کاهش مصرف ۲۵ میلیون لیتر بنزین توسط خودروهای CNG سوز در مصر
![کنار گذاشته شدن سوخت CNG و LPG عامل مهم در ناترازی بنزین](http://digiator.ir/wp-content/uploads/2024/01/سوختهای-CNG-و-LPG-به-عنوان-یک-عامل-مهم-در-800x300.jpg)
0 نظر
سید حمید حسینی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران، در گفتگویی با خبرنگار دیجیاتور، به مسئله ناترازی بنزین در کشور پرداخت و راهکارهای احتمالی برای مقابله با این مشکل را بیان کرد. او تاکید کرد که باید خودروهای با مصرف سوخت کمتر ترغیب شوند و بازرگانی بینالملل خودروهای هیبریدی و برقی افزایش یابد. بنابراین، استفاده از گاز و خودروهای سیانجی و بهسازی پالایشگاهها نیز از جمله راهکارهای مطرح شده برای کاهش ناترازی بنزین در کشور است.
سید حمید حسینی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور، درباره معضل ناترازی بنزین و راهکار برون رفت از این شرایط گفت: ناترازی بنزین هم اکنون در کشور ما به یک معضل تبدیل شده است برای مهار این ناترازی بنزین ما نمیتوانیم به سرعت پالایشگاه بسازیم تا با افزایش ساخت و ساز این ناترازی را مهار کنیم.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نمیتوانیم به این روند مصرف در کشور ادامه دهیم زیرا این رویه ما را با ناترازی مواجه کرده است. لذا در این شرایط باید یک مجموعهای از راهکارها را در کنار یکدیگر استفاده کنیم تا بتوانیم بر ناترازی بنزین فائق آییم.
این عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: برای رفع ناترازی در ابتدا باید تلاش کنیم که خودروهای ساخت داخل را ترغیب کنیم که به سمت ساخت و ساز خودروهای بهینه با استفاده سوخت کمتر و با استاندارد بالاتر حرکت کنند. در واقع ما باید خودروهایی داشته باشیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ تا ۴ لیتر بنزین مصرف کنند نه اینکه در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ تا ۱۰ لیتر بنزین استفاده داشته باشند.
حسینی در ادامه گفت: راهکار دیگر بازرگانی بینالملل خودروهای هیبریدی و برقی به کشور است که نیاز به مصرف بنزین نداشته باشند. علاوه بر این باید مصرف خودروهای سیانجی را در کشور باز هم رونق دهیم زیرا سی انجی میتواند به اندازه ۲۴ تا ۲۵ میلیون لیتر مصرف بنزین ما را کاهش دهد.
وی در ادامه بیان کرد: استفاده از گاز و خودروهای سیانجی در سیستم ترانزیت کشور میتوانند مصرف بنزین ما را تا حدودی کاهش دهد و در کنار آن میتوانیم اقدام به بهسازی پالایشگاهها نیز بکنیم.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: ما پالایشگاههایی در کشور داریم که ساخت و ساز بنزین آنها بسیار پایین است اگر به جای ساخت پالایشگاه جدید به سمت بهسازی پالایشگاههای موجود در کشور حرکت کنیم سریعتر میتوانیم به نتیجه برسیم تا بخواهیم یک پالایشگاه جدید را از صفر پایه گذاری کنیم.
حسینی با بیان اینکه از سوی دیگر برای ایجاد پالایشگاه جدید نه برنامهریزی مالی به اندازه کافی در اختیار داریم و نه زیرساخت و امکانات لازم را میتوانیم فراهم کنیم افزود: پالایشگاههایی مثل پالایشگاه تهران و پالایشگاه بندرعباس را میتوانیم با تامین مالی خیلی کمتر بهسازی کنیم و بنزین بهتری در آنها ساخت و ساز کنیم. اقدام بعدی که میتوانیم انجام دهیم این است که اقدام به بازرگانی بینالملل بنزین به صورت موقت کنیم.
این عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر میتوان روزانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر بنزین سوپر ساخت و ساز و مصرف کرد. ولی ساخت و ساز بنزین سوپر در کشور نداریم به این دلیل که وزارت منابع هیدروکربن اجازه نمیدهد این بنزین در کشور ساخت و ساز شود.
حسینی در ادامه بیان کرد: عدهای از بخش خصوصی در کشور علاقه دارند بنزین سوپر وارد و به فروش برسانند ولی وزارت منابع هیدروکربن جلوی این اقدام را گرفته است. در صورتی که این مسئله به هیچکس ضربهای وارد نمیکند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که ماشینهای ۱۰ میلیاردی و ۲۰ میلیاردی سوار میشوند برایشان اهمیتی ندارد که بنزین سوپر استفاده کنند. وزارت منابع هیدروکربن کاری را که خودش نمیتواند انجام دهد جلوی دیگران را نیز میگیرد. با استفاده از بنزین سوپر میتوان بخشی از مشکلات وزارت منابع هیدروکربن را هم کم کرد.
معضل ناترازی بنزین و راهکار برون رفت از این شرایط گفت معضل ناترازی بنزین هم اکنون به یک معضل تبدیل شده است برای مهار این ناترازی بنزین ما نمیتوانیم به سرعت پالایشگاه بسازیم تا با افزایش ساخت و ساز این ناترازی را مهار کنیم.
باید یک مجموعهای از راهکارها را در کنار یکدیگر استفاده کنیم تا بتوانیم بر ناترازی بنزین فائق آییم.
باید تلاش کنیم که خودروهای ساخت داخل را ترغیب کنیم که به سمت ساخت و ساز خودروهای بهینه با استفاده سوخت کمتر و با استاندارد بالاتر حرکت کنند. سی انجی میتواند به اندازه ۲۴ تا ۲۵ میلیون لیتر مصرف بنزین ما را کاهش دهد.
اقدام به بهسازی پالایشگاهها و افزایش ساخت و ساز بنزین سوپر میتواند مصرف بنزین را تا حدودی کاهش دهد. очب ما میتوان روزانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر بنزین سوپر ساخت و ساز و مصرف کرد. قادر به ساخت و ساز بنزین سوپر نیستیم زیرا وزارت منابع هیدروکربن اجازه نمیدهد این بنزین در کشور ساخت و ساز شود.
استفاده از بنزین سوپر میتوان بخشی از مشکلات وزارت منابع هیدروکربن را هم کم کرد.