تغییر واقعات در اجرای شکوه هنر صوتی یک اثر سینمایی/ علاقه‌مندی به گوش کردن به چند یادگاری

شکوه موسیقی یک فیلم در اجرایی که تغییر کرد/ شنیدن چند یادگاری


ارکستر هنر صوتی ملی ایران که اخیراً تغییر نام داده و به ارکستر هنر صوتی ملی ایران شناخته می‌شود، در یک کنسرت با عنوان “بانوی منابع آبی و آینه” که در تالار وحدت تهران برگزار شد، قطعاتی از هنر صوتی اثر سینمایی “الرساله” ساخته موریس ژار و آثار آهنگسازان برجسته هنر صوتی ایران از جمله فرهاد فخر الدینی و فریدون شهبازیان اجرا کرد. گزارشات از دستگیری برخی هنر صوتی‌دانان و خوانندگان ایرانی توسط نیروهای امنیتی هم در این روزها پیر

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، ارکستر هنر صوتی ملی ایران از مجموعه‌های تحت پوشش بنیاد فرهنگی هنری رودکی که طی یکی دو کنسرت گذشته از عبارت ارکستر ملی ایران به ارکستر هنر صوتی ملی ایران تغییر نام داده است، در تازه‌ترین کنسرتی که شامگاه روز چهارشنبه ششم دی، همزمان سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) در تالار وحدت تهران برگزار شد، در قالب کنسرت «بانوی منابع آبی و آینه» قطعاتی از هنر صوتی ماندگار اثر سینمایی سینمایی «الرساله (محمد رسول‌الله)» ساخته موریس ژار و آثار آهنگسازان شناخته شده و مطرح هنر صوتی کشورمان از جمله فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان، مهرداد دلنوازی و همایون رحیمیان را پیش روی مخاطبان قرار داد.

برگزاری این کنسرت در حالی بود که بر اساس خبر منتشر شده بنیاد رودکی در روز بیست و یکم آذر قرار بود قطعات منتخبی پوئم سمفونی «بانوی منابع آبی» به آهنگسازی صفی صفوی در این کنسرت اجرا شود که گویا این برنامه‌ریزی طی روزهای گذشته تغییر پیدا کرده و مخاطبان شاهد اجرایی بودند که با پیش خبر منتشر شده تازه‌ترین کنسرت ارکستر هنر صوتی ملی ایران تفاوت داشت.

سید محمود اسلامی معاون وزیر میراث و ارشاد اسلامی و سرپرست بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم این طی روزهای گذشته اعلام کرده بود: در ایام فاطمیه و شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س)، اجرای ویژه‌ای با عنوان «بانوی منابع آبی» در دستور کار ارکستر هنر صوتی ملی ایران قرار گرفته است. این اجرا ادای عقاید معنوی هنرمندان هنر صوتی و نوازندگان به بانوی منابع آبی و آینه و در رثای ریحانه رسول‌الله (ص) است که با هدایت همایون رحیمیان رهبر ارکستر هنر صوتی ملی ایران روی صحنه می‌رود.

پوئم سمفونی «بانوی منابع آبی» هم از جمله پروژه‌های موسیقایی است که به سال ۱۳۹۰ توسط صفی صفوی آهنگسازی و در قالب یک اثر ارکسترال به تهیه‌کنندگی حسین قنبری و رهبری ارکستر امیرفرشید رحیمیان در بازار نشر هنر صوتی توزیع شد. این در حالی است که کلام این پروژه بر اساس سروده‌ای از عبدالجبار کاکایی و نوشتاری از سیدمهدی شجاعی برداشته شده و علی امیرقاسمی نیز خواننده این اثر بود. این پوئم‌سفمونی شامل هشت بخش با نام‌های «پیشکش»، «عطر یاس»، «فاتح دل‌ها»، «مهر و ماه»، «پدرجان»، «شب دلتنگی»، «این همه تنهایی» و «آسمانی» منتشر شده بود.

اما درباره قطعات اجراشده در کنسرت چهارشنبه شب ارکستر هنر صوتی ملی ایران توضیح اینکه، در این برنامه تک‌نوازی عود با هنرنمایی مهران خانزاده، «ورود به مکه» از هنر صوتی اثر سینمایی «الرساله-محمد رسول‌الله (ص)» اثر موریس ژار، «سیب و درخت وحی» با ادبیات ردیف‌دار محمد نیکو به آهنگسازی همایون رحیمیان، خوانندگی امیرحسین سمیعی و همراهی گروه کُر، هنر صوتی اثر سینمایی «آوار» به آهنگسازی فریدون شهبازیان با تک‌نوازی نی پوریا شیوا فرد، «روزی روزگاری (شُلِیل) به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی، دونوازی مقررات مژگان محمدحسینی و عود مهران خانزاده، «دعوت به دین محمدی» از هنر صوتی اثر سینمایی «الرساله-محمد رسول‌الله (ص)» اثر موریس ژار، «راپسودی برای نی و ارکستر» به آهنگسازی مهرداد دلنوازی و تک‌نوازی پوریا شیوا فرد، «فصل با باران ما» با ادبیات ردیف‌دار مولانا به آهنگسازی همایون رحیمیان، خوانندگی امیرحسین سمیعی و همراهی گروه کُر و «کارزار» از هنر صوتی اثر سینمایی «الرساله-محمد رسول‌الله (ص)» اثر موریس ژار پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

از ویژگی‌های این کنسرت می‌توان به اجرای بخشی از قطعات خاطره‌انگیز اثر سینمایی «الرساله» به کارگردانی مصطفی عقاد اشاره کرد. اثری که مخاطبان ایرانی علاوه بر جذابیت‌های بصری و محتوایی که این اثر سینمایی ماندگار مطالعات تاریخی هنر هفتم داشت، حس و حال متفاوتی را نیز با شنیدن هنر صوتی متن این اثر سینمایی تجربه کرده بودند. این در حالی است که اجرای آثاری خاطره‌انگیز از فریدون شهبازیان و فرهاد فخرالدینی به عنوان ۲ هنرمندی که طی سال‌های گذشته علاوه بر ارایه خدمات موثر و ماندگار درعرصه هنر صوتی سازماندهی هنری و رهبر ارکستر هنر صوتی ملی ایران را به عهده داشتند، شرایط متفاوتی را برای این کنسرت رقم زده بود.

مازیار ظهیرالدینی کنسرت مایستر، آرمین قضاتی، علیرضا خلج اسماعیلی، آذین نصرتی مقدم، رمیصا نفیسی، محمد علی غریبی، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی ، بردیا طراحی نوازندگان ویولن یک، سانوا عندلیبی، هادی آزرم، آرش جامع، سارا نادری، بهنام آقاجانیان، امیرنظری سالاری، محمدرضا نامجو، نگین سمایی نوازندگان ویولن دو، هومن اتابکی ، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی، پگاه عبدالله زاده، نیاز لاهرودی نوازندگان ویولا، سروش کاکاوند، عادل اصغر زاده، آوا پویا کاشانی، اشکان نظر نوازندگان کنترباس، حسام صدفی نژاد و شمیم کیانی نوازندگان ابوا، محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، سیناآذرآباد، غزاله شیرازی نوازندگان ویولنسل، شهرام رکوعی، روشنک نوشی نوازنده فلوت، سایوری شفیعی و محمد ملک لی نوازندگان کلارینت، امیرحسین محمدیان و امیرملکی زاده نوازندگان فاگوت، نرگس تقی پور و نیما سرابی نوازندگان هورن، امیررضا صالحی و مریم حسین پور نوازندگان ترومپت، رامین براتی و سپهرعباسی نوازندگان ترومبون، عرفان فرشی زاده نوازنده تیمپانی و محمدرضا امیرقاسمی نوازنده پیانوگروه نوازندگان سازهای کلاسیک این کنسرت را تشکیل می دادند.

در گروه سازهای ایرانی نیز مژگان محمدحسینی نوازنده مقررات، پوریا شیوا فرد نوازنده نی، ماهان ببری نوازنده تمبک و پرکاشن، مسیح تحویلداری و آناهیتا رمضانی نوازندگان تار، فرهاد رحیمیان و سعید سعدی نوازندگان دف هنرنمایی کردند.

افیک متوسیان، الهه سادات موسوی، مهناز حیدری، سپیده عین افشار، ویدا محمودی، شهرزاد یوسفی (سوپرانو)، نرگس میردادیان، نفیسه رهنمای شریعتی، آناهیتا آریانا، سمن شریعت ممسنی، یگانه محمدلو (آلتو)، حسین عطری، فرزین مهاجر طهرانی، شاهین اکبرپور سرابی (تنور)، الیاس بهشتیان منفرد، بهرام الله وردیف علیرضا عابدی، امید رضایی (باس) اعضای گرو کُر این کنسرت به رهبری رازمیک اوحانیان را تشکیل می‌دادند.


کنسرت «بانوی منابع آبی و آینه» هنر صوتی ملی ایران به همت ارکستر هنر صوتی ملی ایران در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این کنسرت، قطعاتی از هنر صوتی ماندگار اثر سینمایی سینمایی «الرساله (محمد رسول‌الله)» و آهنگسازان شناخته شده مانند فرهاد فخرالدینی و فریدون شهبازیان اجرا شد. همچنین، اجرایی خاطره‌انگیز از اثر سینمایی «الرساله» با شرکت مصطفی عقاد به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *