استفاده از پل خلیج فارس در آینده‌ی سه ساله با پیمانکاران چینی

بهره‌برداری از پل خلیج فارس در ۳ سال آینده با پیمانکاران چینی


در همایش دانش مالی دریا محور و کریدور، حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور ایران اظهار داشت که دانش مالی مقاومتی در جهان دارای اهداف و مشکلات خاص خود است. وی بیان کرد که ایجاد دانش مالی مقاومتی نیازمند شناخت ظرفیت‌ها، موانع و طراحی امنیتی مبتنی بر این موارد است. همچنین اشاره کرد که دانش مالی دریا به صورت گسترده‌تری از دانش مالی بندر است و به تفصیل به چهار بخش سواحل، بستر و کف دریا، متن دریا و سطح دریا تقسیم می‌شود. وی همچنین اظهار داشت که ظرفیت‌های بنادر ایران در حوزه‌های نفتی، کانتینری و مسافری زیاد شده است و این کشور ظرفیت‌های زیادی برای توسعه حمل‌ونقل به کشورهای پیرامون خود دارد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه مالی امروز (۲۳ بهمن‌ماه) در همایش دانش مالی دریا محور و کریدور، گفت: همه نظام‌های مالی در جهان اهدافی دارند و قطعاً در این راستا با مشکلاتی مواجه هستند و مالی مقاومتی نامیده می‌شود که با وجود همه مشکلات به هدف خودش برسد.

وی گفت: با این نگاه، همه دنیا به‌دنبال این هستند که دانش مالی خود را مقاوم‌تر کنند؛ البته ایجاد دانش مالی مقاومتی از سه بخش شناخت ظرفیت‌ها، شناخت موانع و طراحی امنیتی مبتنی بر ظرفیت‌ها و موانع تشکیل شده است.

عبدالملکی گفت: دانش مالی دریا قطعاً فراتر از دانش مالی بندر است؛ در دانش مالی دریا چهار بخش سواحل، بستر و کف دریا، متن دریا و سطح دریا مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در بخش سواحل کشتی‌رانی، در بستر دریا استخراج منابع هیدروکربن و گاز و ترانزیت، در متن دریا بهره‌برداری از آبزیان و در سطح دریا موضوع حمل‌ونقل مطرح است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه مالی خاطرنشان کرد: در دوره پس‌از تحول اساسی، ظرفیت بنادر ایران در حوزه نفتی ۱۴ برابر شده که همچنین ظرفیت کانتینری حدود ۱۰۰ برابر شده، از نظر مسافری ظرفیت حدود ۵۰ برابر را شاهد بودیم.

وی گفت: در حوزه دانش مالی دریا محور کاری که باید و شاید را انجام ندادیم. درواقع با وجود اینکه در حوزه روابط حکومتی‌ها تحول اساسی به سمت دانش مالی دریامحور داریم، اما در عمل کمتر همراه بودیم و بر ریل مالی قبل از تحول اساسی حرکت کردیم. یکی‌از این محورها ترانزیت است و ما ظرفیت‌های بسیار زیادی برای کشورهای پیرامون خود داریم. سال‌هاست که کریدور شمال – جنوب مطرح شده اما سرعت حرکتش کم است.

این مقام مسؤول گفت: تمام مطالعات پل خلیج فارس انجام شده و به دنبال تأمین منابع مالی آن هستیم. بخشی از منابع مالی توسط منطقه آزاد قشم تأمین می‌شود بخشی از آن نیز با توجه به دستور مقام عالی رتبه از طریق لایحه برنامه‌ریزی مالی و قسمتی نیز از طریق تهاتر منابع هیدروکربن تأمین خواهد شد.

عبدالملکی گفت: تلاش می‌کنیم پل خلیج فارس طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد و مذاکراتی با پیمانکاران چینی داشتیم.

وی افزود: تعدادی از این پیمانکاران برای تأمین مالی این پروژه اعلام آمادگی کردند ضمن اینکه در گفتگو با معاون اول مقام عالی رتبه نیز پیشنهاد دادیم پل خلیج فارس به عنوان پروژه‌ای خط اعتباری ایران و چین در نظر گرفته شود که وی اعلام کرد این موضوع قابل بررسی است.


تمرکز بر دانش مالی دریامحور و کریدور؛ اهداف مالی جهانی و تلاش برای ایجاد دانش مالی مقاومتی؛ تثبیت ظرفیت‌ها و شناخت موانع؛ اهمیت دانش مالی دریا محور و بخش‌های مختلف آن؛ افزایش ظرفیت بنادر و کانتینری ایران؛ نیاز به توسعه و بهبود سرعت حرکت کریدور شمال – جنوب؛ تأمین منابع مالی برای پل خلیج فارس؛ تلاش برای بهره‌برداری این پل طی سه سال آینده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *