چگونه آهنگسازی “موتورها” شکل گرفت؟/ ملودی تعقیب و گریز دایی ویژویژ

آهنگسازی «موتورها» چگونه شکل گرفت/ ملودی تعقیب و گریز دایی ویژویژ


سامان مهدوی به عنوان آهنگساز انیمیشن “موتورها”، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، از همکاری و دوستی بیش از ۱۰ ساله خود با برادران اسدی که تهیه‌کننده و کارگردان این اثر هستند، تعریف کرد و اظهار کرد که این روابط نزدیک باعث شده تا با سلیقه و نظرات هم خوب آشنا باشند. وی توضیح داد که قبل از شروع پیش‌ساخت و ساز انیمیشن، از نوع هنر صوتی اثر فکر کرده و با ایده‌های خود با کارگردان به اشتراک می‌گذاشت. مهدوی همچنین افزود که تجربه ساخت هنر صوتی برای این انیمیشن با تجربیاتش در حوزه های تلویزیونی و سینمایی متفاوت بود و برای جذب مخاطبان کودکان ۵ تا ۹ ساله، از هارمونی‌های ساده و ملودی‌های شاد و مثبت استفاده کرد. وی در پایان، اهمیت این انیمیشن به عنوان یک برنامه تربیتی برای کودکان و ارتباط با میراث خانواده ایرانی را بیان کرد و امیدوار است که در آینده شاهد تولیدات بیشتری از این چنین برنامه‌های تربیتی و جذاب باشیم.

سامان مهدوی آهنگساز مجموعه انیمیشن «موتورها» که این روزها روی آنتن شبکه پویا رفته است، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور درباره همکاری خود با عوامل سازنده این سریال پویانمایی گفت: همکاری من با تهیه‌کننده و کارگردان این اثر یا بهتر است بگویم با برادران اسدی، به حدود ۱۰ سال دوستی و رفاقت بازمی‌گردد، و قطعا این رفاقت باعث شده است که ما با سلیقه‌ها و نظرات هم به خوبی آشنا باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل موفقیت در ساخت و ساز آثار سینمایی و تلویزیونی شناخت هرچه بیشتر سلیقه و نظر بین کارگردان، آهنگساز و تهیه‌کننده است. البته ناگفته نماند که ما هم‌شهری هم هستیم و این یعنی احتمالا از نظر میراث جغرافیایی به هم نزدیکیم. انیمیشن «موتورها» دومین همکاری انیمیشنی من با برادران اسدی بود، قبل از این در انیمیشن «آخرین پیام» باهم همکاری داشتیم، که ساخت هنر صوتی و صداگذاری آن را برعهده داشتم.

با اتودهای اول هنر صوتی کار شکل گرفت

این آهنگساز یادآور شد: قبل از اینکه پویانمایی «موتورها» به مرحله پیش‌ساخت و ساز برسد و زمانی که هنوز این مجموعه یک فکر و ایده خلاق در ذهن کارگردان بود، دوستان درباره پیاده‌سازی این ایده با من صحبت می‌کردند، و در واقع قبل از مرحله پیش‌ساخت و ساز، من به نوع هنر صوتی این مجموعه فکر می‌کردم و اگر ایده‌ای به ذهنم می‌رسید، آن را با کارگردان در میان می‌گذاشتم، به همین دلیل زمانی که رسما شروع به ساخت هنر صوتی و اتودزدن کردم، در همان یکی دو اتود اول به نتیجه رسیدیم و ساختمان اصلی هنر صوتی شکل گرفت.

مهدوی درباره تجربه ساخت هنر صوتی «موتورها» با دیگر انیمیشن‌های سریالی عنوان کرد: انیمیشن «موتورها» دومین تجربه من در زمینه آهنگسازی انیمیشن است و بیشتر تجربه ساخت آهنگ برای سریال‌های تلویزیونی و سینمایی را داشتم. تفاوتی که هنر صوتی پویانمایی «موتورها» با دیگر کارهای من داشت، در نوع مخاطب بود، مخاطب پویانمایی «موتورها» کودکان ۵ تا ۹ ساله هستند پس من باید طوری هنر صوتی می‌ساختم که این مخاطب بتواند با آن ارتباط بگیرد. از آنجایی که من عاشق بچه‌ها هستم و همچنین کودک درون بسیار زنده و سرحالی دارم، ساخت این کار برام بسیار لذت بخش بود.

برای هنر صوتی فضاهای متفاوتی از غم و شادی تا امید و شکست را تجربه کردیم

وی با اشاره به اینکه با توجه به گروه سنی در نظر گرفته شده برای این مجموعه انیمیشن، برای ساخت هنر صوتی متن این پویانمایی از هارمونی‌های ساده‌تری استفاده کرده است، اظهار کرد: سعی کردم خط ملودی اصلی دارای جمله‌بندی‌های ساده، کودکانه، شاد و مثبت باشد، و بعد از انتخاب خط ملودی اصلی، شروع به اتودزدن کردم. همچنین باید خط ملودی اصلی را در فضاهای متفاوتی مثل احساس شادی، غم، ترس، موفقیت، شکست، امید داشتن یا نا امیدی، بحث‌های کودکانه، عشق مادرانه، نصیحت‌های پدرانه، رابطه دوست‌داشتنی پدر بزرگ و نوه ها و… استفاده می کردم.

این آهنگساز ادامه داد: در مجموع حدود ۴۰ قطعه کوتاه هنر صوتی متن و ۲ قطعه تیتراژ ابتدایی و پایانی برای این اثر ساخته که تمامی این قطعات در کار استفاده شد.

آهنگسازی «موتورها» چگونه شکل گرفت/ ملودی تعقیب و گریز دایی ویژویژ

سکانس هنر صوتی تعقیب و گریز دایی ویژ ویژ و خرگوش

مهدوی با بیان اینکه یکی از چالش‌های آهنگسازی این انیمیشن، ساخت هنر صوتی متن برای یک سکانس تعقیب و گریز بود، تصریح کرد: موضوع از این قرار بود که شخصیت دایی ویژویژ به دنبال خرگوش بازیگوش افتاده بود و در این تعقیب و گریز حسابی بد بیاری می‌آورد و خسارت می‌دید. این سکانس پُر بود از انیمیت‌های هیجانی و خنده‌دار و من باید طوری هنر صوتی را می‌ساختم که به هیجان این سکانس افزوده و دیدنش برای مخاطب دلچسب‌تر شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بهترین ویژگی «موتورها» اشاره به نکات تربیتی با توجه به میراث خانواده ایرانی است، عنوان کرد: در هر قسمت از این پویانمایی شاهد چالش‌هایی هستیم که بچه‌ها در دنیای خود هر روز با آن مواجه می‌شوند و بسیار خوب است اگر از طریق یک انیمیشن جذاب و به ویژه ایرانی، بچه‌های‌مان با راه حل‌ها آشنا بشوند. این پویانمایی یک برنامه جذاب، خلاقانه و تربیتی است که امیدوارم در آینده بیشتر شاهد تولیداتی این چنینی باشیم که هم باعث پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها و هم آشنایی هرچه بهتر آن‌ها با میراث خانواده ایرانی می‌شود.

سریال انیمیشن ماجراجویانه و ۵۰ قسمتی «موتورها»، محصول مرکز انیمیشن سوره، به کارگردانی حسن اسدی، نویسندگی علی تهرانی و تهیه‌کنندگی محمدعلی اسدی در ایام نوروز و رمضان ۱۴۰۳ هر روز صبح ساعت ۱۰:۳۰ میزبان مخاطبان خود در شبکه پویا می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹:۱۵ خواهد بود.


همکاری طولانی مدت با برادران اسدی در ساخت و ساز انیمیشن “موتورها”، تجربه موفقیت‌آمیز آهنگسازی برای این سریال پویانمایی، تاثیر مثبت رفاقت و دوستی بر کیفیت همکاری، شناخت بیشتر سلیقه و نظر بین کارگردان، آهنگساز و تهیه‌کننده بر روی موفقیت آثار سینمایی و تلویزیونی، ایده‌پردازی و هماهنگی قبل از پیش‌ساخت و ساز انیمیشن، انعکاس خوب سلایق و نظرات مشترک در هنر صوتی متن “موتورها”، استفاده از هارمونی‌های ساده و جمله‌بندی‌های کودکانه، ایجاد هنر صوتی با فضاهای مختلف احساسی، ساخت ۴۰ قطعه هنر صوتی کوتاه و ۲ قطعه تیتراژ برای این سریال پویانمایی، چالش‌های هنر صوتی متن برای سکانس‌های مختلف انیمیشن، تمرکز بر نکات تربیتی و آموزشی در انیمیشن “موتورها” برای ارتباط بچه‌ها با مسائل روزمره و میراث خانواده ایرانی، و پخش روزانه این انیمیشن در شبکه پویا در ایام نوروز و رمضان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *