بیش‌ترین تعداد صدور ضمانتنامه در بخش تعاون

بیشترین میزان صدور ضمانت‌نامه در بخش تعاون


صندوق ضمانت تامین مالی بخش تعاون در سال ۱۳۸۸ با هدف تس facilitation-eaie مقرون به صرفه‌ی در کسب و کارهای خرد و کوچک تأسیس شد. این صندوق تسهیلات بانکی مربوط به حوزه‌ی کسب و کارهای خرد و متوسط را با اولویت شرکت‌های تعاونی ضمانت می‌کند. طبق گزارش‌ها، تعداد ضمانت‌نامه‌ها در سال گذشته رشد چشمگیری داشته و بخش‌های تولیدی، بازرگانی، و خدمات بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند. استان‌های فارس و تهران بیشترین مبلغ ضمانت‌نامه‌ها را دریافت کرده‌اند. از ابتدای سال تاکنون، صندوق ضمانت بخش تعاون مجموعاً ۲۴۹۶ ضمانت‌نامه به ارزش ۳,۱۷۷ میلیارد تومان صادر کرده است و سرمایه‌ی آن از ۱۷۰ میلیارد تا ۲۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. از جمله اقدامات صندوق می‌توان به تضمین ۱۰۰ درصدی طرح‌های دانش‌بنیان، کاهش ۶۰ درصدی کارمزد برای تعاونی‌ها و تضمین اصل و سود تسهیلات خُرد برای بانوان اشاره کرد.

به گزارش دیجیاتور، صندوق ضمانت تامین مالی بخش تعاون در سال ۱۳۸۸ با هدف تسهیل ضمانت‌ها در کسب و کارهای خرد و کوچک راه‌اندازی شد. در حال حاضر ۷۰ درصد از منابع این صندوق سهم شرکت‌های تعاونی و مابقی آن سهم افراد حقیقی و حقوقی غیر تعاونی‌هاست که ضامن آنها نزد بانک‌ها برای دریافت تسهیلات می‌شود.

صندوق ضمانت تامین مالی بخش تعاون، صندوقی دولتی است. تسهیل ضمانت‌ها در کسب و کارهای خرد و کوچک از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی صندوق ضمانت تامین مالی بخش تعاون است و این صندوق، تسهیلات بانکی مربوط به حوزه کسب و کارهای خرد و متوسط را با اولویت شرکت‌های تعاونی ضمانت می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها در سال گذشته تعداد ضمانت‌نامه‌های مصوب صندوق ضمانت تامین مالی بخش تعاون بر اساس نوع طرح ۱۶۶ مورد به ارزش ۶,۰۶۳ میلیارد ریال و ضمانت‌نامه‌های صادره بر حسب طرح ۱۳۸ مورد به ارزش ۳,۷۰۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۲.۹ درصد افزایش داشته است.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ بیشترین تعداد ضمانت‌نامه صادره صندوق به بخش تولیدی با ۱۰۷ مورد و پس از آن بخش بازرگانی و خدمات اختصاص داشته است. این در حالی است که طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از تعداد ضمانت‌نامه‌های صادره در بخش تولیدی کاسته شده و در عین حال صدور ضمانت‌نامه در بخش زراعت روند رو به رشدی را طی کرده است.

بر اساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی وزارت کار بیشترین تعداد ضمانت‌نامه‌های صادره صندوق ضمانت تامین مالی بخش تعاون در سال گذشته مربوط به بخش بازرگانی و خدمات و پس از آن تولیدی بوده است.

همچنین بیشترین مبلغ ضمانت‌نامه‌های صادره به ترتیب به استان‌های فارس به ارزش ۵۳۹ میلیارد ریال و تهران به ارزش ۳۸۹ میلیارد ریال تعلق دارد.

طبق آخرین آمار از ابتدای سال تاکنون ۲۴۹۶ ضمانت‌نامه توسط صندوق ضمانت بخش تعاون به ارزش ۳,۱۷۷ میلیارد تومان صادر شده و افزایش سرمایه صندوق از ۱۷۰ میلیارد تومان به ۲۷۰ میلیارد تومان نشان از اهتمام حکومت به بخش تعاون و مردمی سازی دانش مالی دارد.

تضمین ۱۰۰ درصدی طرح‌های دانش‌بنیان تا سقف ۱۰ میلیارد ریال، کاهش ۶۰ درصدی کارمزد برای تعاونی‌ها، طراحی بسته ویژه برای تعاونی‌های فروش خارجی‌محور و تضمین اصل و سود تسهیلات خُرد برای بانوان از جمله اقدامات صندوق ضمانت تامین مالی تعاون در سال ۱۴۰۱ بوده است.


صندوق ضمانت تامین مالی بخش تعاون در سال ۱۳۸۸ تأسیس شده است. هدف اصلی این صندوق تسهیل ضمانت‌ها در کسب و کارهای خرد و کوچک است. در حال حاضر، میزان ضمانت‌هایی که توسط این صندوق ارائه می‌شود، تقریباً به اندازه ۷۰ درصد منابع آن صندوق است. این صندوق تسهیلات بانکی مربوط به کسب و کارهای خرد و متوسط را با اولویت شرکت‌های تعاونی ضمانت می‌کند. در سال گذشته، تعداد ضمانت‌نامه‌هایی که توسط این صندوق صادر شد، نسبت به سال قبل افزایش یافته است. بیشترین تعداد ضمانت‌نامه‌های صادره توسط صندوق به بخش تولیدی تعلق دارد و سپس به بخش بازرگانی و خدمات. بیشترین مبلغ ضمانت‌نامه‌های صادره نیز به استان‌های فارس و تهران تعلق دارد. این صندوق موفقیت‌های زیادی در تأمین تسهیلات و تضمین داشته است، از جمله تضمین ۱۰۰ درصدی طرح‌های دانش‌بنیان و کاهش ۶۰ درصدی کارمزد برای تعاونی‌ها. افزایش سرمایه صندوق نشان از اهمیت حکومت در توسعه بخش تعاون و مردمی‌سازی دانش مالی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *