توسعه محلی سازی دستگاه‌های کارت سوخت توسط کارآفرینان دانش بنیان

بومی سازی دستگاه‌های کارت سوخت توسط دانش بنیان‌ها


در این متن، هادی یاوری مدیر عامل شرکت دانش بنیان یاور همگامان بیابان یزد درباره طراحی و ساخت دستگاه کارت خوان جایگاه های سوخت در ایران صحبت می‌کند. او اعلام کرده است که این دستگاه که قبل از محدودیت‌های بین‌المللی ها بازرگانی بین‌الملل آن صورت می‌گرفت، اکنون به دلیل عدم امکان بازرگانی بین‌الملل، توسط شرکت ایرانی طراحی و موفق به نصب آن در ۴۰۰ جایگاه سوخت در ایران شده است. قیمت این دستگاه نیز قابل قبول است و قابلیت ساخت و ساز سالیانه ۵۰ هزار دستگاه را دارد. همچنین، این شرکت موفق به طراحی و توسعه سامانه ملی هوشمند سوخت شده است که در صورت حمله هکری به جایگاه های سوخت، این سامانه به کار می‌رود و به سرعت سامانه سوخت رسانی راه اندازی می‌کند. قبلاً در صورت حمله هکری، دستگاه‌ها باید جمع شده و به روزرسانی شده، اما با استفاده از این سامانه، دستگاه‌ها در خود جایگاه با وصل کردن یک کابل مجدداً به روزرسانی می‌شوند.

هادی یاوری مدیر عامل شرکت دانش بنیان یاور همگامان بیابان یزد مستقر در پارک علم و فناوری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، با اشاره به طراحی، ساخت و بومی سازی دستگاه کارت خوان جایگاه های سوخت برای اولین بار در کشور اظهار کرد: این محصول قبلا از کشور فرانسه به کشور وارد می شد اما به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی ها دیگر امکان بازرگانی بین‌الملل آن وجود نداشت و از سال ۱۴۰۰ به دلیل نبود این محصول جایگاهی راه اندازی نشد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه در حال حاضر دستگاه کارت خوانی که این شرکت دانش بنیان طراحی کرده در ۴۰۰ جایگاه سوخت نصب شده است، خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده این محصول یک سوم نمونه خارجی آن است و نمونه مشابه خارجی آن اگر امروز بخواهد به کشور وارد شود با قیمت دلار امروز، حدود ۵۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه طراحی، نرم افزار و سخت افزار این محصول صفر تا صد توسط متخصصان ایرانی انجام شده است، گفت: این امکان وجود دارد که در صورت تقاضا سالیانه ۵۰ هزار دستگاه ساخت و ساز کنیم.

یاوری به یکی دیگر از محصولات فناورانه این شرکت دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این شرکت توانسته سامانه ملی هوشمند سوخت را طراحی و ملی سازی کند؛ این سامانه دربرگیرنده کلیه زیرساخت ها و تجهیزات لازم در سامانه ملی هوشمند سوخت بوده وتمامی مراحل از تحقیق و توسعه تا ساخت توسط مهندسین داخلی صورت گرفته است.

مدیر عامل این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری یزد درباره کاربرد این سامانه توضیح داد و گفت: این سامانه در زمان حمله هکری به جایگاه های سوخت کمک می کند در کمترین زمان سامانه سوخت رسانی سریع تر راه اندازی شود.

وی ادامه داد: پیش از این در صورت حمله هکری دستگاه ها غیرقابل استفاده بودند و باید جمع می شدند و مجددا در خارج از جایگاه به وسیله یک نرم افزار به روزرسانی می شدند که با استفاده از این ماژول در صورت حمله هکری در خود جایگاه و با وصل کردن یک کابل دستگاه مجددا به روزرسانی می شود.


متن فوق درباره‌ی تلاش یک شرکت دانش بنیان برای طراحی و ساخت دستگاه کارت خوان جدید جایگاه‌های سوخت است. این شرکت در پارک علم و فناوری یزد فعالیت می‌کند و با وجود محدودیت‌های بین‌المللی، توانسته‌است این محصول را بومی سازی کند و در 400 جایگاه سوخت نصب کند. قیمت این محصول ترکیبی از سوختچی‌های خارجی است. قیمت آن نسبت به قیمت نمونه خارجی با توجه به نرخ دلار حدود ۵۰ میلیون تومان است. طراحی، نرم افزار و سخت افزار این محصول به طور کامل توسط تخصص‌های ایرانی انجام شده است و اگر تقاضا وجود داشته باشد، تعداد زیادی از آن‌ها ساخت و ساز خواهند شد. همچنین، این شرکت موفق به طراحی و ملی سازی سامانه ملی هوشمند سوخت نیز شده‌است. این سامانه مستقل از زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم برای سوخت‌رسانی است و مراحل تحقیق، توسعه و ساخت آن به وسیله مهندسین داخلی انجام شده است. کاربرد اصلی این سامانه هشداردهی در صورت حمله هکری به جایگاه‌های سوخت است. در مورد پیشینه حملات هکری به این جایگاه‌ها نیز اشاره می‌شود و از برنامه کاربردی قدیمی برای به‌روزرسانی دستگاه‌ها به‌روزرسانی به این دستگاه‌ها به روزرسانی‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *