آغاز بهره‌برداری از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر با ارزش ۲.۸ میلیارد ریال

آغاز بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر به ارزش ۲.۸ میلیارد


محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران اعلام کرد که پروژه ملی با ارزش ۲.۸ میلیارد دلار و ساخت و ساز روزانه ۵۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن سبک، با توجه به فشار بالای مخزن نفتی، با استفاده از تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار پی‌اس‌آی، در میادین نفتی سپهر و جفیر در منطقه غرب کارون اهواز به بهره‌برداری می‌رسد. این قرارداد، نخستین قرارداد جدید نفتی است که ساخت و ساز منابع هیدروکربن از لایه‌های عمیق‌ترین و پرفشارترین نقاط ایران را هدف قرار داده است و پایان طرح با ساخت و ساز روزانه ۱۱۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن از این میادین پیش‌بینی شده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران، گفت: این پروژه ملی در قراردادی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار با ساخت و ساز روزانه ۵۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن سبک صادراتی به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر منابع هیدروکربن با بیان اینکه در این طرح ملی به ساخت داخل توجه ویژه‌ای شده است، افزود: در این طرح با توجه به فشار بالای مخزن نفتی، استفاده از تجهیزات سرچاهی معمول امکان‌پذیر نبود و از همین رو در جریان توسعه بومی‌سازی تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار (پی‌اس‌آی) به انجام رسید.

خجسته‌مهر تصریح کرد: نصب، اجرا و تکمیل ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی منابع هیدروکربن و احداث بیش از ۳۲ کیلومتر بزرگراه دسترسی و معابر از دیگر اقدام‌هایی است که در توسعه میادین سپهر و جفیر به انجام رسیده است. از تلاش همکارانم در شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران، شرکت فناوری طراحی و توسعه منابع هیدروکربن و شرکت پیمانکار برای توسعه این طرح که نماد مهمی از تبلور ساخت داخل است قدردانی می‌کنم.

بر اساس این گزارش، میادین نفتی سپهر و جفیر در منطقه غرب کارون در جنوب غربی شهر اهواز واقع شده است. این قرارداد ۲۰ ساله که با هدف ساخت و ساز منابع هیدروکربن از یکی از عمیق‌ترین و پرفشارترین لایه‌های نفتی ایران امضا شده است، نخستین قرارداد از قراردادهای جدید نفتی بود که به ساخت و ساز منابع هیدروکربن منجر شده است. تعداد چاه‌ها تا انتهای طرح ۱۳۵ حلقه چاه خواهد بود که روزانه ۱۱۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن در پایان اجرای قرارداد از میادین سپهر و جفیر ساخت و ساز می‌شود.


توسعه یک پروژه ملی در ایران به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار با ساخت و ساز روزانه ۵۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن سبک صادراتی به بهره‌برداری می‌رسد. در این پروژه، با توجه به فشار بالای مخزن نفتی، استفاده از تجهیزات سرچاهی معمول امکان‌پذیر نبود و در جریان توسعه بومی‌سازی تجهیزات تکمیل چاه با فشار ۱۰ هزار پی‌اس‌آی به انجام رسیده است. نصب، اجرا و تکمیل ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی منابع هیدروکربن و احداث بیش از ۳۲ کیلومتر بزرگراه دسترسی و معابر از دیگر اقدام‌هایی است که در توسعه میادین سپهر و جفیر به انجام رسیده است. این طرح نماد مهمی از تبلور ساخت داخل در تولیدی منابع هیدروکربن ایران محسوب می‌شود. گزارش این پروژه نشان می‌دهد که تا انتهای طرح ۱۳۵ حلقه چاه خواهد بود که روزانه ۱۱۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن در پایان اجرای قرارداد از میادین سپهر و جفیر ساخت و ساز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *