۵۶۸ هکتار جنگل‌کاری در مناطق شمال کشور

۵۶۸ هزار هکتار جنگل‌کاری در مناطق شمال کشور


به گزارش دیجیاتور، داریوش بیات، مدیرکل دفتر جنگل کاری، پارک‌ها و ذخیره گاه‌های جنگلی اعلام کرد که تاکنون 568 هزار هکتار جنگل کاری در مناطق شمالی کشور توسط سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری انجام شده است و از این مقدار، 29 هزار و 500 هکتار مربوط به قبل از تحول اساسی و بقیه مربوط به بعد از تحول اساسی است. وی افزود که جنگل‌ها خدمات زیادی از جمله ساخت و ساز چوب، ترسیب کربن، ذخیره منابع آبی و ساخت و ساز اکسیژن برای جنگل‌ها ارائه می‌دهند. همچنین تعداد پارک‌های جنگلی در مناطق شمالی کشور 155 مورد با سطح 53 هزار هکتار است و این پارک‌ها برای تفریح و تفرج به کار می‌روند. بیات اعلام کرد که 75 ذخیره گاه از گونه‌های جنگلی در معرض خطر قرار دارند. وی همچنین از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و طرح صیانت از جنگل‌های شمال کشور یاد کرد و از تخصیص 10 میلیارد تومان برای این طرح خبر داد. جمع‌آوری بذر برای ساخت و ساز نهال و تعداد نهالستان‌ها نیز از دیگر فعالیت‌های این دفتر است.

به گزارش دیجیاتور، داریوش بیات، مدیرکل دفتر جنگل کاری، پارک‌ها و ذخیره گاه‌های جنگلی با بیان اینکه ۵۶۸ هزار هکتار جنگل کاری در مناطق شمالی کشور تاکنون توسط سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری صورت گرفته است، گفت: ۲۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از این سطح جنگل کاری مربوط به پیش از تحول اساسی و باقی مربوط به بعد از تحول اساسی است.

وی افزود: جنگل‌ها کاربری‌ها و خدمات زیادی دارند. در مواقعی ۱۴۰ تا ۱۵۰ خدمت از جمله ساخت و ساز چوب، ترسیب کربن، ذخیره منابع آبی و ساخت و ساز اکسیژن برای جنگل‌ها تعریف می‌شود.

وی تعداد پارک‌های جنگلی در مناطق شمالی کشور را ۱۵۵ مورد با سطح ۵۳ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: پارک‌های جنگلی، کاربری تفریحی و تفرجی دارند.

بیات در مورد ذخیره گاه‌های مناطق شمالی کشور نیز ابراز کرد: ۷۵ ذخیره گاه از گونه‌های جنگلی در معرض خطر هستند.

وی با اشاره به ۲۶ نهالستان ذخایر زمین در سطح ۷۵۰ هکتار در مناطق شمالی کشور گفت: در چند سال اخیر بسیاری از این نهالستان‌ها غیر فعال شدند و یکی از اقدامات ما تجهیز این نهالستان‌ها است.

مدیرکل دفتر جنگل کاری، پارک‌ها و ذخیره گاه‌های جنگلی افزود: بخشی از اعتبار برای تجهیز این نهالستان‌ها از محل طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و طرح صیانت از جنگل‌های شمال کشور تأمین می‌شود.

وی از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان در سه هفته پیش از محل طرح صیانت از جنگل‌های شمال کشور خبر داد و تصریح کرد: برای طرح صیانت در سال جاری رقم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که در مرحله نخست، ۱۰ میلیارد تومان آن از سوی سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی پرداخت شده است.

بیات با بیان اینکه تمرکز ما بر روی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت است، گفت: بر اساس این طرح در سال جاری باید ۲۱ میلیون اصله نهال ساخت و ساز می‌کردیم و اکنون توانستیم ۲۹ میلیون اصله نهال ساخت و ساز کنیم که ۸ میلیون اصله، مازاد بر سقف تعیین شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی می‌کنیم همین سقف ساخت و ساز نهال را برای سال ۱۴۰۳ رعایت کنیم.

بیات جمع‌آوری بذر برای ساخت و ساز نهال را از دیگر کارهای این دفتر دانست و اذعان کرد: در سال گذشته نزدیک به ۲۲.۵ تن بذر برای ساخت و ساز نهال جمع‌آوری کردیم و امسال برای جمع‌آوری ۱۲ تن بذر برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم نهال مورد نیاز طرح کاشت یک میلیارد درخت را تأمین کنیم.


تاکنون 568 هزار هکتار جنگل کاری در مناطق شمالی کشور ایجاد شده است، که 29 هزار و 500 هکتار از این مساحت مربوط به پیش از تحول اساسی و بقیه مربوط به بعد از تحول اساسی است. جنگل‌ها می‌توانند تا حدود 150 خدمت جهت ساخت و ساز چوب، ترسیب کربن، ذخیره منابع آبی و ساخت و ساز اکسیژن برای جنگل‌ها فراهم کنند. تعداد پارک‌های جنگلی در مناطق شمالی کشور 155 مورد با سطح 53 هزار هکتار است و این پارک‌ها به منظور تفریح و تفرج برای مردم برگزار می‌شوند. همچنین، 75 ذخیره گاه از گونه‌های جنگلی در مناطق شمالی کشور در معرض خطر قرار دارند. در حال حاضر در مناطق شمالی کشور 26 نهالستان ذخایر زمین وجود دارد، اما بسیاری از این نهالستان‌ها در چند سال اخیر غیر فعال شده‌اند. برای تجهیز این نهالستان‌ها از محل طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و طرح صیانت از جنگل‌های شمال کشور اقداماتی انجام می‌شود. تاکنون 10 میلیارد تومان از طرح صیانت در سه هفته پیش اختصاص یافته است. در سال جاری 50 میلیارد تومان برای طرح صیانت در نظر گرفته شده است که تاکنون 10 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. همچنین، بر اساس طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، باید در سال جاری 21 میلیون اصله نهال ساخت و ساز می‌شد، اما در حال حاضر توانسته‌ایم 29 میلیون اصله نهال ساخت و ساز کنیم. هدف ما این است که سقف ساخت و ساز نهال را در سال 1403 رعایت کنیم. همچنین، در سال گذشته نزدیک به 22.5 تن بذر برای ساخت و ساز نهال جمع‌آوری شده و امسال نیز برنامه‌ریزی شده است که 12 تن بذر را جمع‌آوری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *