منابع آبی برای آرامش

آب برای صلح


گرمایش جهانی به عنوان یک پدیده جهانی، خطراتی نظیر کمبود منابع آبی، آب‌گرفتگی، و کم‌آبی را تشدید می‌کند و تأثیر زیادی بر منابع آبی منجر می‌شود. کمبود ذخیره‌های منابع آبی و تغییرات الگوهای بارش، امنیت منابع آبی را تهدید می‌کند و باید استراتژی‌های سازماندهی منابع آبی کارآمد در نظر گرفته شود. اهمیت منابع آبی به عنوان یک منبع حیاتی و تأثیر آن بر اکوسیستم و آرامش جهانی باید همگانی شناخته شود تا با همکاری و هماهنگی کشورها، مسائل مربوط به منابع آبی حل و فصل شود.روز جهانی منابع آبی سال ۲۰۲۴ با هدف برجسته کردن مزایای سازماندهی منابع آبی به عنوان مجرای آرامش، همه را به اهمیت منابع آبی و نیاز به همکاری در زمینه سازماندهی منابع آبی توجه می‌کند.

به گزارش دیجیاتور امروزه بسیاری از کشورهای جهان با پدیده گرمایش جهانی شدید مواجه هستند؛ پدیده‌ای که هم کمبود منابع آبی و هم خطرات مرتبط با منابع آبی مانند آب‌گرفتگی و کم‌آبی را تشدید می‌کند؛ زیرا افزایش دما سبب مختل شدن الگوهای بارش و چرخه منابع آبی می‌گردد. تغییرات منابع آبی و هوایی به روش‌های پیچیده مختلفی بر منابع آبی تأثیر می‌گذارد، از الگوهای بارش غیر قابل پیش بینی گرفته تا کوچک شدن صفحات یخ، افزایش سطح منابع آبی دریاها، آب‌گرفتگی و کم‌آبی. لذا بیشترین تأثیرات تغییرات منابع آبی و هوایی به منابع آبی منتهی می‌شود. در طول بیست سال گذشته ذخیره منابع آبی از جمله رطوبت خاک، برف و یخ به میزان یک سانتی متر در سال کاهش یافته که پیامدهای عمده‌ای برای امنیت منابع آبی دارد. با افزایش جمعیت جهان و تغییرات منابع آبی و هوایی، آسیب‌های موجود تشدید گردیده و تضمین امنیت منابع آبی برای همه به چالش اساسی تبدیل می‌شود و نیاز فوری به استراتژی‌های سازماندهی منابع آبی کارآمد را می‌طلبد. بحران منابع آبی یک موضوع مستقل نیست، این موضوع با چالش‌های متعدد دیگری که جامعه با آن مواجه است مرتبط است-سلامت، امنیت غذایی، ساخت و ساز انرژی و حفاظت از اکوسیستم. بلایاهای مرتبط با منابع آبی در ۵۰ سال گذشته بر فهرست بلایا غالب بوده و ۷۰ درصد از کل مرگ و میرهای مربوط به بلایای طبیعی را تشکیل می‌دهد. از سال ۲۰۰۰ بلایای ناشی از آب‌گرفتگی در مقایسه با دو دهه قبل ۱۳۴ درصد افزایش یافته است و بیشترین تلفات و خسارات مالی ناشی از آب‌گرفتگی در آسیا ثبت شده است. تعداد و مدت کم‌آبی‌ها نیز در همین مدت ۲۹ درصد افزایش یافته است. همچنین کیفیت منابع آبی نیز تحت تأثیر تغییرات منابع آبی و هوایی قرار می‌گیرد، زیرا پیش بینی می‌شود افزایش دمای منابع آبی و آب‌گرفتگی و کم‌آبی‌های مکرر باعث تشدید بسیاری از اشکال آلاینده‌ها منابع آبی، از رسوبات گرفته تا عوامل بیماری زا و آفت کش‌ها شود.

هنگامی که منابع آبی کمیاب یا آلوده باشد، یا زمانی که مردم فاقد دسترسی یا دسترسی نابرابر به منابع آبی داشته باشند، تنش‌ها بین جوامع و کشورها افزایش می‌یابد. با افزایش تأثیرات تغییرات منابع آبی و هوا و افزایش جمعیت جهان، ما باید حول حفاظت از ارزشمندترین منابع خود متحد شویم. با همکاری یکدیگر برای ایجاد تعادل بین حقوق و نیازهای بشری، منابع آبی می‌تواند یک نیروی تثبیت کننده و یک کاتالیزور برای توسعه پایدار باشد.

محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با ۲ درجه سانتیگراد، تقریباً جمعیت جهان که انتظار می‌رود از کمبود منابع آبی رنج ببرند را به نصف کاهش خواهد داد. از طرفی اکوسیستم‌های آبی سالم و سازماندهی بهبود یافته منابع آبی می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و در برابر خطرات منابع آبی و هوایی محافظت کند.

منابع آبی می‌تواند آرامش ایجاد کند یا ایجاد کننده جرقه درگیری باشد. سلامت، بهداشت و رفاه عمومی، سیستم‌های غذا و انرژی، بهره وری مالی و یکپارچگی زیست محیطی همگی متکی به چرخه منابع آبی با عملکرد خوب و سازماندهی عادلانه هستند.

موضوع روز جهانی منابع آبی در سال ۲۰۲۴ “منابع آبی برای آرامش” است. هنگامی که ما در مورد منابع آبی همکاری می‌کنیم یک اثر موج مثبت ایجاد می‌کنیم-تقویت هماهنگی، ایجاد رفاه و ایجاد انعطاف پذیری در برابر چالش‌های مشترک. در این روز جهانی منابع آبی همه ما باید حول منابع آبی متحد شویم و از منابع آبی برای آرامش استفاده کنیم و پایه‌های فردایی پایدارتر و مرفه‌تر را بنا کنیم. همکاری در زمینه منابع آبی می‌تواند نیازهای آبی را متعادل و به ثبات جهان کمک نماید. همانطور که کشورها تغییرات منابع آبی و هوایی، مهاجرت دسته جمعی و ناآرامی‌های سیاسی را سازماندهی می‌کنند، باید همکاری منابع آبی را در مرکز برنامه‌های خود قرار دهند. ما می‌توانیم با متحد شدن حول استفاده عادلانه و پایدار از منابع آبی- از کنوانسیون‌های نهاد بین‌المللی در سطح بین المللی تا اقدامات در سطح محلی، هماهنگی بین جوامع و کشورها را تقویت کنیم.

روز جهانی منابع آبی سال ۲۰۲۴ با هدف برجسته کردن مزایای سازماندهی منابع آبی به عنوان مجرای آرامش، نشان دادن مکانیسم‌ها و ابزارهای مؤثر برای افزایش همکاری و جلوگیری از اختلافات مرتبط با منابع آبی است و توجه ما را بر اهمیت حیاتی منابع آبی و تأثیر آن بر اکوسیستم، سلامت و معیشت متمرکز می‌نماید.

منابع و مراجع:

1-https://www.un.org

2-https://www.unwater.org

3-https://unece.org

4-https://www.uesco.org

5-https://www.gwp.org

یادداشت از اصغر جهانی بهنمیری-واحد اکوسیستم دفتر برنامه ریزی کلان شرکت مادر تخصصی سازماندهی منابع منابع آبی ایران


اقلیم تغییر کرده است و مشکلات آبی افزایش یافته‌اند. تغییرات منابع آبی و هوایی بر زندگی در سراسر جهان تأثیرات بسیاری دارد. اهمیت منابع آبی برای آرامش و توسعه پایدار بسیار بالاست. همکاری برای سازماندهی منابع منابع آبی ضروری است.روز جهانی منابع آبی سال ۲۰۲۴ باید توجه به سازماندهی منابع آبی به عنوان مجرای آرامش را جلب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *