمایی جن‌گیر برای ایفای نقش ریگان بود اما وقتی پدر و مادرش اثر سینمایی‌نامه را خواندند، به شدت آشفته شدند و اجازه ندادند فرزندشان در این اثر سینمایی بازی کند.

مادر لیندا بلر عاشق فیلمنامه جن‌گیر شد

از قضا مدیر برنامه‌های لیندا بلر هرگز لیندا را برای بازی در این اثر سینمایی کاندید نکرده‌بود، این مادر لیندا بلر بود که او را به استودیو معرفی کرد.

مشهورترین تصویر اثر سینمایی جن‌گیر بر اساس مجموعه‌ای از نقاشی‌های رنه ماگریت است

نمادین‌ترین تصویر اثر سینمایی جن‌گیر – تصویری که در نهایت به عنوان پوستر اثر سینمایی هم انتخاب شد، مربوط به لحظه‌ای است که پدر مرین به اقامتگاه مک نیل می‌رسد و دز زیر نور چراغ خیابان، به خانه نگاه می‌کند. این تصویر از نقاشی‌های امپراتوری نور رنه ماگریت الهام گرفته شده‌است.

شما کدام یک از این فکت‌های ترسناک را درباره اثر سینمایی جن‌گیر از قبل می‌دانستید؟

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت دیجیاتور به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *