آکادمی در تلاش برای جلب مخاطبان با خواننده‌ها / یک پیروزی بزرگ برای استریمرها

آکادمی در پی جذب مخاطب با خواننده‌هاست/ برد بزرگ برای استریمرها


دیجیاتور از هالیوود ریپورتر به نقل از اسکات فاینبرگ اعلام کرد که لیست اولیه اسکار 2024 بررسی شده و نکات اصلی انتخاب‌ها پررنگ شده است. لیست شامل نامزدهای برنده اصلی از جمله مواردی از اثر سینمایی‌های “باربی” و “بازی‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها” می‌شود و بسیاری از آثار نتفلیکس هم جایگاه‌های مهمی را از دست دادند. همچنین دو شرکت کوچک غیراستریمر با ۳ نامزدی به فهرست‌ها راه یافتند و برخی از اثر سینمایی‌ها و هنر صوتی‌ها نیز به طور معجزه‌آسا در فهرست‌های نامزدهای افتخار آمیز جای گرفتند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از هالیوود ریپورتر، پس از انتشار لیست اولیه اسکار ۲۰۲۴ که در ۱۰ رشته اسکار صورت گرفت، نکات اصلی این انتخاب توسط اسکات فاینبرگ بررسی شدند. وی که دبیر ویژه پوشش اخبار جوایز نشریه هالیوود ریپورتر است، به مرور این فهرست پرداخته است.

وی نوشته است:

برنده اصلی: آکادمی

آیا شده تا به حال در لیست کوتاه بهترین آهنگ اصلی بیشتر از یک آهنگ از هر اثر سینمایی وجود داشته باشد؟

در میان ترانه‌سراهایی که امسال انتخاب شده‌اند می‌توان به بیلی آیلیش و فینیاس «برای چه ساخته شدم؟» از «باربی»، اولیویا رودریگو برای «حالا نمی‌توانی مرا بگیری» از «بازی‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها»، جان باتیست برای «هرگز رفت» از «سمفونی آمریکایی» و دوآ لیپا برای «شب رقصید» از «باربی» جای گرفته‌اند. به عبارت دیگر اینها همان‌هایی هستند که نیمی از نامزدهای آهنگ سال گرمی را تشکیل می‌دهند. مارک رونسون «من فقط کن هستم» از «باربی» هم یکی دیگر از نامزدهاست.

اگر قبل یا در حین رای گیری برای انتخاب نامزدها که ۱۱ تا ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴ است، همین چهره‌ها در «هالیوود بول» نخواندند و ABC هم این کنسرت را از تلویزیون پخش نکرد، آن وقت باید پرسید پس چطور باید مردم را برای پخش تلویزیونی اسکار در ۱۰ مارس پای تلویزیون‌ها نشاند. راه بهتری برای افزایش آگاهی و هیجان وجود ندارد، جماعت!

۲. روز خوب ۲ استریمر بزرگ

فصل گذشته، تلاش‌های نتفلیکس برای اهدای جوایز پس از اعلام فهرست‌های کوتاه دست‌خوش تغییر بزرگی شد، که نشان می‌داد چقدر از «در جبهه غرب خبری نیست» حمایت می‌شد و پس از آن این استریمر تلاش خود را بسیار کمتر بر «باردو» و موارد مشابه متمرکز کرد، تا سرانجام اثر سینمایی آلمانی زبان منازعه جهانی اول، اسکار بهترین اثر سینمایی را دریافت کرد.

برای نتفلیکس، امسال «جامعه برف» اسپانیا می‌تواند همان «در جبهه غرب خبری نیست» پارسال باشد. فیلمی ساخته ج.ا. بایونا درباره فاجعه پرواز آند در سال ۱۹۷۲ که به ۴ فهرست اولیه راه یافت که یک مورد بیشتر از بهترین اثر سینمایی پیشتاز بین‌المللی «منطقه مورد علاقه» از بریتانیا است و شامل بهترین اثر سینمایی بین‌المللی (اسپانیا)، هنر صوتی اصلی، آرایش / طراحی مو و جلوه‌های بصری می‌شود.

نتفلیکس همچنین تلاش زیادی برای مستند «سمفونی آمریکایی جان باتیست» متیو هینمن نشان داد که در ۳ فهرست قرار گرفت: اثر سینمایی مستند (همانطور که انتظار می‌رفت) و علاوه بر آن در بخش هنر صوتی متن و آهنگ اصلی («این هرگز از بین رفت» باتیست). هیچ مستند دیگری به همین خوبی دیده نشده هرچند «چهار دختر» هم در بخش مستند و هم اثر سینمایی بین‌المللی به نمایندگی از تونس جای دارد.

در نهایت، نتفلیکس همچنین برای «مُهر خورده از ابتدا» در بخش مستند بلند، «راستین» در بخش آهنگ اصلی و «مایسترو» برای گریم و آرایش مو (با وجود مشکلی که بینی پروتزی بردلی کوپر ایجاد کرد)، به علاوه یک مستند کوتاه «اردوگاه شجاعت» در مورد پناهندگان اوکراینی و ۲ اثر سینمایی کوتاه «روایت خیالی شگفت‌انگیز هنری شوگر» اثر وس اندرسون و «پس از آن» با بازی دیوید اویلوو حضور دارد.

یک پخش کننده دیگر نیز روز بزرگی داشت: اپل. اثر سینمایی پرهزینه مارتین اسکورسیزی یعنی «قاتلان ماه کامل» در لیست گریم و آرایش مو، صدا، هنر صوتی اصلی و حتی آهنگ اصلی «ترانه‌ای برای مردم من» جای گرفت که کاملاً نمایشی بود. ۲ اثر سینمایی دیگر اپل «هنوز: یک اثر سینمایی از مایکل جی.فاکس» از دیویس گوگنهایم در بخش اثر سینمایی مستند و «فلورا و پسر» برای آهنگ اصلی هم به فهرست‌ها راه یافتند.

واکنش‌هایی که پس از اعتصاب علیه استریمرهای بزرگ برانگیخته شد!

۳. ۲ غیراستریمر کوچک

۲ شرکت کوچک غیراستریمر هم واقعاً بالاتر از جایگاه خود دیده شدند و هر یک با ۳ نامزدی به فهرست‌ها راه یافتند که شامل مستند «خاطره ابدی» و مستند کوتاه «الفبای ممنوعیت اثر ادبی‌ها» از شیلا نِوینز اسطوره ۸۴ ساله مستند و «آخرین ترانه» از کابل از کمپانی «ام‌تی‌وی داکومنتری» و اثر سینمایی‌های کوتاه مستند «آرایشگر لیتل راک» و «رای تصمیم‌گیری» و اثر سینمایی کوتاه «شوالیه ثروت» هر ۳ از «نیویورکر» می‌شود.

۴. «بیچارگان»

اثر سینمایی‌های یورگوس لانتیموس باب میل همه نیستند، اما آخرین اثر سینمایی او – که اساساً ماجرای دیدار فرانکشتاین با باربی است – به نظر می‌رسد که دارد به خوبی با آکادمی جلو می‌رود. این اثر سینمایی از سرچ‌لایت در ۳ فهرست قرار گرفت: گریم و آرایش مو (گریم چهره شخصیت ویلم دافو به تنهایی شایستگی این را داشت)، هنر صوتی متن برای جرسکین فندریکس و جلوه‌های ویژه. من مطمئن هستم که فیلمسازان دوست می‌داشتند آنها در بخش صدا هم جا داشته باشند، اما همین قدر هم خوب است.

۵. ژاپن و فرانسه

کمیته‌های انتخاب بهترین اثر سینمایی بین‌المللی اسکار این ۲ کشور برای آثار خود تلاش زیادی کردند. ژاپن اثر سینمایی «روزهای عالی» ویم وندرس فیلمساز آلمانی را بر استادان ژاپنی هیروکازو کوره‌ادا با «هیولا» و هایائو میازاکی با «پسر و مرغ‌ماهی‌خوار» ترجیح داد و فرانسه هم اثر سینمایی «طعم چیزها» اثر آن هانگ تران را در برابر «آناتومی یک سقوط» ژوستین تریه که برنده نخل طلای امسال شد به اسکار فرستاد. هر دوی این اثر سینمایی‌ها به فهرست اولیه راه یافتند، اما اگر موفق نمی‌شدند، کمیته‌های هر ۲ کشور باید پاسخگوی جمع زیادی می‌بودند.

دیگر موارد:

۱.« باربی»

اثر سینمایی پرفروش تابستانی گرتا گرویگ که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، بیش از هر اثر سینمایی دیگری در فهرست‌های اولیه کسب نامزدی کرد: ۵ مورد. اما سه نامزدی از بخش ترانه اصلی به دست آمد و ۲ مورد دیگر برای هنر صوتی و صدا. و این اثر سینمایی چند فهرست دیگر را که تصور می‌شد داشته باشد، از دست داد که بهترین گریم و آرایش مو و بهترین جلوه‌های ویژه از جمله آنها بودند. فکر می‌کنم تصمیم‌گیری بر مبنای تقسیم‌بندی انجام شده است.

۲.« رنگ بنفش»

شب پیش شبی تا حدودی ناامیدکننده برای وارنرز بود. نامزدی در بخش هنر صوتی و ترانه اصلی همه انتظاری نبود که برای این اثر سینمایی می‌رفت و جا ماندن از فهرست گریم و آرایش مو و از همه نگران‌کننده‌تر برای یک موزیکال، بخش صدا جای ناامیدی دارد. این مقوله‌ای است که باید توجه داشت که شامل حال «بیچارگان»، «اسپایدر من: در دنیا عنکبوتی» هم شده است.

بازنده‌ها

۱. رقبای بهترین اثر سینمایی ناامید از جلوه‌های ویژه

«اوپنهایمر» از جاماندگان از بخش جلوه‌های ویژه بود و «باربی» و «قاتلان ماه کامل» هم به این فهرست راه نیافتند و به جای آن انیمیشن «مرد عنکبوتی: در دنیا عنکبوتی» در این بخش نامزد شد. تنها مدعی بهترین اثر سینمایی که توانست به ۱۰ نامزد نهایی بخش جلوه‌های ویژه راه یابد «بیچارگان» بود.

۲. آهنگ‌های اثر سینمایی‌های انیمیشن

به جز «آیا خواب می‌بینم» از «مرد عنکبوتی» هیچ ترانه‌ای از اثر سینمایی‌های انیمیشن به فهرست بهترین آهنگ اصلی امسال راه نیافت. نه «هلو» از اثر سینمایی برادران سوپر ماریو که نامزد گلدن گلوب و انتخاب منتقدان شد، نه «این آرزو» از آرزو که نامزد جایزه انتخاب منتقدان شد و نه «برای اولین بار» از «پری دریایی کوچک» یا «مکان بهتر» از «ترولز» یا ترانه «المنتال».

درباره سایر موارد عجیب مرتبط با هنر صوتی باید گفت الکساندر دسپلات که مدت‌ها مورد علاقه آکادمی بود، نه برای «پسران در قایق» و نه برای «نیاد» نامزد نشد. اما به یقین دایان وارن این بار برای «آتش درون» از اثر سینمایی نادیده انگاشته شده Flamin’ Hot به کارگردانی اوا لانگوریا به جمع ۱۵ نامزد اولیه بازگشت.

۳. ناامیدهای گریم و آرایش مو

علاوه بر حذف «باربی» و «رنگ بنفش»، باید تعجب کرد که این شاخه چرا آرایش «نیاد» و «پریسیلا» را ندید. حتی افرادی که از این اثر سینمایی‌ها متنفر هستند هم این جنبه‌های آن‌ها را تحسین می‌کنند.

نامزدهای اسکار شامل ۵ نفر نهایی در هر ۲۳ رشته، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ (۳ بهمن) معرفی خواهند شد.


انتخاب نامزدان اسکار 2024 برای 10 رشته بررسی شدند. نامزدهای آهنگ اصلی از بین ترانه‌سراهای مختلف انتخاب شدند و برخی از آهنگ‌ها نیز از اثر سینمایی‌های مختلف و متنوع به این لیست اضافه شدند. فهرست کوتاه بهترین نامزدها برای جوایز اسکار توسط نهاد آکادمی انتخاب شد و برای معرفی نامزدها برگزاری کنسرتی تلویزیونی در نظر گرفته شد. هالیوود بول به عنوان یک پخش کننده دیگر موفق به استریم بکرد و دستاوردهای آن را در اهدای جوایز نمایش داد. تلاش های نتفلیکس برای اهدای جوایز پس از اعلام فهرست‌های کوتاه تغییراتی را نشان داد.اثر سینمایی‌سازان جوایز را به نمایش گذاشته و از بین اثر سینمایی‌های مختلف تصمیم‌گیری کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *