فروش خارجی آبزیان ایران به ۵۵ کشور جهان

آبزیان ایران به ۵۵ کشور دنیا صادر می‌شود


در این متن، علی اکبر خدایی در آئین افتتاح هفتمین کنگره بین‌المللی تحقیقات شیلات و آبزیان بیان کرده است که تولیدی شیلات و آبزی پروری در ایران جوان و قابلیت پیشرفت و توسعه بیشتری دارد. با توجه به کم‌آبی و نیاز به تأمین پروتئین حیوانی، این تولیدی برای تأمین امنیت غذایی بهتر مورد توجه قرار گرفته است و زمینه‌های خوبی برای افزایش بهره‌وری در این تولیدی در دنیا و کشور فراهم شده است. کشور ایران نیز به لحاظ فروش خارجی محصولات آبزیان، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و ارزش واقعی فروش خارجی در حال حاضر حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است که قابلیت رسیدن به یک میلیارد دلار را دارد. ایران همچنین در سرانه مصرف آبزیان، رشد بیش از هزار درصدی داشته و محصولات شیلات و آبزیان این کشور به بازارهای اصلی ۵۵ کشور صادر می‌شود. علی اکبر خدایی بیان کرده است که در حوزه آبزی پروری باید به جلو نگاه کرد و از روش‌های نوین استفاده کرد. در انتهای متن، اشاره شده است که رهبری معظم تحول اساسی و حکومت ایران، توجه ویژه‌ای به حوزه شیلات دارند و بخش خصوصی نیز باید در این حوزه حضور فعال‌تری داشته باشد. هدف برگزاری این کنگره افزایش ضریب نفوذ دانش در تولیدی شیلات و آبزیان است و پروژه‌های دانش‌بنیان بخش شیلات نیز توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد زراعت حمایت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، علی اکبر خدایی پیش از ظهر یکشنبه در آئین افتتاح هفتمین کنگره بین المللی تحقیقات شیلات و آبزیان که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در کرج برگزار شد، گفت: تولیدی شیلات کشور نسبت به سایر زیربخش های زراعت جوان است و به همین دلیل زمینه پیشرفت و توسعه بیشتری دارد. تولیدی شیلات و آبزی پروری در دنیا هم تولیدی جوان‌تری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این تولیدی تقاضای مصرف بسیاری در داخل کشور دارد، بیان کرد: در حال حاضر با توجه به کم‌آبی و مشکلات تأمین پروتئین حیوانی، این تولیدی برای تأمین امنیت غذایی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و زمینه افزایش بهره وری در این تولیدی در دنیا و کشور بالا بوده و زیرساخت‌های خوبی نیز ایجاد شده است. بخش فرآوری ما امکان عرضه، فروش خارجی و تحویل محصول به بهترین بازارهای جهانی را دارد.

دبیرکل اتحادیه ساخت و ساز و بازرگانی آبزیان کشور مطرح کرد: اکنون ارزش واقعی فروش خارجی ما بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است که می‌توانیم در کوتاه مدت آن را به یک میلیون دلار برسانیم. ما در کشوری عزتمندانه زندگی و فعالیت می‌کنیم که علیرغم تمام ناملایمات تحمیل شده، به سرعت در مسیر پیشرفت گام برداشته‌ایم. موجب افتخار است که در حوزه آبزی پروری رشد ایران بیش از حد نرمال در دنیاست.

رشد بیش از هزار درصدی ایران در سرانه مصرف آبزیان

خدایی ادامه داد: سرانه مصرف تولیدات این حوزه در دنیا بعد از تحول اساسی ۱۰ کیلوگرم بوده که اکنون به حدود ۲۳ کیلوگرم رسیده، در حالی که ایران بیش از هزار درصد در این زمینه رشد داشته است. در بخش زراعت نیز با سایر کشورهای دنیا قابل مقایسه نیستیم و محصولات این کشور در حوزه شیلات و آبزیان به بازارهای اصلی ۵۵ کشور دنیا صادر می‌شود که باید اصول استانداردهای بین المللی این بازارها را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه فشار بر ذخایر ما در حوزه صید و صیادی بالاست و با بیان اینکه در کنترل و نظارت بر این بخش با ضعف مواجه هستیم، افزود: پیشرفت‌هایی در بخش آبزی پروری داشته‌ایم اما همواره باید به جلو نگاه کنیم و کمبودها را نیز ببینیم. باید به سمت آموزش و استفاده از روش‌های نوین آبزی پروری حرکت کنیم که یکی از اهداف برگزاری این کنگره نیز هست.

دبیرکل اتحادیه ساخت و ساز و بازرگانی آبزیان کشور عنوان کرد: رهبر معظم تحول اساسی در طرح توسعه دریامحور و نیز حکومت توجه ویژه ای به حوزه شیلات دارند و این امر و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه به ویژه آبزی پروری همواره جزو سرفصل‌های اصلی وزارت جهاد زراعت بوده است. بخش خصوصی باید در این حوزه حضور فعال‌تری داشته باشد.

خدایی یکی از اهداف برگزاری این کنگره را افزایش ضریب نفوذ دانش در تولیدی برشمرد و اظهار کرد: طی تفاهم نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد زراعت، پروژه‌های دانش بنیان بخش شیلات مورد حمایت قرار می‌گیرند. پذیرش علم و دانش و حرکت به سمت اصلاح ساختارهای ساخت و ساز بر مبنای علم و فناوری تنها راه رهایی از چالش‌های موجود است.


تولیدی شیلات کشور نسبت به سایر زیربخش های زراعت جوان است و به همین دلیل زمینه پیشرفت و توسعه بیشتری دارد. تولیدی شیلات و آبزی پروری در دنیا هم تولیدی جوان‌تری محسوب می‌شود. این تولیدی تقاضای مصرف بسیاری در داخل کشور دارد. در حال حاضر با توجه به کم‌آبی و مشکلات تأمین پروتئین حیوانی، این تولیدی برای تأمین امنیت غذایی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و زمینه افزایش بهره وری در این تولیدی در دنیا و کشور بالا بوده و زیرساخت‌های خوبی نیز ایجاد شده است. بخش فرآوری ما امکان عرضه، فروش خارجی و تحویل محصول به بهترین بازارهای جهانی را دارد. ارزش واقعی فروش خارجی ما بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است که می‌توانیم در کوتاه مدت آن را به یک میلیون دلار برسانیم. ما در کشوری عزتمندانه زندگی و فعالیت می‌کنیم که علیرغم تمام ناملایمات تحمیل شده، به سرعت در مسیر پیشرفت گام برداشته‌ایم. موجب افتخار است که در حوزه آبزی پروری رشد ایران بیش از حد نرمال در دنیاست. سرانه مصرف تولیدات این حوزه در دنیا بعد از تحول اساسی ۱۰ کیلوگرم بوده که اکنون به حدود ۲۳ کیلوگرم رسیده، در حالی که ایران بیش از هزار درصد در این زمینه رشد داشته است. در بخش زراعت نیز با سایر کشورهای دنیا قابل مقایسه نیستیم و محصولات این کشور در حوزه شیلات و آبزیان به بازارهای اصلی ۵۵ کشور دنیا صادر می‌شود که باید اصول استانداردهای بین المللی این بازارها را رعایت کنیم. فشار بر ذخایر ما در حوزه صید و صیادی بالاست و در کنترل و نظارت بر این بخش با ضعف مواجه هستیم، بنابراین باید به سمت آموزش و استفاده از روش‌های نوین آبزی پروری حرکت کنیم. رهبر معظم تحول اساسی در طرح توسعه دریامحور و نیز حکومت توجه ویژه به حوزه شیلات دارند و این امر و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه به ویژه آبزی پروری همواره جزو سرفصل‌های اصلی وزارت جهاد زراعت بوده است. بخش خصوصی باید در این حوزه حضور فعال‌تری داشته باشد. افزایش ضریب نفوذ دانش در تولیدی و اصلاح ساختارهای ساخت و ساز بر مبنای علم و فناوری تنها راه رهایی از چالش‌های موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *