مواردی که باید در معاملات فصلی رد شوند چیست؟

چه مواردی باید در معاملات فصلی رد شود؟

0 نظر


متن مورد نظر در خصوص ارسال صورت معاملات فصلی و مشمولین ارسال آن، مفادی که باید در آن درج شود، موارد معاف از گزارش، نحوه تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی، و جمع‌بندی در مورد موارد مطرح شده در این مورد می باشد. متن اعلان می کند که در صورت داشتن سؤال در مورد ارسال و تهیه صورت معاملات فصلی، می توانند با شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۹۶۲۳۲ بگیرند.

به گزارش بازرگانی دیجیاتور، آیا صاحب کسب و کار هستید و باید صورت معاملات فصلی رد کنید؟ شما هم نمی‌دانید که صورت معاملات فصلی چیست؟ سازمان امور مالیاتی، بسیاری از مؤدیان را مکلف به تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی نموده است تا به این وسیله اطلاعات مهم و کلیدی را از خود مؤدیان اخذ نماید.

این دسته از مؤدیان مکلف هستند معاملات خود را در یک قالب خاص به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. تمامی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغلی که در گروه اول دسته بندی وجوه دولتی مشاغل قرار دارند مکلف به ارسال گزارش معاملات فصلی هستند. انجام این تکلیف کمک شایانی به شفاف سازی فعالیت‌های مالی مؤدیان می‌کند؛ همچنین در پیشبینی و وصول درآمد مالیاتی بسیار مؤثر است.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد موارد اینکه معاملات فصلی چیست، چه مواردی باید در معاملات فصلی رد شود، مشمولین ارسال صورت معاملات فصلی و مواد معاف، حد نصاب معاملات و جرایم صورت معاملات فصلی صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

صورت معاملات فصلی چیست؟

مقررات‌گذار در سال ۱۳۷۳ و در ماده ۸۵ مقررات وصول درآمدهای حکومت، اشخاصی را که ملزم به دریافت کد مالی بودند، مکلف به ارائه صورتحساب‌های خود نمود. تمام اطلاعات خریدار و فروشنده باید در این صورتحساب‌ها قید می‌گردید که مهم‌ترین آن کد مالی طرفین بود.

اطلاعات صورتحساب باید در قالب گزارش و در دوره‌های سه‌ماهه به سازمان مالیاتی ارائه می‌شد که این امر جهت شفاف شدن فعالیت‌های مالی اشخاص بود و به پیش بینی وجوه دولتی وصولی نیز کمک می‌کرد که این روال تا سال ۱۳۸۰ ادامه داشت. در سال ۱۳۸۰ و با تصویب دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ مکرر مقررات وجوه دولتی‌های مستقیم دامنه اجرایی و الزامات آن بیشتر شد.

در سال ۱۳۹۱ تمامی مؤدیان مکلف به ثبت نام و دریافت کد مالی شدند. الزام درج کد مالی خریدار و فروشنده در صورتحساب‌های صادره فراگیر شد که آخرین تغییرات این مقررات در سال ۱۳۹۴ بود. حال که با گزارش فصلی آشنا شدید، برای یادگیری ارسال و نحوه تهیه صورت معاملات فصلی به صفحه آموزش وجوه دولتی مراجعه کنید.

نکات مهم صورت معاملات فصلی یا گزارش فصلی

در یک تعریف کلی تمام معاملات اشخاص مشمول، اعم از خرید و فروش کالا، خدمات و غیره باید گزارش شوند مگر اینکه معامله‌ای با مجوز قانونی از گزارش شدن مستثنی شده باشد. برای مثال تمامی خریدهای مواد اولیه، کالای آماده فروش، اتومبیل، ارز و غیره باید گزارش شوند. خرید خدماتی از قبیل حمل، مشاوره، کارمزد عملیات صرافی و غیره نیز باید گزارش شوند.

در مورد فروش نیز باید تمامی فروش کالا و خدمات گزارش گردند و نکته حائز اهمیت این است که این خرید و فروش‌های فارغ از محل مصرف یا تأمین نیز باید گزارش شوند. بدین مفهوم که فروش خارجی همان فروش خارجی و خرید خارجی یا همان بازرگانی بین‌الملل نیز باید گزارش شوند.

تفاوت مهم در گزارش موارد اخیر استفاده از کد فراگیر اشخاص خارجی است و اشخاص خارجی کد مالی یا شناسه ملی ندارند. اگر شما هم قصد ارسال گزارش فصلی دارید اما با مواد معاف و جرایم صورت فصلی آشنا نیستید، می‌توانید از خدمات مشاوره مالیاتی آنلاین، تلفنی و حضوری مؤسسه آقای وجوه دولتی استفاده کنید.

مواد معاف از ارسال صورت معاملات فصلی

حال به مواردی می‌پردازیم که مشمول دستورالعمل‌های اجرایی ماده ۱۶۹ مکرر مقررات وجوه دولتی‌های مستقیم نیستند. یعنی الزامی به گزارش این اقلام در صورت معاملات گزارش فصلی نداریم. در آئین نامه اجرایی موضوع تبصره (۳) ماده ۱۶۹ اصلاحی به شماره ۲۲۰/۳۹۴۹/۴۶۳۷۸ مصوب ۱۳۹۵/۰۳/۱۸ به مواردی که نیازی به گزارش شدن ندارند، پرداخته است که در زیر به چند مورد اشاره می‌کنیم:

خرید و فروش اوراق بهادار، سهام و سهم الشرکه که نیازی به گزارش شدن ندارند. در این مورد باید توجه داشته باشیم حتی خرید و فروش حق تقدم سهام و سهم الشرکه هم نیازی به گزارش ندارند.

سودی که بابت سرمایه گذاری در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی دریافت می‌کنیم و همچنین هزینه کارمزد پرداختی به آن‌ها معاف از گزارش هستند. دریافت و پرداخت‌ها بابت حق عضویت مجامع حرفه‌ای و دارای مجوز از مراجع ذیصلاح هم معاف هستند.

برای مثال اگر عضو اتاق بازرگانی باشید و سالانه حق عضویت پرداخت نمائید، نیازی نیست آن را گزارش کنید. اقلامی مثل کمک‌ها، جایزه و هدیه‌هایی که به صورت بلاعوض دریافت یا پرداخت می‌شوند هم نیازی به گزارش شدن ندارند. همچنین وجوه دولتی حقوق و دستمزدی که در فصل سوم از باب سوم مقررات وجوه دولتی‌های مستقیم به آن اشاره شده نیز جز موارد معاف از گزارش معاملات فصلی هستند. برای مطالعه سایر اقلام می‌توانید به متن آئین نامه رجوع کنید.

چه اطلاعاتی باید در صورت معاملات فصلی خرید و فروش درج شود؟

همانطور که اشاره شد مجموعه‌ای از اطلاعات هویتی و معاملاتی اشخاص باید در سامانه مربوطه گزارش شوند. اطلاعات هویتی مثل کد مالی، شناسه ملی، آدرس، اطلاعات تماس اشخاص حقیقی و حقوقی است. اطلاعات معاملاتی در برگیرنده تمام معاملات اشخاص است به استثنای موارد مندرج در آئین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۶۹ مکرر که به آن اشاره شد.

منظور از معاملات، خرید و فروش دارایی‌ها، کالاها و خدمات، بازرگانی بین‌الملل، فروش خارجی کالاها و خدمات، اطلاعات کارفرما در پیمان‌های بلندمدت، گزارش اجاره، حق العمل کاری یا سازماندهی پیمان، فعالیت‌های ساخت و فروش املاک و اطلاعات پیمانکار در پیمان‌های بلند مدت است که باید به تفکیک گزارش شوند.

حد نصاب صورت معاملات فصلی

نحوه تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی

برای ارسال صورت معاملات فصلی می‌توان از روش‌های آنلاین (بر خط) یا آفلاین (غیر برخط) استفاده نمود. برای ارسال آفلاین، ابتدا فایل اجرایی آخرین نسخه برنامه کاربردی ttms را از سایت سازمان امور مالیاتی کشور بارگیری نموده و اقدام به نصب آن نمائید. سپس در پوشه ایجاد شده هنگام نصب، از فایل اکسس که قرار است به عنوان بانک اطلاعاتی استفاده شود یک نسخه کپی تهیه کرده و نام آن را به فصل مورد نظر گزارش، تغییر دهید.

با کلیک روی آیکن برنامه ttms و انتخاب گزینه «اطلاعات سال ۱۳۹۶ به بعد» وارد برنامه شده و ابتدا فایل اکسس مورد نظر را انتخاب کنید. با این کار، سایر منوها فعال شده و قابل استفاده هستند. از منوی “انتخاب فایل و ورود اطلاعات” نوع گزارش مورد نظر را انتخاب کرده و اقدام به تکمیل اطلاعات خواسته شده نمائید.

توجه کنید که تکمیل فیلدهای مشخص شده به رنگ سبز الزامی است. یکی یا هر دو فیلد کد مالی و شناسه ملی که نارنجی رنگ هستند نیز باید تکمیل گردند. در نهایت در تب “مشخصات و صحت سنجی” اطلاعات شرکت را وارد نموده و ذخیره نمائید. چند نسخه هم برای بایگانی پرینت بگیرید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از آقای وجوه دولتی (https://mrtax.site) در مورد مشمولین ارسال صورت معاملات گزارش فصلی، مواد معاف از ارسال معاملات فصلی، حد نصاب معاملات، نحوه تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی، مهلت ارسال و جرایم صورت معاملات فصلی صحبت کردیم تا شما با اطلاعات کامل، گزارش فصلی خود را ارسال کنید.

اگر هنوز در مورد نحوه ارسال و تهیه صورت معاملات فصلی سؤال دارید، می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۹۶۲۳۲ بگیرید و سؤالات خود را از تیم متخصص مشاور مالیاتی مجموعه آقای وجوه دولتی بپرسید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و دیجیاتور در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


وجوه دولتی، اخذ نماید، مشاغل مواد، آماده، اشخاص حقوق، شرکت را، مشمولین، تهیه، ارسال، وجوه دولتی، متخصص، مشاور، مالیاتی، تیم، گزارش، بوده، خبر، آگهی، خبرگزاری، مهر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *