۲ جایزه بین‌المللی به محمود کلاری اهدا شد: «آسمان غرب» بهترین نمایندگی ملی

۲ جایزه بین‌المللی برای محمود کلاری / «آسمان غرب» بهترین نگاه ملی


در مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر، برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند. برندگان از بخش‌های مختلف به عنوان بهترین‌های این جشنواره شناخته شدند، همچنین در این مراسم به یاد جانباختگان و همچنین به حمایت از مردم فلسطین پرداخته شد. همچنین در این مراسم، اظهاراتی از مسئولان سینمایی درباره اهمیت و پشتیبانی خود از هنرمندان و هنر هفتم در کشور انجام شد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، روز دوشنبه ۲۲ بهمن چهل و دومین جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر به ایستگاه پایانی رسید تا این دوره هم با فراز و فرودهای خود به اتمام برسد.

در این مراسم، چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر برگزیدگان بخش‌های مختلف خود را معرفی می‌کند.

دقایقی پیش و با حدود ۳۰ دقیقه تاخیر مراسم اختتامیه با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر، با حضور وزیر میراث و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی، احمد نجفی، هوشنگ توکلی، زینب سلیمانی و جمعی از هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

در ابتدای مراسم تیزری انیمیشنی از چندین اثر سینمایی مطرح مطالعات تاریخی سینمای تحول سیاسی نظیر «هامون»، «از کرخه تا راین»، «خانه دوست کجاست» و چندین اثر سینمایی دیگر پخش شد.

سپس کلیپی حاوی تصاویری آرشیوی از بهمن سال ۵۷ با نریشن ابوالحسن تهامی پخش شد.

در ادامه مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: به پایان ۱۱ روز خاطره‌انگیز و پرشور رسیدیم. در بخش ملی در رقابتی نفس‌گیر ۳۳ اثر سینمایی نمایش داده شد. در بخش نگاه نو که از جذاب‌ترین بخش‌های هر دوره است، آثاری به صحنه رفت که نویددهنده حضور هنرمندانی مستعد در سینمای ایران است.

وی تاکید کرد: خوشحالم جشنواره چهل و دوم یاد قهرمانان ملی ایران، شهید احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید زین‌الدین را از خود به یادگار گذاشت. استقبال بی‌نظیر مردم این چشم‌انداز را پررنگ کرد که اکران سال پیش رو گرم و پرمخاطب باشد.

امینی اظهار کرد: خاطرات باشکوه این دوره تجربه‌ای گرانقدر برای ما و سینمای ایران است.

سپس برگزیدگان بخش بین‌الملل جشنواره چهل و دوم به شرح ذیل معرفی شدند:

بخش بین‌الادیان:

اهدای دیپلم افتخار به «تابستان همان سال» محمود کلاری

اهدای سیمرغ بلورین به «شور عاشقی» داریوش یاری

در این بخش تصاویری از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت هنرمندان جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین پخش شد.

بخش مقاومت:

اهدای دیپلم افتخار به «پرواز ۱۷۵» محمدحسین حقیقت

اهدای سیمرغ بلورین به «قلب رقه» خیرالله تقیانی‌پور

بخش جلوه‌گاه شرق:

اهدای سیمرغ بلورین به تاسنیا جمیل بازیگر اثر سینمایی «فاطیما» از بنگلادش

اهدای سیمرغ بهترین فیلمنامه به نسیم باستانی برای اثر سینمایی «ظاهر» از ایران

اهدای سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمد عسگری برای اثر سینمایی «آسمان غرب» از ایران

اهدای سیمرغ بلورین جایزه ویژه به آسخات کوچینچیر کوف برای «باورینا سالو»

اهدای سیمرغ بهترین اثر سینمایی به ذوالجار گل پوروداش برای «رویای خواب زمستانی»

بخش سینمای سعادت

اهدای سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به آنجلوس رالیس برای «آفرین در عصر سیلاب»

اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به آلیاندرو باردانی برای «بهترین قرن زندگی من» از ایتالیا

اهدای سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به آلخاندرو روخای و خوآن واسکویز برای «در بدو ورود» از اسپانیا

اهدای سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به محمود کلاری برای «تابستان همان سال» از ایران

اهدای سیمرغ بلورین بهترین اثر سینمایی به استفان کوماندراف برای «درس‌های بلاگا» از بلغارستان و آلمان

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در این بخش از مراسم روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران نظیر درگذشت چهره‌های هنر هفتم و خاطرات تلخ معیشت و امنیت شغلی سینماگران رقم خورد. امیدوارم امسال برنامه‌ریزی مالی‌های هنر هفتم را ارتقا دهیم و بحث معیشت را بهبود بخشیم.

وی یادآور شد: اغتشاشات سال گذشته سینمای ایران را رو به تعطیلی برد ولی امسال مردم با هنر هفتم آشتی کردند و سال پرشوری برای سینمای ایران رقم خورد و من از مردم به عنوان حامیان هنر هفتم قدردانی می‌کنم.

خزاعی تاکید کرد: من در ابتدا باید به فکر معیشت سینماگران باشم. بحث توسعه سینمای ایران نیز در دستور کار بود و قول داده‌ایم تعداد سالن‌های هنر هفتم را در سال جاری به هزار سالن برسانیم.

وی یادآور شد: بالغ بر ۴ هزار و ۳۰۰ اثر سینمایی در سراسر ایران ساخت و ساز شد. سیاه‌نمایی و ناامیدی از سینمای ایران رخت بست. این به معنای نقد نکردن نیست، ما به اثر سینمایی معترض و منتقدانه هم نیاز داریم. امیدوارم شاهد سینمای اجتماعی درخشان در سال آینده باشیم که به عرف و ارزش‌های خانواده توجه می‌کنند.

وی با اشاره به شعار «آگاهی، مطالعات ارزش‌ها و امید» برای سینمای ایران در سال جاری، افزود: شعار «همدلی، همگرایی و اعتلا» را برای سال آینده اعلام می‌کنم. باید از قطبی‌سازی جلوگیری کنیم.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: سینمای ایران هم نیازمند فعالیت بخش خصوصی و هم حمایت بخش دولتی است. نهادهای مختلف از قدیم هم حامی هنر هفتم بودند و هنرمندانی چون کیارستمی و مهرجویی نیز با حمایت نهادها اثر سینمایی ساختند. اگر این حمایت‌ها نبود ۲۵ اثر سینمایی و بیش از ۶ هزار فرصت شغلی در جشنواره اثر سینمایی فجر ایجاد نمی‌شد. همدل باشیم برای اعتلای هنر هفتم، تقویت خانواده و پیشرفت‌های کشور و امید به آینده.

خزاعی متذکر شد: سابقه نداشته که در مطالعات تاریخی این چنین کودکان و خردسالان را به شهادت برسانند. از این رو سینمای ایران و کشورهای شرکت‌کننده در جشنواره باید برای مقاومت مردم فلسطین اثر سینمایی بسازند.

سپس محمد معتمدی خواننده شناخته‌شده هنر صوتی ایران به اجرای ۲ قطعه موسیقیایی با پرفورمنس و شکل اجرایی متفاوت، پرداخت.

سپس کلیپی از هنرمندان درگذشته سینمای ایران در یک سال گذشته از جمله پروانه معصومی، فریماه فرجامی، آتیلا پسیانی، بیتا فرهی، امین تارخ، داریوش مهرجویی، مرتضی پورصمدی، ایرج تقی‌پور و کیومرث پوراحمد پخش شد.

در این بخش اهدای جوایز بخش ملی جشنواره اثر سینمایی فجر چهل و دوم آغاز شد.

در ابتدا بهترین اثر سینمایی از نگاه ملی «جایزه ویژه شهید سردار قاسم سلیمانی»، با حضور وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره چهل و دوم و زینب سلیمانی معرفی شد. سیمرغ زرین بهترین اثر سینمایی از نگاه ملی به «آسمان غرب» اهدا شد.

همچنین دیپلم افتخار جایزه هنری گوهرشاد نیز به انسیه شاه‌حسینی برای «دست ناپیدا» و سیمرغ بلورین این جایزه نیز به حبیب‌اله والی‌نژاد برای اثر سینمایی «احمد» اهدا شد.

این گزارش تکمیل می‌شود …


جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر به پایان رسید. در مراسم اختتامیه برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند. مراسم با حضور وزیر میراث و ارشاد اسلامی و دیگر هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری آغاز شد. برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند و جوایز به آثار و هنرمندان برگزیده داده شد. سینمای ایران توانست با فعالیت‌های خود سال پرشوری را تجربه کرد و بالغ بر ۴ هزار و ۳۰۰ اثر سینمایی در سراسر ایران ساخت و ساز شد. برخی از اثر سینمایی‌های برگزیده در بخش‌های مختلف معرفی و جوایز آن‌ها اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *