تقویت نقش‌آفرینی موثر هنرهای تجسمی در بستر تمبر

نقش‌آفرینی موثر هنرهای تجسمی در بستر تمبر/ ظرفیت‌ها تقویت شود


در مراسم رونمایی از دو تمبر یادبود یلدا و شهرهای خلاق ایران ثبت یونسکو، محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت میراث و ارشاد اسلامی و عضو شورای تمبر، به تأکید بر اهمیت تمبر در بازار آثار هنری و تقویت ظرفیت‌های تمبر در حوزه‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد. وی تمبر را علاوه بر محصول تجاری، یک محصول فرهنگی برشمرد و بر ضرورت معرفی میراث و سنن کشور از طریق تمبر به دنیا تأکید کرد. همچنین، رونمایی از تمبر در نگارخانه ملی مخابرات را اقدامی ارزشمند خواند و بیان کرد که نگارخانه‌ها بیانگر میراث غنی کشور هستند و برگزاری رویدادهای فرهنگی در این اماکن جای خرسندی و افتخار است. در ادامه، به طرح تمبر یلدا که نمادی از گرمای خانواده ایرانی را به تصویر می‌کشد، و توسعه تمبرهای اختصاصی و کنشگری، و نقش هنرهای تجسمی در تمبر اشاره شد. در پایان، تمبر را به عنوان یک پدیده سفیر فرهنگی و فرازمانی دانست.

به گزارش دیجیاتور به نق از واحد مخابرات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت میراث و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت میراث و ارشاد اسلامی و عضو شورای تمبر، در مراسم رونمایی از ۲ تمبر یادبود یلدا و شهرهای خلاق ایران ثبت یونسکو، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حبیب‌الله صادقی هنرمند فقید هنرهای تجسمی که سالیان متمادی به نمایندگی از وزارت میراث و ارشاد اسلامی عضو شورای عالی تمبر بود، گفت: هنرهای تجسمی بیشترین جامعه هنرمندان را در برگرفته و در این عرصه، هنرمندان به واسطه اینکه در میانه اثر حضور ندارند، ناشناخته باقی مانده‌اند و اثر از خالق اثر ماندگارتر است.

خراسانی‌زاده با بیان این‌که تمبر در بازار آثار هنری نقش مهمی را ایفا می‌کند، از تقویت ظرفیت‌های تمبر به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و هنری به عنوان رویکرد شورای عالی تمبر نام برد.

این عضو شورای تمبر به رویکرد فرهنگی ریاست فعلی این شورا اشاره کرد و گفت: تمبر علاوه بر محصولی تجاری، یک محصول فرهنگی است و بر آن هستیم تا میراث و سنن کشور را هرچه بیشتر به‌واسطه این رسانه ارتباطی به دنیا معرفی کنیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت میراث و ارشاد اسلامی، رونمایی از تمبر در نگارخانه ملی مخابرات را اقدامی ارزشمند خواند و بیان کرد: نگارخانه‌ها بیانگر میراث غنی کشور هستند و جای خرسندی و افتخار است که رویدادهای فرهنگی در این اماکن برگزار می‌شوند.

سرپرست نگارخانه هنرهای معاصر تهران در ادامه به مضمون تمبر یلدا اشاره کرد و گفت: در طرح این تمبر که توسط محمدرضا میری هنرمند نقاش کشورمان طراحی شده است، شب یلدا به عنوان پدیده‌ای گرم مطرح است که از لحاظ بصری در دل سرمای زمستان خودنمایی می‌کند و گرمای خانواده در مرکز این تمبر، نشان از پرشور بودن خانواده ایرانی دارد.

این عضو شورای تمبر به توسعه تمبرهای اختصاصی و کنشگری‌های مردمی اشاره کرد و گفت: با قرار گرفتن میراث تمبر از مرحله تصدی‌گری به مرحله تنظیم‌گری، سالیانه ده‌ها تمبر با رعایت چارچوب‌های تخصصی و فرهنگی منتشر خواهد شد.

خراسانی‌زاده با اشاره به این‌که ۱۰ رشته هنری به هنرهای تجسمی اختصاص دارد، گفت: حداقل هفت آثار خلاقانه از مجموع هنرهای تجسمی می‌تواند در بستر تمبر نقش‌آفرین باشد.

استادیار موسسه آموزش عالی شاهد در بخش پایانی اظهارات خود از تمبر به عنوان پدیده‌ای یاد کرد که محدود به زبان نیست و می‌تواند سفیری فرهنگی و فرازمانی باشد.


حضور هنرمندان در هنرهای تجسمی، باعث ماندگاری اثرها و شناخته شدن خالق اثرها می‌شود. تمبر نقش مهمی در بازار آثار هنری دارد و تقویت ظرفیت‌های تمبر در حوزه‌های فرهنگی و هنری باید مورد توجه قرار گیرد. تمبر علاوه بر محصول تجاری، یک محصول فرهنگی است و هدف از آن معرفی میراث و سنن کشور به دیگران است. رونمایی از تمبر در نگارخانه‌ها یک اقدام ارزشمند است که نشان دهنده غنای فرهنگی کشور است. تمبر یلدا نماد گرما و پرشوری خانواده ایرانی است. با توسعه تمبرهای اختصاصی و کنشگری، تمبرهایی که با رعایت چارچوب‌های تخصصی و فرهنگی منتشر می‌شوند، توسعه پیدا می‌کنند. هنرهای تجسمی می‌توانند در بستر تمبر نقش‌آفرین باشند. تمبر علاوه بر زبان، سفیری برای میراث و فرازمانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *