بومی سازی نظامنامه تدوین محصولات تکنولوژی مخابرات و مخابرات

تدوین نظام نامه بومی سازی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات


در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی مخابرات،تکنولوژی مخابرات و دانش مالی دیجیتال که امروز صبح در تهران برگزار شد، میثم عابدی، معاون فناوری و پیشرفت وزارت مخابرات و تکنولوژی مخابرات، اولویت فعالیت وزارت مخابرات را بر بومی سازی تجهیزات و بازارسازی محصولات داخلی قرار داد و از تمام شرکت‌ها دعوت کرد که به جریان بومی سازی بپیوندند. او همچنین اظهار داشت که نیاز است تا زنجیره تأمین اصلاح شده و قیمت محصولات داخلی را تناسبی با بازار بیابد. او همچنین افزود که سهم محصولات فاوا از بازار بین المللی به ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد و امسال به ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد. برای حل چالش تأمین نیروی انسانی متخصص، سه برنامه آموزشی مهم در کشور دنبال می‌شود. همچنین راهبران تحول دیجیتال کشور در دوره آموزشی خود هستند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، میثم عابدی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی مخابرات،تکنولوژی مخابرات و دانش مالی دیجیتال( تلکام ۲۰۲۳) که امروز صبح در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد گفت: اولویت فعالیت وزارت مخابرات بومی سازی تجهیزات و بازارسازی برای محصول داخلی در داخل و خارج کشور است. این موضوع به هماهنگی با وزارت صمت نیاز دارد که بسیار خوب در دو سال گذشته ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد شرکت های مدعی ساخت و ساز محصولات داخلی در هر حوزه ای زیاد است، افزود: در پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات نظام نامه بومی سازی محصولات فاوا تدوین شد که این نظام نامه محور ارزیابی هر محصول است و خیالمان از شرکت هایی که این مسیر را دنبال می کنند راحت خواهد بود.

عابدی در ادامه گفت: از تمام شرکت ها دعوت می کنم به جریان بومی سازی بپیوندند تا ساخت و ساز کننده اصلی از ساخت و ساز کننده فیک جدا شود.

وی افزود: آمار دقیق از تعداد و ارزش های محصولات وارداتی در کشور وجود نداشت که به همین منظور با کمک مجری بستر نرم‌افزاری داخلی اطلاعات ، وزارت صمت و سازمان تنظیم برنامه ریزی شده تا شناسه یکتا برای هر محصول داشته باشیم و مسیر از گمرک و ثبت سفارش دنبال شود. به دنبال این فرایند آمار دقیق از تعداد محصولات وارداتی در کشور مشخص می شود و آمار خوبی در اختیار نهادهای حاکمیتی قرار داده شود.

معاون فناوری و پیشرفت وزارت مخابرات و تکنولوژی مخابرات تصریح کرد: موضوع دیگری که با برخی از تولیدکنندگان داخلی داشتیم این بود که برخلاف انتظار برخی محصولات داخلی گران‌تر از محصولات چینی و خارجی در بازار عرضه می ‌شوند به همین دلیل باید به واسطه اصلاح زنجیره تأمین یک اصلاح قیمتی در این حوزه داشته باشیم تا این گرانی برطرف شود. همچنین برخی از محصولات خارجی قیمت واقعی ندارند که در وزارت مخابرات در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی در ادامه به موضوع آزادسازی بازارهای بین المللی محصولات داخلی اشاره کرد و افزود: سهم محصولات فاوا از این بازار اکنون به ۱۰۰‌ میلیون دلار رسیده است که برآورد می‌شود امسال به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

عابدی افزود: تأمین نیروی انسانی متخصص در این حوزه یکی از چالش‌ها است که برای حل این موضوع ۳ برنامه آموزشی مهم در کشور دنبال می‌شود. یکی از آن‌ها آموزش برنامه نویسی به دانش آموزان در ۱۵ استان کشور است و همچنین با همکاری معاونت علمی، آموزش متخصصین تولیدی فاوا شروع شده که بر این اساس امسال ۱۰ هزار متخصص آموزش دیده وارد بازار می‌شوند که بر اساس برنامه هفتم این رقم باید ۲۰ هزار به متخصص برسد.

وی گفت: برنامه دیگر بحث راهبران تحول دیجیتال کشور است که در دور اول آن ۵۰۰ نفر برگزیده در فراخوان درحال گذراندن دوره‌های تخصصی در بخش خصوصی، دولتی و خارج از کشور هستند.


نتیجه گیری این متن این است که وزارت مخابرات بر این استوار است که بهبود تجهیزات داخلی و بازارسازی محصولات داخلی را در داخل و خارج از کشور ترویج کند. همچنین، تعداد شرکت هایی که محصولات داخلی ساخت و ساز می کنند زیاد است و نظام نامه بومی سازی در پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات تدوین شده است. تمام شرکت ها دعوت می شوند تا در جریان بومی سازی باشند تا تولیدکننده اصلی از تولیدکننده فیک تفکیک شود. همچنین، آمار دقیق از محصولات وارداتی در کشور وجود ندارد و برای رصد بازرگانی بین‌الملل، شناسه یکتا برای هر محصول تعریف شده است. همچنین، برای حل چالش تأمین نیروی انسانی متخصص، برنامه های آموزشی اجرا می شود و نیروهای متخصص در حوزه دیجیتال و تکنولوژی مخابرات تربیت می شوند. و در نهایت، برنامه راهبران تحول دیجیتال برگزیدگانی را در دوره های تخصصی آموزش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *