کاهش وابستگی ترکیه به انرژی‌های وارداتی

وابستگی ترکیه به انرژی‌های وارداتی کاهش یافت


وزیر انرژی ترکیه، آلپ ارسلان بایراکتار، اعلام کرد که ترکیه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، انتشار کربن خود را به میزان ۱۰۰ میلیون تن کاهش دهد. به این منظور، بازرگانی انتشار کربن در بازار سهام انرژی استانبول راه اندازی خواهد شد. هدف اصلی ترکیه، پایان دادن به وابستگی به منابع خارجی و تبدیل شدن به یک کشور بی‌انتشار کربن تا سال ۲۰۵۳ است. بایراکتار همچنین بیان کرد که ترکیه برای گذار سبز در انرژی، تقویت شبکه‌های برق را ضرورت می‌داند و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این زمینه انجام دهد. ترکیه در طول ۲۱ سال گذشته، با کاهش تراکم انرژی، تقاضا برای انرژی خود را دو برابر کرده است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده، تقاضا برای برق نیز افزایش یابد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از رویترز، آلپ ارسلان بایراکتار وزیر انرژی ترکیه اظهار کرد: در راستای برنامه‌های بهره‌وری انرژی، انتشار کربن ترکیه در فاصله سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰، به میزان ۱۰۰ میلیون تن کاهش می‌یابد، وی افزود: قرار است سال آینده، بازرگانی انتشار کربن در بازار سهام انرژی استانبول راه اندازی شود. هدف ما از طرح ملی انرژی، پایان دادن به وابستگی کشورمان به منابع خارجی و تبدیل ترکیه به کشوری عاری از انتشار کربن در سال ۲۰۵۳ است.

بایراکتار که در یک کنفرانس انرژی صحبت می‌کرد، با تاکید بر این که ترکیه، تقویت شبکه‌های برق را عنصری ضروری برای گذار سبز در انرژی می‌بیند، گفت: هدف ما یک ابر سیستم انتقال بزرگ است که ظرفیت بین اتصال بالایی با همسایگان ما داشته باشد و بتواند افزایش سریع ظرفیت تجدیدپذیر را سازماندهی کند. در این خصوص، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری تا سال ۲۰۳۰ را در برنامه خود داریم.

وزیر انرژی و ذخایر زمین ترکیه گفت: طی ۲۱ سال گذشته، با وجود اینکه تراکم انرژی ترکیه ۳۰ درصد کاهش یافته اما تقاضا برای انرژی دو برابر شده است. پیش بینی می‌کنیم که تقاضا برای انرژی در ۲۰ سال آینده، رشد کند و تقاضا برای برق در سال ۲۰۳۵، به ۵۱۵ تراوات ساعت برسد.


ترکیه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، انتشار کربن خود را به میزان ۱۰۰ میلیون تن کاهش دهد. سال آینده نیز قرار است بازرگانی انتشار کربن در بازار سهام انرژی استانبول راه اندازی شود. هدف کشور از طرح ملی انرژی، پایان دادن به وابستگی به منابع خارجی و تبدیل شدن به یک کشور عاری از انتشار کربن در سال ۲۰۵۳ است. همچنین، ترکیه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا ابر سیستم انتقال بزرگی راه اندازی کند که ظرفیت بین‌اتصال بالایی با همسایگان داشته باشد و بتواند افزایش سریع ظرفیت تجدیدپذیر را سازماندهی کند. از طرفی، تراکم انرژی در ترکیه در ۲۱ سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما تقاضا برای انرژی دو برابر شده است. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵، تقاضا برای برق به ۵۱۵ تراوات ساعت برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *