اکران اثر سینمایی “رخ” در تهران، یک رویداد عجیب و غیرحرفه‌ای وحدت

مورد عجیب حراج تهران/ اکران «رخ» در وحدت و اقدامی غیرحرفه‌ای!


در این متن، گزارشی از اهمیت هنرهای تجسمی و نمایشگاه‌های هنری در کشورمان ارائه شده است. معرفی چندین نمایشگاه هنری و افتتاح آثار هنرمندان نقاش، عکاس و خوشنویس ایرانی در روز تعطیل جمعه و همچنین برگزاری حراج تهران به صورت آنلاین، ماجراهای برگزاری اثر سینمایی مستند و نشست رسانه‌ای آن، تعیین داوران گرایش‌های مختلف هنری و آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه از جمله موضوعاتی هستند که در متن مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این متن همچنین به معرفی بزرگترین گردهمایی هنرمندان پیشکسوت به مناسبت پاسداشت آیین فرهنگی شب یلدا و آغاز تدوین سند جامع دیپلماسی هنری کشور از طریق مشارکت شورای آثار خلاقانه و سازمان میراث و مخابرات اسلامی می‌پردازد.

دیجیاتور -گروه آثار خلاقانه-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون هنر هفتم و هنر صوتی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم.

هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند. «آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند. بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

برگزاری حراج تهران به صورت آنلاین؛ ریسک یا افت و عقب‌گرد!؟

در جریان سیزدهمین حراج تهران پس از شیوع بیماری همه‌گیر بود که بعد از چندبار وقفه در برگزاری، در نهایت مدیران این رویداد نتوانستند به تصمیمی قاطع برای برپایی سیزدهمین دوره خود به صورت آنلاین برسند! این در حالی است که هجدهمین دوره حراج تهران جمعه هفته گذشته ۲۴ آذر ماه به صورت آنلاین برگزار شد. مورد عجیب در فضای رسانه‌ای و خبرهای حراج تهران این بود که رسانه‌ها در مورد آنلاین شدن این حراج بر به کار بردن واژه «ریسک» (در فروش آثار کم برخوردار) بیشتر تاکید داشتند، در حالی که به نظر می‌رسد، حراج تهران با این شیوه اطلاع‌رسانی محدود و تقریباً سکوت خبری قصد داشته مارکت آثار خلاقانه را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد؛ همچنان‌که خبرنگاران تجسمی همیشه از بزرگان و کارشناسان این حوزه شنیده‌اند که حراج تهران می‌تواند در عرض یک روز تغییراتی را در مارکت آثار خلاقانه ایجاد کند و سمت و سوی دیگری را پدید آورد.

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که قصد حراج تهران و مدیرانش نیز تاثیری جدید بوده است، همان‌طور که در دوره‌های پیشین، این حراج هر بار با ترفندی بر بازار آثار خلاقانه تاثیر می‌گذاشت و بر سر زبان همگان می‌افتاد. بنابراین مدیران این رویداد پس از این‌که شرایط را محک زدند، تصمیم به برگزاری آنلاین آن گرفته اند.

در هر صورت حراجی که در نیمه دوم سال برگزار می‌شد، همیشه تاکید بر حضور آثار هنرمندان جوان و کمتر دیده شده داشت و مدیر حراج تهران نیز در گفت‌وگوهای پیشین خود بر این مورد تاکید داشته است، پس وقتی در هجدهمین حراج تهران، ۶۰ درصد آثاری که ارایه شدند مربوط به جوانان است، به این معنی نیست که خواستند ریسک‌ها را کم کنند اما اغلب در حراج‌های نیمه دوم سال، آثاری با سایز کوچک و بعضاً جدید از هنرمندان بزرگ نیز ارایه می‌شده تا سلایق مختلفی را نیز پاسخگو باشد.

تغییر محل برگزاری نمایشگاه هجدهمین حراج تهران، یکی از اتفاقات جالب پس از هفده دوره برگزاری در هتل پارسیان آزادی بود که هیچ رسانه‌ای به آن نپرداخت! به اعتقاد نگارنده، این تغییر محل برگزاری نمایشگاه را که به محل برگزاری حراج به صورت حضوری ختم نشد، شاید بتوان نقطه‌ای برای آغاز معرفی جریان یا طیفی جدید در بازار و مارکت آثار خلاقانه دانست که در آینده جای پرسش خواهد داشت.

معرفی داوران بخش علمی «تجسمی فجر» و اعلام آمار آثار رسیده

مهلت فراخوان شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در هفته‌ای که گذشت به پایان رسید. همچنین ترکیب هیات داوران این جشنواره در بخش رقابتی در رشته‌های مختلف تکمیل شد.

در روز ابتدایی هفته، دبیرکل جشنواره شانزدهم تجسمی فجر با صدور احکامی مجزا زهرا رهبرنیا، خشایار قاضی‌زاده و هادی بابایی را به عنوان داوران بخش علمی (دانش هنرهای تجسمی) این رویداد معرفی کرد.

پس از اتمام مهلت فراخوان، در اواسط هفته نیز آماری از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره از سوی دبیرکل اعلام شد که بر اساس آن، ۱۰۰۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند تجسمی در سامانه دبیرخانه این رویداد هنری ثبت شده است.

در بخش رقابتی آزاد، بیشترین آثار ارسالی مربوط به شرکت‌کنندگان رشته هنر تصویربرداری است که در مجموع ۲۳۱۵ اثر شامل ۱۸۸۶ تک‌عکس و ۴۲۹ مجموعه عکس را در بر می‌گیرد. ارسال مجموعه‌عکس و پرداختن شرکت‌کنندگان این رشته به نگاه هنرمندانه و روایت‌محور در این دوره، رویکردی حرفه‌ای دارد و در نوع خود رکورد قابل توجهی به شمار می‌آید. از منظر ترکیب جنسیتی هنرمندان متقاضی حضور در فجر شانزدهم، ۲۰۴۲ نفر از شرکت‌کنندگان را بانوان هنرمند و ۱۳۸۷ را آقایان تشکیل می‌دهند.

همچنین، به لحاظ میزان مشارکت هنرمندان استان‌های مختلف، استان تهران در جایگاه نخست مشارکت است و پس از آن، استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، البرز، قم، آذربایجان شرقی، فارس و مازندران به ترتیب در رتبه‌های بعد قرار دارند.

مورد عجیب حراج تهران/ اکران «رخ» در وحدت و اقدامی غیرحرفه‌ای!

اکران «رخ» در وحدت و یک حرکت غیرحرفه‌ای!

اثر سینمایی مستند «رخ» که بخشی از ذهنیات و درونیات علی‌اکبر صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر پیشکسوت را روایت می‌کند، شامگاه چهارشنبه ۲۹ آذر ماه با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و سینمایی در تالار وحدت اکران و رونمایی شد. قرار بود پس از اتمام اکران اثر سینمایی، نشستی رسانه‌ای با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و دیگر عوامل اثر سینمایی برگزار شود که این نشست به دلایلی غیرحرفه‌ای از سوی مشاور رسانه‌ای اثر لغو شد.

این اثر بیش از آن‌که فیلمی مستند شمرده شود، فیلمی است داستانی که ذهنیات علی‌اکبر صادقی این هنرمند خیالی‌نگار و سنت‌گرای معاصر ایرانی را در خواب‌ها و درونیات او روایت می‌کند و این در حالی است که شخص علی اکبر صادقی نیز ایفاگر نقش خود در این اثر سینمایی است و اتفاقاً نقطه عطف اثر سینمایی را می‌توان بازی استاد دانست. استفاده از جلوه‌های ویژه بصری در بخش‌هایی از اثر سینمایی برای نمایش اوهام و ذهنیات علی اکبر صادقی، یکی از نکاتی است که به نمایش حسی که صادقی در اثر سینمایی بارها به آن اشاره می‌کند و انتقال این حس به مخاطب، تا حدودی کمک کرده است.

اثر سینمایی «رخ» روایت‌گر همه ابعاد هنری و زندگی علی‌اکبر صادقی نیست و سعی کرده تا جایی که او همراهی می‌کند بخش‌هایی از زندگی اش در کودکی، اتفاقات دوران جوانی و ازدواج و عشق او در زندگی را روایت کند.

در هر حال، ساخت اثر سینمایی از هنرمندان بزرگ هنرهای تجسمی، اتفاق مثبتی است که طی چند سال اخیر پررنگ شده است که می‌توان به مورد اخیر آن یعنی اثر سینمایی مستند «هنرمند واحد ۵» روایتی از زندگی حرفه‌ای زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی اشاره کرد.

تدوین سند جامع دیپلماسی هنری کشور در شورای آثار خلاقانه

بر اساس تازه‌ترین تصمیمات اتخاذ شده در شورای آثار خلاقانه سند جامع دیپلماسی هنری کشور با نگاه فرادستگاهی و با بهره‌مندی از نظرات کارشناسی تدوین می‌شود.

در این جلسه مصوب شد سازمان میراث و مخابرات اسلامی با تشکیل کمیته‌های تخصصی سند جامع دیپلماسی هنری کشور را با نگاه جامع و فرادستگاهی تا پایان سال جاری تدوین کند و متن سند پیشنهادی در اوایل سال آینده در شورای آثار خلاقانه طرح و بررسی شود.

گردهمایی هنرمندان پیشکسوت در شب یلدا

بزرگترین گردهمایی هنرمندان پیشکسوت به مناسبت پاسداشت آیین فرهنگی شب یلدا به میزبانی مناطق حفاظت‌شده علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی ایران، با حضور ۳۵۰ تن از هنرمندان پیشکسوت کشور برگزار شد.

در این مراسم همچنین تفاهمنامه‌ای میان مناطق حفاظت‌شده علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و موسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی، عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، محمدحسین ایمانی خوشخو رییس پارک و داریوش ارجمند هنرمند پیشکسوت کشور امضا شد.

هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران وارد فاز جدیدی شد

در هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران در هفته‌ای که گذشت، با اعلام محمدعلی براتی مدیرکل میراث و ارشاد اسلامی استان قزوین و دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران، ترکیب داوران گرایش‌های مختلف این رویداد هنری مشخص شدند.

در بخش نستعلیق غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، علی اشرف صندوق‌آبادی، امیراحمد فلسفی، احمد پیله‌چی قزوینی، رضا زدوار و میرحیدر موسوی در بخش شکسته نستعلیق محمدحسین عطارچیان، یدالله کابلی، مجتبی ملک‌زاده، علی اکبر رضوانی و بهادر پگاه، در بخش ثلث احمد عبدالرضایی، ایرج نعیمایی و علی رضاییان و در بخش نسخ رضا بنی‌رضی، محمدعلی قربانی و ابوالفضل خزایی ترکیب داوران را شکل می‌دهند.

مورد عجیب حراج تهران/ اکران «رخ» در وحدت و اقدامی غیرحرفه‌ای!

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

امروز جمعه اول دی ماه نمایشگاه‌های آنلاین نقاشی مریم خسروانجم و ترحم سلمانی در گالری گستان، نمایشگاه آثار سعید احمدزاده با نگاهی متفاوت به اشعار فروغ فرخزاد با عنوان «پاره‌های تن، راهروی معنا» در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه گروهی نقاشی خط و خط کوفی «نقطه شروع» در گالری بهارک، نمایشگاه آثار تانیا پاکزاد با عنوان «نور و انزوا» در گالری آریا، نمایشگاه انفرادی غزل مروی با عنوان «خاطراتی از آینده» در گالری هما، نمایشگاه انفرادی یاسمن رسولی با عنوان «پرنده رفت» در گالری سیحون، نمایشگاه آثار یاسمین صالحی با عنوان «تقطیع خاکستری» در گالری سو، نمایشگاه ابتهاج قنادزاده با عنوان «ما به تهران نمی رسیم» در گالری پروژه‌های آران و نمایشگاه آثار محمدابراهیم جعفری در گالری هور از جمله نمایشگاه‌هایی است که افتتاح خواهند شد.


هنرهای تجسمی در کشورمان نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد، اما عموماً مهجور واقع می‌شود. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود، اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند. برگزاری حراج تهران به صورت آنلاین نیز نشان از تاثیر جدیدی بر بازار آثار خلاقانه دارد. هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران نیز وارد فاز جدید شده و در شب یلدا گردهمایی هنرمندان پیشکسوت برگزار شد. تدوین سند جامع دیپلماسی هنری کشور نیز در شورای آثار خلاقانه تصویب گردید. افتتاح نمایشگاه‌های مختلف هنری نیز در آدینه به تاسیس دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *