تصویب آیین‌نامه استفاده از طلا برای تامین مالی

آیین نامه استفاده از طلا برای سرمایه‌گذاری تصویب شد


در سومین نشست کارآفرینان ایران، وزیر دانش مالی سخنرانی کرد و به رشد نسبتاً خوب دانش مالی کشور در سال جاری اشاره کرد. وی تلاش حکومت برای حذف موانع سرمایه گذاری و ساخت و ساز را بیان کرد و به اهمیت خروج حکومت از بنگاه‌داری و واگذاری بنگاه‌های دولتی تاکید کرد. همچنین، نیاز به تأمین منابع مالی برای ساخت و ساز و رشد ساخت و ساز را برجسته کرد و از آمادگی وزارت دانش مالی برای حل مشکلات فعالان مالی در حوزه رفع تعهدات ارزی صحبت کرد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت دانش مالی، «سید احسان خاندوزی» در سومین نشست کارآفرینان ایران در سال ۱۴۰۲ که با موضوع جلسه پیگیری و حذف موانع سرمایه گذاری و ساخت و ساز برگزار شد، اظهار داشت: در سخت‌ترین شرایطی که عده‌ای فکر می‌کردند که بعد از یک یا دو سه سال می‌توانند کشور را از پای در بیاورند، امسال برای سومین سال شاهد این هستیم که دانش مالی کشور نرخ رشد نسبتاً خوبی را تجربه خواهد کرد.

وی بیان کرد: در حکومت و وزارت دانش مالی تلاش می‌کنیم تا از فشارهایی که در داخل و دستگاه‌های اجرایی و رویه‌های خسته کننده و آزار دهنده و ایجاد دافعه کننده و فاسد و ناسالمی که وجود دارد تا حد ممکن بکاهیم، زیرا این فشارها از یک طرف فقط منجر به افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و هزینه‌های مبادلاتی می‌شود و از سوی دیگر قدرت رقابت تولیدکنندگان را در برابر رقبایتان کاهش می‌دهد.

خاندوزی افزود: دانش مالی ایران همواره به عنوان یک دانش مالی نفتی به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور گفته است که من به شما نیاز ندارم و خودم منابع هیدروکربن ساخت و ساز و کشور را اداره می‌کنم، اما امروز باید یاد بگیرد اگر نگذاشتند منابع هیدروکربن ساخت و ساز کند، باید پای صادرکنندگان خود بایستد و با همین تولیدکنندگان و صادرکنندگان به حیات خود ادامه دهد.

خروج حکومت از بنگاه‌داری

خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع خروج حکومت از بنگاه‌داری اشاره کرد و در این زمینه گفت: سبک کردن بار حکومت از بنگاه‌داری است و در این زمینه نیز موفق شدیم برای حل این مشکل وفاقی در سطح بالای حکومت و قوه قضائیه ایجاد کنیم و انشالله در ماه‌های آینده خواهید دید که این روش و فرایند معکوس خواهد شد و بخش بزرگی از بنگاه‌هایی که در اختیار بانک‌ها بود و دستگاه‌های اجرایی نیز حاضر نبودند از آنها دل بکنند واگذار خواهد شد.

وزیر دانش مالی گفت: ترجیح ما در این زمینه است که تجربه گذشته تکرار نشود به نحوی که دوباره از سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر نهادهای عمومی کشور بخواهیم وارد عرصه سازماندهی این شرکت‌ها شوند.

وی با دعوت از کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای مشارکت در این زمینه گفت: واگذاری این شرکت‌ها باید به همان قیمتی باشد که فعال مالی به آن اعتقاد دارد و این طور نباشد که قیمت‌گذاری این بنگاه‌ها به دو برابر یا سه برابر ارزش واقعی قیمت‌گذاری شود زیرا در این صورت حتماً فعالان مالی استقبال نخواهند کرد و اینجا هم با صراحت می‌گویم، حتماً بخشی از مدیران دولتی نیز دوست ندارند فعالان بخش خصوصی در این عرصه ورود کنند، اما حکومت و قوه قضائیه توافق دارند که در این زمینه کمک و پشتیبانی کنند تا تصمیمات لازم در این زمینه با جرأت و همت و همراه با شفافیت و پیروی از مقررات اتخاذ شود.

خاندوزی با اشاره به موضوع تأمین مالی بنگاه‌ها گفت: تلاش خواهیم کرد که یک جلسه در حضور مقام عالی رتبه برگزار شود که در آن رئیس کل نهاد مالی نیز حضور داشته باشند و مقام عالی رتبه نیز به صورت مستقیم از زبان کارآفرینان مسائل را بشنوند و اگر لازم است تصمیمی گرفته شود یا دستوری صادر شود، این اتفاق در این نشست رقم بخورد.

اگر به دنبال رشد ساخت و ساز هستیم تأمین مالی مسئله اول کشور است

وی گفت: اگر به دنبال ساخت و ساز و رشد ساخت و ساز هستیم، مسئله تأمین مالی هم به صورت ریالی و هم به صورت ارزی بالاخره مسئله اول کشور است و اگر وضعیت کنونی ساخت و ساز را با پنج سال گذشته مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که ساخت و ساز تولیدکنندگان به شکل محسوسی رشد داشته هرچند این ظرفیت کامل تولیدکنندگان ما نیست و خیلی بیشتر از این باید ساخت و ساز در کشور اتفاق بیفتد.

وزیر دانش مالی در خصوص اوراق گام بیان کرد: ما در مجموعه وزارت دانش مالی سعی کرده‌ایم، مصارف اوراق گام را بالا بریم و حتی به رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز گفتیم هر کس این اوراق که سررسید آن تا آخر سال باشد و به سازمان امور مالیاتی ارائه کند به عنوان وجوه دولتی از ارائه کنندگان بپذیرند تا این اوراق در دست تولیدکنندگان باقی نماند و جذابیت داشته باشد.

وی درباره رفع تعهد ارزی گفت: در این زمینه روش‌های متعددی می‌توان بهره گرفت، برای مثال سرمایه‌گذار خارجی در مقابل رفع تعهد ارزی خود بیاید و تامین مالی انجام دهد و یا بدون تعیین منشأ ارز باشد بتواند راحت‌تر ارز را وارد کند.

حل مشکلات فعالان مالی در حوزه رفع تعهدات ارزی

خاندوزی با تاکید بر آمادگی وزارت دانش مالی برای حل مشکلات فعالان مالی در حوزه رفع تعهدات ارزی گفت: آماده‌ایم دامنه روش‌های رفع تعهدات ارزی را باز کنیم و البته باید در نظر داشته باشیم که نهاد مالی برای سازماندهی طرفین بازار ارز و منابع و مصارف این بازار، نمی‌تواند به همه بگوید هر کسی با هر طرف دیگری تعامل کند بلکه، نهاد مالی نیز باید به جهت اطلاع و اشراف بر جریان‌ها بتواند نیاز تولیدکنندگان صنعتی را نیز تأمین کند و ملاحظات سیاستگذار و حکمران نیز باید در این زمینه در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: در ۹ ماهه سال گذشته عدد بازرگانی بین‌الملل رسمی طلا صفر بود و امسال بازرگانی بین‌الملل رسمی طلا به ۱۹ تن رسیده است و حکومت اعلام کرد، نه عوارض و نه حقوق گمرکی و نه مالیاتی در این زمینه مطالبه نمی‌کند و امروز شاهد هستیم ظرف مدت ۹ ماه سال جاری ۱۹ تن طلا وارد کشور شد.

وزیر دانش مالی با اشاره به تصویب یک مصوبه در زمینه استفاده از طلا برای تامین مالی گفت: در این خصوص فقط به یک آیین نامه نیاز داشتیم که چند ماهی معطل بود اما قبل از حضور در نشست امروز با نهاد مالی تماس گرفتم و نهاد مالی نیز از تصویب آیین نامه مربوطه خبر داد.


دانش مالی کشور در سومین نشست کارآفرینان ایران در سال ۱۴۰۲، نتیجه رشد نسبتاً خوبی را تجربه خواهد کرد. تلاش حکومت و وزارت دانش مالی برای کاهش فشارهای دستگاه‌های اجرایی و رویه‌های خسته‌کننده و آزار دهنده است. برای خروج حکومت از بنگاه‌داری، وفاقی در سطح حکومت و قوه قضائیه ایجاد شده است. همچنین، ترجیح داده می‌شود که مدیران دولتی در عرصه سازماندهی این شرکت‌ها حضور نداشته باشند. واگذاری این شرکت‌ها باید به قیمتی صورت بگیرد که فعال مالی به آن اعتقاد داشته باشد. تأمین مالی برای بنگاه‌ها مسئله اول کشور است و این زمینه نیاز به رفع تعهدات ارزی دارد. منتظر برگزاری جلسه‌ای با حضور مقام عالی رتبه و رئیس کل نهاد مالی برای بررسی مسائل تأمین مالی بنگاه‌ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *