توضیح فعالیت های جشنواره هنر صوتی فجر برای دستیابی به هدف “عدالت فرهنگی”

تشریح فعالیت‌های جشنواره موسیقی فجر برای تحقق شعار «عدالت فرهنگی»


در راستای برگزاری مراسم سی و نهمین جشنواره بین المللی هنر صوتی فجر، امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر هنر صوتی وزارت میراث و ارشاد اسلامی، پیامی منتشر کرد. او در این پیام به ارزش و اهمیت آثار خلاقانه و هنر صوتی در جامعه ایران اسلامی اشاره کرده و از تلاش‌های همه‌ی هنرمندان ایرانی تقدیر کرده است. همچنین، او با بیان اینکه هنر صوتی یکی از مولفه‌های تمدن نوین اسلامی است، به اهمیت این جشنواره و تأکید بر برگزاری آن در ۱۴ استان کشور اشاره کرده و امیدوار است که این جشنواره بتواند دیدگاه‌های مختلف ایرانیان را نیز جذب کند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی دفتر هنر صوتی وزارت میراث و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر هنر صوتی وزارت میراث و ارشاد اسلامی همزمان با آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی هنر صوتی فجر پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام امیرحسین سمیعی آمده است:

«باسمه تعالی

پیشینه و سرمایه اجتماعی آثار خلاقانه ایران اسلامی، نسل در نسل، سند هویت بخش فرهنگی مردمان موحّد و فضیلت خواهی است که در مطالعات تاریخی پر افتخار خود، همواره در چشم انداز گسترده معنویت و انسانیت، و هوای تازه پنجره‌های گشوده به روشنایی ایمان، سیر و سلوک داشته و بازیستی صالح، توانسته اند سرنوشت فردی و جمعی خود را با سرافرازی و آزادگی رقم بزنند.

فراز و نشیبی که در رفیع‌ترین جلوه‌های تاریخی خود، در آیینه فجر ۵۷، معجزه‌ وار درخشید و آحاد انقلابی اش توانستند مولفه‌های تمدن نوین اسلامی را با اصالت و هویتی دیگر، ارای ره و پی‌ریزی نموده و از آن مقطع تا کنون، به لطف خداوند و آثار ارزش آفرین خون شهیدان و ایثار مجاهدانه مردمانش، هر روز به رفعت و استحکام آن، غنا بخشند.

در این رهگذر، بی تردید آنچه موجب بروز و ماندگاری این جلوه بی بدیل تاریخی و این نعمت عظیم الهی بوده است؛ بعد از عنایات حضرت حق، هنری است که در اندازه آن جلوه کم نظیر و جریان‌ساز، یعنی در تراز تحول سیاسی باشد و بتواند این میراث فکری و سرمایه تاریخی و چنین تحول و چشم اندازی را نه تنها برای ایران، بلکه برای تشنگان این نگاه در نزد سایر ملل امروز گیتی نیز، تمام قد، نمایندگی کند.

هنری که در کمال زیبایی و بهره‌مندی از ارزش‌های تخصصی و زیباشناختی، سرشار از محتوا و پیام‌های فراگیر و ارزش های تعالی بخش انسانی و معنوی باشد.

از این منظر، آثار خلاقانه پیشینه‌دار و آیین مدار «هنر صوتی» این مرز پرگهر نیز، با بهره‌وری از ارزش‌ها و منش‌های کم نظیر شنیداری و نکته‌های ظریف و پیچیده در اصوات و سکوت‌هایی برخاسته از اصالت و لطافت خود، به شایستگی و بایستگی بتواند «آثار خلاقانه تحول سیاسی» را به سینه‌های مشتاق این گستره، رسانده و همچون تیر آرش، مرزهای فرهنگی و اقلیم های نفوذ معنوی این تحول اساسی و افق تماشایی این سرو سایه‌فکن چهل و پنج ساله را هر روز، بیش از پیش، هنرمندانه و ماندگار گسترش دهد.

از این منظر؛ بی‌تردید یکی از رویکردهای اصلی آثار خلاقانه برآمده از متن و بطن تحول سیاسی «مردمی بودن و برای مردم بودن» برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌ها و ارایه رویدادهای خُرد و کلان موسیقایی است و بر این اساس، «سی و نهمین جشنواره بین‌المللی هنر صوتی فجر»، در پی آن بوده است که ضمن حفظ و تداوم تجربیات جشنواره های پیشین، در راستای تحقق بخشیدن به شعار محوری «عدالت فرهنگی» و «تعادل جغرافیایی»، مجموعه رخدادها و توزیع فرصت های هنری این جشنواره نیز، علاوه بر تهران، در ۱۴ استان کشور، به طور همزمان، به ظهور و بروز رسیده و برای نخستین بار، بخش قابل توجهی از اجرا های گونه «پاپ» این نوبت از جشنواره را به فرهنگسرای بهمن تهران و توجه دهی به تراکم سکنه و نیز جوان بودن ترکیب جمعیتی و جغرافیای پیرامونی این فرهنگسرا اختصاص داده و بخش ویژه ای از فرصت اجراهای صحنه ای این رویداد بین‌المللی را هم به زبدگان جوان و نوجوان هنرستان های هنرهای زیبای کشور واگذار نماید تا موجب ایجاد روحیه نشاط و امیدواری در این خیل پرشور و آتیه مند گردد.

این تغییرات به همراه توسعه حضور هنر صوتی باکیفیت «بانوان» و نیز «کودکان و نوجوانان» در گروه‌های جداگانه و مخاطبان متناسب خود و نهایتا تجلیل های خاص از «چهره‌های ممتاز» هنر صوتی معاصر ایران اسلامی، جلوه‌های امیدبخش این رخداد ملی و بین‌المللی بوده و یقینا جای آن دارد که اینجانب ضمن تقدیر از تلاش ها و همدلی‌های پیوند یافته تمامی همراهان آثار خلاقانه والای این خاک سربلند، توفیق روزافزون حاضرین در صحن و صحنه‌های این جشنواره را از درگاه خداوند متعال، مسالت نمایم.»


مدیر دفتر هنر صوتی وزارت میراث و ارشاد اسلامی پیامی منتشر کرد که در آن به نقش و اهمیت آثار خلاقانه و هنر صوتی در میراث و هویت مردمان ایران اسلامی اشاره شده و تأکید شده است که هنر صوتی باید همواره همراه مردم باشد و در ترویج ارزش‌های انسانی و معنوی نقش داشته باشد. این پیام همچنین به برگزاری جشنواره بین المللی هنر صوتی فجر اشاره دارد که بیشتر از پیش به ارزش‌های خاص هنر صوتی مردم ایران اسلامی تأکید می‌کند و از تلاش‌ها و همدلی‌های همه مردم در حوزه آثار خلاقانه تقدیر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *