کاهش انتظارات تورمی و نیاز به خروج سرمایه گذاران از بازار

انتظارات تورمی کاهش یافت/ باید سفته‌بازان را از بازار خارج کنیم


محمد نعمتی، مشاور وزیر امور مالی و دارایی، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور اظهار کرده است که با توجه به اصلاحات نظام مالیاتی، شکل‌گیری بازار متشکل ارزی و گسترش سامانه اطلاعاتی حکومت، بخشی از تورم انتظاری که بر جامعه حاکم است، سازماندهی شده است. وی درباره فضای غیر مولد صحبت کرده و اشاره کرده است که در این فضا، سفته‌بازان و افراد ثروتمند به بازارسازی و قیمت‌گذاری می‌پردازند و اگر بتوان ابزارهای مختلف مالی را برای کنترل این طیف استفاده کرد، احساس بی عدالتی و محرومیت در جامعه کاهش خواهد یافت. وی تأکید کرده است که با استفاده از ابزارهایی مانند نظارت بانک‌ها، مبارزه با پولشویی و اصلاحات مالیاتی، این فضای غیر مولد تا حدودی کنترل شده است. به طور کلی، نعمتی به ثبات سازی دانش مالی و کنترل انتظارات تورمی تأکید کرده و بیان کرده است که فضای غیر مولد باید از بازار خارج شود تا به ثبات سازی دانش مالی و تحقق برنامه‌ریزی کمک کند.

محمد نعمتی مشاور وزیر امور مالی و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور در مورد کنترل انتظارات تورمی، اظهار کرد: به دلیل اصلاحات نظام مالیاتی، شکل‌گیری بازار متشکل ارزی و گسترش سامانه اطلاعاتی حکومت بخشی از تورم انتظاری حاکم بر جامعه کنترل شده است.

وی به فضای غیر مولد اشاره کرد و گفت: در فضای غیر مولد هر روز سفته بازان و کسانی که دارای ثروت‌های زیادی هستند، قیمت گذاری و بازارسازی می‌کنند بنابراین اگر بتوان با ابزارهای مختلف مالی آن طیف را کنترل کنیم، احساس بی عدالتی و محرومیت در جامعه کم می‌شود.

نعمتی افزود: سفته بازان که قشر کوچکی هم هستند برای بازارسازی و کسب سود بیشتر از دارایی‌های خود، بقیه جامعه را به سمت خرید یک دارایی هول می‌دهند. بنابراین وقتی این فضا کنترل شود یک آرامشی بر طبقات مختلف جامعه حاکم می‌شود که احساس می‌کند دیگر عقب نیفتاده و ضرر نکرده که از این مساله تحت عنوان کنترل انتظارات تورمی یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در این مدت به نظر می‌رسد با ابزارهایی مانند نظارت بانک‌ها، مبارزه با پولشویی، اصلاحات مالیاتی و… تا حدودی این فضای غیر مولد کنترل شده که البته هنوز با کنترل کامل این فضا فاصله بسیار زیادی داریم.

نعمتی درباره تأثیر تثبیت قیمت‌ها بر کنترل انتظارات تورمی گفت: بازار متشکل ارزی در یک فضای منطقی در حال ایجاد تغییرات است؛ روابط حکومتی‌های این مرکز نشان می‌دهد که اگرچه قیمت‌ها ثابت نبوده اما در یک فضایی که تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده واقعی حضور دارند، مباحث ارزی پی‌گیری می‌شود.

مشاور وزیر امور مالی و دارایی ادامه داد: اگر فضای غیر مولد از بازار خارج شود قطعاً خروجی این بازار که بخش حقیقی است به ثبات سازی کلان مالی و امکان برنامه ریزی و کنترل انتظارات تورمی کمک می‌کند.

وی گفت: بازار متشکل ارزی شکل گرفته و هر روز نیز در حال تقویت است. بنابراین به میزانی که مرجعیت این بازار شکل گیرد و بتوانیم نیازهای واقعی را رصد و غیرمولدها را از این فضا خارج کنیم به ثبات سازی دانش مالی و دامن زدن به فضای تولیدی کشور کمک کرده‌ایم.


شکل‌گیری بازار متشکل ارزی، بازان و ثروت‌داران، قیمت‌گذاری و بازارسازی، کنترل انتظارات تورمی، کنترل فضای غیرمولد، عدالت و آرامش جامعه، آرامش بر طبقات مختلف جامعه، نظارت بانک‌ها، مبارزه با پولشویی، اصلاحات مالیاتی، فاصله با کنترل کامل فضای غیرمولد، تثبیت قیمت‌ها، مباحث ارزی، بازار خارج شدن فضای غیرمولد، ثبات سازی کلان مالی، برنامه‌ریزی و کنترل انتظارات تورمی، تقویت بازار متشکل ارزی، مرجعیت بازار، رصد نیازهای واقعی، خارج کردن غیرمولدها از بازارسازی، ثبات سازی دانش مالی، دامن زدن به فضای تولیدی کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *