تعداد ۵۱ صندوق تامین مالی برای ۴۲ نهاد مالی

فعالیت ۵۱ صندوق سرمایه‌گذاری برای ۴۲ نهاد مالی


با توجه به اعلام سیاوش پرویزی‌نژاد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا انتهای آذر ماه، ۵۱ صندوق تامین مالی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. این مجوزها به نهادهای مالی اعطا شده و شامل تأمین سرمایه، سبدگردان، کارگزاری، مشاور تامین مالی، تامین مالی و هلدینگ می‌شود. با این مجوزها، صندوق‌های تامین مالی مختلف در اختیار نهادهای مالی قرار می‌گیرند تا بتوانند خدمات خود را کامل کرده و به تامین مالی غیرمستقیم عمق ببخشند. همچنین در بازه ۹ ماهه امسال، ۴۰ نهاد مالی با صدور مجوز موافقت اصولی برای راه‌اندازی صندوق‌های تامین مالی مختلف مجاز شده‌اند. سازمان بازار سهام و اوراق بهادار تأکید کرده است که توسعه صندوق‌های تامین مالی به عنوان ابزاری مهم و مؤثر در تامین مالی غیرمستقیم، از اهداف اصلی آن است و در این راستا توسعه متوازن نهادهای مالی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، سازمان بازار سهام و اوراق بهادار در ارتباط با صدور مجوز فعالیت برخی از انواع صندوق‌های تامین مالی، دستورالعمل‌هایی را تعیین کرده است که می‌توان به صندوق‌های تامین مالی املاک و مستغلات، در اوراق بهادار مبتنی بر کالا- فلز طلا و بازنشستگی تکمیلی اشاره کرد. سازمان بازار سهام و اوراق بهادار به نهادهای مالی این امکان را می‌دهد که به شرایط و معیارهای تعیین شده مطابقت کرده و درخواست تأسیس صندوق تامین مالی مربوطه را ارسال کنند. در آینده نزدیک، سازمان بازار سهام و اوراق بهادار قصد دارد این امکان را به سایر صندوق‌های تامین مالی قابل معامله نیز ارائه دهد تا هزینه‌های تأسیس و اداره این نوع صندوق‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

به گزارش دیجیاتور، سیاوش پرویزی‌نژاد ضمن اعلام این که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا انتهای آذر ماه، مجوز فعالیت ۵۱ صندوق تامین مالی صادر شده، اظهار داشت: نهادهای مالی دریافت کننده مجوز فعالیت صندوق‌های تامین مالی شامل «تأمین سرمایه، سبدگردان، کارگزاری، مشاور تامین مالی، تامین مالی و هلدینگ» بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: بر اساس این مجوزها، طیف گسترده‌ای از انواع صندوق‌های تامین مالی در اختیار انواع نهادهای مالی قرار گرفته تا بتوانند زنجیره خدمات خود را کامل کرده و به تامین مالی غیرمستقیم عمق ببخشند.

رئیس اداره امور صندوق‌های تامین مالی سازمان بازار سهام و اوراق بهادار تصریح کرد: در بازه ۹ ماهه امسال ۵۱ مجوز موافقت اصولی نیز برای ۴۰ نهاد مالی متفاوت صادر شده است.

پرویزی‌نژاد با بیان این که یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان بازار سهام و اوراق بهادار توسعه کمی و کیفی صندوق‌های تامین مالی به عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار تامین مالی غیرمستقیم است، گفت: در این راستا توجه به توسعه متوازن نهادهای مالی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که مورد توجه مرکز نظارت بر صندوق‌های تامین مالی قرار دارد.

وی اعلام کرد: سازمان بازار سهام و اوراق بهادار در ارتباط با صدور مجوز فعالیت برخی از انواع صندوق‌های تامین مالی، دستورالعمل تأسیس و فعالیت صندوق‌های تامین مالی پیش شرط‌هایی را برای راه اندازی این نوع صندوق‌ها تعیین کرده که می‌توان به صندوق‌های «تامین مالی املاک و مستغلات، در اوراق بهادار مبتنی بر کالا- فلز طلا و بازنشستگی تکمیلی» اشاره کرد.

پرویزی‌نژاد اضافه کرد: جنس این شرایط غالباً از نوع سرمایه و همچنین تجربه مدیریتی است که این موضوع به معنای تعیین انحصار نیست و به محض اینکه نهاد مالی شرایط را احراز کند، می‌تواند درخواست تأسیس صندوق تامین مالی مربوطه را به سازمان بازار سهام و اوراق بهادار ارسال کند.

وی در پایان در ارتباط با تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای صندوق‌های سرمایه گذاری با توجه به تدوین، تصویب و ابلاغ مقررات صندوق‌های سرمایه گذاری چندبخشی نیز گفت: قصد داریم درآینده نزدیک این امکان ویژه را به سایر صندوق‌های تامین مالی قابل معامله نیز تعمیم دهیم تا هزینه‌ها تأسیس، راه اندازی و اداره این نوع صندوق‌ها به طور محسوسی کاهش یابد.


نهادهای مالی مجوز فعالیت صندوق‌های تامین مالی دریافت کرده‌اند. انواع صندوق‌های تامین مالی در اختیار نهادهای مالی قرار گرفته‌اند. توسعه صندوق‌های تامین مالی برای تامین مالی غیرمستقیم یکی از اهداف سازمان بازار سهام و اوراق بهادار است. توجه به توسعه متوازن نهادهای مالی مهم است. سازمان بازار سهام و اوراق بهادار دستورالعمل‌های تأسیس و فعالیت صندوق‌های تامین مالی تعیین کرده است. شرایط تأسیس صندوق تامین مالی به محض احراز شرایط توسط نهاد مالی امکان‌پذیر است. سازمان بازار سهام و اوراق بهادار قصد دارد در آینده نزدیک این امکان را برای سایر صندوق‌های تامین مالی قابل معامله نیز فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *