آشنایی با 4 گونه زیبای گیاه دیفن باخیا در دنیای رنگارنگ

دیفن باخیا یک گل آپارتمانی مقاوم و با اصالت بزریلی است که برگ‌های زیبا و دارای نقوش سبز و سفید دارد. این گیاه برای رشد خوب به نور کافی نیاز دارد و اگر در منزل نور کافی موجود نیست، می‌توان از نور مصنوعی و لامپ رشد گیاه استفاده کرد. انواع گیاه دیفن باخیا شامل چند گونه مختلف است که هر کدام ویژگی‌ها و نیازهای خاص خود را دارند. از جمله این انواع می‌توان به دیفن باخیا سگوئین، دیفن باخیا کاملیا، دیفن باخیا تروپیک ماریان و دیفن باخیا دلیلا اشاره کرد. هر یک از این انواع نیازهای مخصوص به نور، آبیاری و شرایط محیطی دیگری دارند که برای رشد بهتر و سلامتی گیاه حائز اهمیت است.

دیفن باخیا یک گل آپارتمانی مقاوم و با اصالت بزریلی است. ساقه‌های این گیاه حالتی نرم و آبکی دارند، برگ‌ها دارای نقش و نگارهایی سبز رنگ به همراه لکه‌های سفید هستند. ساقه‌های گیاه در غالب موارد بدون انشعاب بوده و برگ‌های انتهایی آن همیشه در حال رشد و فعالیت هستند.

این گیاه برای رشد خوب و از دست ندادن رنگ زیبای برگ‌هایش به نور کافی نیاز دارد اما اگر در منزل نور کافی ندارید، می‌توانید از نور مصنوعی و لامپ رشد گیاه کمک بگیرید تا دیفن باخیا به خوبی رشد کند. در صورتی که نور کم به گیاه برسد، برگ‌ها به صورت سبز تیره و کدر درمی‌آیند و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند.

انواع گیاه دیفن باخیا

تعداد دقیق گونه‌های دیفن باخیا مشخص نیست، اما تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰ تا ۵۰ گونه از این گیاه وجود داشته باشد. در اینجا به چند نمونه از محبوب‌ترین و رایج‌ترین گونه‌های دیفن باخیا اشاره می‌کنم و به طور خلاصه درباره هر کدام توضیح می‌دهم:

۱. دیفن باخیا سگوئین (Dieffenbachia seguine):

این گیاه از رایج ترین گونه های موجود در بازار ایران است که یک گیاه آپارتمانی زینتی با ساقه ای عصا مانند و برگ های بزرگ کرم سفید به طول ۳۰ سانتی متر است. نسبت به سایر گونه ها مقاوم تر است و نگهداری آسان تری دارد، اما از لحاظ سمی بودن مانند واریته های دیگر است و تمام قسمت هایش سمی است.

اگر شرایط نگهداری آن مساعد باشد ممکن است گلهایی به رنگ سفید بدهد که بسیار شبیه نیلوفر خواهد بود. دیفن سگوئین را در نور متوسط غیر مستقیم، خاک سبک و زهکشی شده و دمای معتدل قرار دهید و از آبیاری زیاد پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید: نور مصنوعی مناسب برای گیاهان آپارتمانی | بهترین رنگ نوری برای رشد گیاه چیست؟

۲. دیفن باخیا کاملیا (Dieffenbachia Camille):

دیفن کاملیا دارای برگ های پهن با مرکز لیمویی رنگ و لبه های سبز تیره است. این گونه از دیفن باخیا در سایه کامل با نور کم و یا نور غیر مستقیم متوسط و در خاک با زهکشی مناسب رشد مطلوبی دارد خوب رشد می‌کند. این گیاه نسبت به تهویه هوا و آبیاری زیاد، حساس است.

برای آبیاری یک بند از انگشت را در خاک فرو برده و اگر خاک این ناحیه خشک بود اقدام به آبیاری نمایید. به طور متوسط تا ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کند.

۳. دیفن باخیا تروپیک ماریان (Dieffenbachia Tropic Marianne):

دارای برگ‌های کرم روشن و مستطیل شکل است که حاشیه آنها با رنگ سبز تیره پوشانده شده است. در شرایط نگهداری مناسب، پهنای برگ ها می‌تواند تا ۳۰ سانتی متر رشد کند. برگ‌های آن سبز روشن با لکه‌های سفید نامنظم است. به نور زیاد و غیر مستقیم و آبیاری متوسط نیاز دارد.

۴. دیفن باخیا دلیلا (Dieffenbachia Delilah)

این گونه دیفن باخیا دارای برگ های نوک تیز بزرگ با لبه های سبز و لکه های سبز مایل به سفید دوست داشتنی در مرکز است. این یکی از بهترین انواع دیفن باخیا است که می توانید در خانه نگهداری کنید چرا که به مراقبت کمی نیاز دارد. آبیاری متوسط بعد از خشک شدن خاک و نور متوسط از نیاز های ضروری این گیاه است. این نوع دیفن باخیا از بهترین انواع این گیاه است که سرعت رشد بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اگه گیاه مصنوعی از جنس پلاستیک داری، از تمیزکردنش غافل نشو!

نکات تکمیلی:

  • تمام گونه‌های دیفن باخیا سمی هستند و باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شوند.
  • به طور کلی، دیفن باخیا به نور متوسط و غیر مستقیم، آبیاری متوسط و خاک با زهکشی خوب نیاز دارد.
  • برای تکثیر دیفن باخیا می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند قلمه ساقه، قلمه برگ و کاشت بذر استفاده کنید.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *