تحت عنوان “تاکنون بازار وسایل نقلیه انحصاریست/ قیمت گذاری وسایل نقلیه آزاد نمی‌گردد”

بازار خودرو همچنان انحصاری است/ قیمت گذاری خودرو آزاد نمی‌شود


در این متن آمده است که در سند جدید وسایل نقلیه که تا پایان سال ابلاغ می‌شود، نقش تنظیم‌گری و نظارت بر عهده شورای رقابت و تعیین قیمت بر عهده خودروساز خواهد بود. همچنین، در جلسه‌ی بعدی شورای رقابت بازار وسایل نقلیه و نتایج مصوبه‌ی قبلی را بررسی خواهند کرد. سخنگوی شورای رقابت نیز اظهار می‌کند که شورای رقابت مسئول تنظیم بازار وسایل نقلیه است و تصمیمات آن بر اساس آرای جمعی می‌باشد. همچنین، مصوبه‌ی ۵۴۳ شورای رقابت همچنان پابرجا است و در صورت تغییری در سازماندهی بازار انحصاری وسایل نقلیه، شورای رقابت این تغییر را اطلاع‌رسانی خواهد کرد. استنباط صحبت‌های معاون ترانزیت وزارت صمت نیز درباره‌ی تغییر شیوه قیمت‌گذاری وسایل نقلیه درست نمی‌باشد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، هفته پیش منوچهر منطقی معاون ترانزیت وزیر صمت اعلام کرد که در سند جدید وسایل نقلیه که تا پایان سال ابلاغ می‌شود، نقش تنظیم‌گری و نظارت بر عهده شورای رقابت و تعیین قیمت بر عهده خودروساز خواهد بود و وزارت صمت نیز سیاستگذاری می‌کند.

بر این اساس، طی هفته جاری نیز (پنجم دی ماه) قرار است شورای رقابت در جلسه ۶۳۰ خود بازار وسایل نقلیه و نتایج مصوبه ۵۴۳ بر این بازار را بررسی کند.

در این رابطه سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور در مورد اظهارات معاون وزیر صمت مبنی بر تغییر شیوه قیمت گذاری وسایل نقلیه تا پایان سال اظهار کرد: بر اساس مقررات اجرای روابط حکومتی‌های کلی اصل ۴۴ میثاق ملی، شورای رقابت مسئول تنظیم بازارهای انحصاری است. فلذا اگر شورای رقابت بازاری را انحصاری تشخیص دهد ذیل مصوبات و سازماندهی این شوراست. شورای رقابت به صورت شورایی اداره می‌شود و از ۳ قوه نماینده دارد.

وی افزود: تصمیمات شورای رقابت مبتنی بر آرای جمعی است و تا زمانی که حائز حداکثر آرا نباشد فاقد وجاهت قانونی است.

توکلی تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای رقابت بازار وسایل نقلیه همچنان یک بازار انحصاری است و ذیل تصمیمات و مصوبات شورای رقابت در حال سازماندهی است.

وی افزود: مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت همچنان پابرجاست. منتهی ظرف چند ماه اخیر به صورت مکرر آثار و نتایج آن در بازار در حال آسیب شناسی است.

سخنگوی شورای رقابت ادامه داد: اگر قرار باشد تغییری در سازماندهی بازار انحصاری وسایل نقلیه صورت گیرد، شورای رقابت به عنوان تنظیم گر اطلاع رسانی می‌کند.

وی گفت: استنباط صورت گرفته از صحبت‌های معاون ترانزیت وزارت صمت استنباط دقیق و درستی نبوده است.


معاون ترانزیت وزیر صمت اعلام کرده است که در سند جدید وسایل نقلیه، نظارت و تنظیم‌گری بر عهده شورای رقابت و تعیین قیمت بر عهده خودروساز خواهد بود و وزارت صمت سیاستگذاری خواهد کرد. شورای رقابت در جلسه خود قرار است بازار وسایل نقلیه و نتایج مصوبه ۵۴۳ را بررسی کند. سخنگوی شورای رقابت اظهار کرده است که بر اساس مقررات اجرای روابط حکومتی‌های کلی اصل ۴۴، شورای رقابت مسئول تنظیم بازارهای انحصاری است و تصمیمات این شورا مبتنی بر آرای جمعی است. بازار وسایل نقلیه همچنان انحصاری است و مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت پابرجاست، اما آثار و نتایج آن در بازار در حال آسیب شناسی است. اگر قرار باشد تغییری در سازماندهی بازار انحصاری وسایل نقلیه صورت گیرد، شورای رقابت به عنوان تنظیم‌گر اطلاع رسانی خواهد کرد. استنباط صحبت‌های معاون ترانزیت وزیر صمت صحیح نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *