تنازل تولد در شهر تایباد

آمار تولد در تایباد کاهش یافته است


در نشست خبری به مناسبت روز ثبت احوال، محمدرضا اسحاقی، رییس اداره ثبت احوال شهرستان تایباد اعلام کرد که اولین شناسنامه صادره این شهرستان در سال ۱۳۰۷ به نام حاجی ملا یوسف حنفی در اردیبهشت ماه صادر شده است. او افزود که در ۹ ماه امسال ۲۰۵۱۵ ولادت در تایباد ثبت شده است، که نسبت به سال گذشته ۴٫۶% کاهش داشته است. اسحاقی همچنین گفت که یکی از دلایل این کاهش، مراجعه برخی خانواده‌ها جهت زایمان به شهرستان‌های دیگر مانند مشهد است. در مورد وفات، اسحاقی اعلام کرد که در ۹ ماه امسال ۳۴۵ مورد وفات در تایباد ثبت شده است که یک افزایش ۵% نسبت به سال قبل است. او همچنین اعلام کرد که ۷۰% جمعیت بالای ۱۵ سال شهرستان تایباد شناسنامه جدید دارند و ۹۶% جمعیت بالای ۱۵ سال برای کارت هوشمند ملی ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، محمدرضا اسحاقی ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت سوم دی ماه، روز ثبت احوال اظهار کرد: اولین شناسنامه صادره شهرستان تایباد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۷ به نام حاجی ملا یوسف حنفی، سه سال پس از تصویب مقررات اجباری شدن صدور شناسنامه، صادر شده است.

رییس اداره ثبت احوال تایباد افزود: در ۹ ماه سال جاری ۲هزار و ۵۱۵ ولادت در شهرستان تایباد ثبت شده است که این رقم نسبت به ۲هزار و ۶۳۶ ولادت ثبت شده سال قبل، کاهش ۴ و ۶دهم داشته است.

وی گفت: یکی از دلایل کاهش ولادت‌ها مراجعه برخی خانواده ها جهت زایمان به شهرستان های دیگر نظیر مشهد است و این از دلایل اختلاف آمار ثبت احوال و شبکه بهداشت همین موضوع است، البته میانگین استانی ولادت در استان خراسان رضوی نیز کاهشی است.

آمار وفات در تایباد افزایشی است

اسحاقی گفت: در نه ماهه اول امسال هزار و ۳۰۵ پسر و هزار و ۲۱۰ دختر در این شهرستان متولد شدند، این به این معنا است که به ازای هر ۱۰۰ دختر متولد شده، ۱۰۸ پسر در این شهرستان متولد شدند.

رییس اداره ثبت احوال تایباد در خصوص آمار وفات ثبت شده تایباد گفت: ۳۴۵ مورد وفات در نه ماه امسال ثبت شده است در حالی که این رقم در سال گذشته ۳۲۸ مورد بوده است و افزایش ۵ درصدی را شاهد هستیم‌.

وی ادامه داد: در همین بازه زمانی شهرستان تایباد با ثبت ۷۶۲ فقره ازدواج کاهشی ۱۰ درصدی و ۱۸۱ مورد فقره طلاق رشد ۱۸ درصدی را شاهد بوده است.

۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال تایباد شناسنامه جدید دارند

اسحاقی گفت: در سال جاری ۴هزار و ۲۹۳ شناسنامه بالای ۱۵ سال و ۴هزار و ۵۴۳ شناسنامه زیر ۱۵ سال در تایباد تعویض و یا المثنی صادر شده است.

رییس اداره ثبت احوال تایباد اضافه کرد: از ابتدای طرح تعویض و صدور شناسنامه مکانیزه بالای ۱۵ سال، ۵۸ هزار و ۹۰۰ شناسنامه در شهرستان صادر شده است که این رقم معادل ۷۰ درصد جمعیت افراد بالای ۱۵ سال است.

وی با بیان اینکه هزار و ۳۰۰ کارت در دفاتر پیش خوان موجود است که شهروندان نسبت به دریافت اقدام نکردند، گفت: از ابتدای سال تا اول دی ماه ۴هزار و ۵۸۹ کارت هوشمند ملی صادر شده است، این در حالی است که ۴هزار و ۸۴۰ کارت ملی نیز به شهروندان تحویل شده و ۳ هزار و ۸۶۰ درخواست کارت ملی نیز به ثبت رسیده است.

۹۶ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال تایباد برای کارت هوشمند ملی ثبت نام کردند

اسحاقی با بیان اینکه ۹۶ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال تایباد برای کارت ملی ثبت نام کردند؛ تاکید کرد: کلیه شهروندانی که محل زندگی آنها تغییر می کند، باید ظرف مدت ۲۰ روز در سامانه سهیم نسبت به تغییر آدرس خود اقدام کنند، این تغییر آدرس در خدماتی که دستگاه های مختلف به آنها می توانند ارائه کنند به ویژه در حوزه بهداشت مهم است.

رییس اداره ثبت احوال تایباد گفت: پیرترین زن ایران خانم نوروزی با ۱۲۴ سن است که شناسنامه وی از تایباد صادر شده و در حال حاضر در تربت جام زندگی می کند.

محمد و رستا بیشترین فراوانی نام در بین پسران و دختران

وی در خصوص نام ها در تایباد گفت: بیشترین فراوانی نام پسر در ۹ ماهه امسال به ترتیب محمد، امیرعلی، علی، ماهان و امیر محمد و بیشترین فراوانی نام دختر در همین بازه زمانی رستا، فاطمه، زهرا، آیلین و آیسان است.

اسحاقی گفت: در حال حاضر اداره ثبت احوال شهرستان تایباد با ۶ نیرو انسانی به ۱۴۵ هزار نفر جمعیت ارائه خدمات می کند، این در حالی است که در چارت سازمانی این اداره ۹ نفر تعریف شده است.


نتیجه‌ی اصلی این متن این است که تعداد ولادت‌ها در شهرستان تایباد در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این کاهش به دلیل مراجعه برخی خانواده‌ها جهت زایمان به شهرستان‌های دیگر مانند مشهد و همچنین اختلاف در آمار ثبت احوال و شبکه بهداشت است. همچنین تعداد وفات‌ها در تایباد در همین بازه زمانی افزایش یافته است. در مورد ازدواج‌ها نیز ثبت شده است که تعداد آنها کاهش یافته است، اما تعداد طلاق‌ها افزایش یافته است. در مورد صدور و تعویض شناسنامه نیز آمار مشخص شده است که در واقع ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال شهر تایباد شناسنامه جدید دارند. در ضمن آمار دریافت کارت هوشمند نیز آورده شده است که تاکنون ۴۸۴۰ کارت ملی به ثبت رسیده و ۳۸۶۰ درخواست برای دریافت کارت هوشمند ثبت شده است. همچنین اهمیت تغییر آدرس در سیستم سهیم برای افرادی که محل زندگی آنها تغییر می‌کند، بیان شده است و در نهایت بیان شده است که پیرترین زن ایران از تایباد است و شناسنامه او در تایباد صادر شده است. درباره نام‌های پراستفاده در این شهر نیز آمار آورده شده است که نام محمد در نام‌های پسران بیشترین فراوانی را دارد و نام رستا در نام‌های دختران بیشترین فراوانی را دارد. در آخر ذکر شده است که اداره ثبت احوال تایباد با تنها ۶ نیروی انسانی خدمات خود را برای ۱۴۵ هزار نفر جمعیت ارائه می‌دهد، در حالی که در چارت سازمانی این اداره ۹ نفر تعریف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *