پیشبینی تعداد روزانه ۳۰۰ کامیون در “پل آستارا چای”
0 نظر
در این متن اعلام شده است که احداث پل مرزی ایران و آذربایجان در رودخانه آستارا چای انجام شده است. این اقدام به افزایش تبادل مالی و معبر کالا و مسافران بین دو کشور کمک میکند. پل و بزرگراه دسترسی به صورت رسمی بازگشایی شده است و این امکان را فراهم میکند که روزانه ۳۰۰ کامیون تریلی از این پل استفاده کنند.
به گزارش دیجیاتور، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در خصوص افتتاح پل مرزی ایران و آذربایجان، گفت: یکی از برنامههای اصلی در دست پیگیری افزایش مبادلات مالی با کشورهای همسایه است و در این راستا مسیرهای ارتباطی با آنها ایجاد کنیم. ایجاد بزرگراههای ارتباطی جدید به سمت این کشورها از طریق ساخت معابر مشترک میتواند به افزایش زیر ساختها و افزایش تبادل مالی کمک کند. توسعه کریدورهای شمالی یکی از موضوعاتی بوده که این وزارتخانه در اولویت کاری خود قرار داده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور عنوان کرد: در کریدورها مسیر اصلی به سمت آذربایجان است عملاً آستارا به مرز ما منتهی میشود و یکی از پرترددترین وسیلههای حمل در بین دو کشور است که دروازهی جمهوری اسلامی ایران به سمت قفقاز و کشورهای اروپایی و همچون روسیه است. در منطقه آستارا نیاز به مبادلات مالی داشتیم به همین خاطر نیازمند پل ارتباطی بر روی رودخانهی آستارا چای بودیم که این پل قدمت هشتاد ساله داشت. پل فلزی قدیمی بود که کل تردد باید از روی آن انجام شود. عملاً یکی از گلوگاههایی که باعث کاهش مبادلات میشد.
خادمی بیان کرد: خوشبختانه با اقدامات خوبی که انجام شد و گفتگوهای دیپلماتیک بسیار فشردهای که بین رؤسای کمیسیون مشترک بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد تا معابر جدیدی بین دور بتوانیم تعریف کنیم تا در واقع افزایش ظرفیت ترددی از طریق مرزهای کشور داشته باشیم. در گذشته خوشبختانه یکی از معابر ریلی بود که بر روی پلی در رودخانه آستارا چای زده شده که بارانداز ایجاد کرده که ظرفیت آن دو میلیون تن بار بوده که عدد قابل توجهی است. بخش عمدهای از این کار انجام شده بر اساس آن محمولههای باری از کشور مبدا یعنی آذربایجان به کشور مقصد ایران یعنی آستارا خواهد آمد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اظهار کرد: ادامه آن پل قدیمی بزرگراه بود که بتوانیم آن را درست کنیم توافقی که انجام شد در کنار مسیر ریلی معبر جدید مشترک بزرگراهای داشته باشیم که خروجی آن افتتاح شد. عرض پل ۳۱ متر با چهار خط ترددی، پیاده رو دو نیم متری، عملیات عمرانی ۱۴۰۱ آغاز و در کمتر از یکسال به پایان رسید. ۲۱ هکتار پایانه در آنجا ساخته شد.
وی گفت: این معبر، پل و بزرگراههای دسترسی دو طرف به صورت رسمی بازگشایی شد میتواند یک حرکت بزرگ در راستای افزایش مبادلات کالا و تردد مسافری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان باشد. پیش بینی میشود روزانه ۳۰۰ کامیون تریلی بتواند از روی این پل تردد داشته باشند.
افتتاح پل مرزی ایران و آذربایجان در منطقه آستارا باعث افزایش ظرفیت ترددی از طریق مرزهای دو کشور میشود. ایجاد بزرگراههای ارتباطی جدید، مانند پل ارتباطی بر روی رودخانه آستارا چای، به توسعه زیرساختها و افزایش تبادل مالی کمک خواهد کرد. واقعیت این است که این پل و بزرگراههای دسترسی دو طرف بازگشایی شده و قادر به تردد ۳۰۰ کامیون تریلی در روز است. این افزایش در تردد و تبادل کالا و تردد مسافری بین ایران و آذربایجان میتواند تاثیر بزرگی در افزایش مبادلات مالی با کشورهای همسایه داشته باشد. تلاش برای توسعه کریدورهای شمالی نشان از اولویت کاری در این زمینه دارد و ساخت معابر و بزرگراههای ارتباطی دیگر از طریق همسایگان میتواند در افزایش تبادل مالی موثر باشد.