هیچ کشتی‌رانی انتظار حمل بارشان در دریای خزر را ندارند.

هیچ صادرکننده‌ای معطل کشتی برای حمل بار خود در خزر نیست


شرکت دریانوردی دریای خزر به منظور افزایش ظرفیت حمل، تولیدات داخلی را به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر کرده و تلاش دارد تا به رونق فروش خارجی کالاهای ایرانی کمک کند. در حال حاضر، با روابط حکومتی‌گذاری‌های منظم، حمل کالاهای صادراتی در بنادر شمالی به مقاصد بنادر روسیه و کشورهای حوزه CIS صورت می‌گیرد. توسعه زیرساخت‌های بندری، لجستیکی و تخلیه و بارگیری نیز مورد توجه قرار گرفته تا به افزایش حمل در دریای خزر کمک شود. به همین منظور، ثبت سفارشات ساخت کشتی‌ها به کشتی‌سازان داخلی اعلام شده تا بتوان اشتغال زایی و تقویت دانش مالی را در منطقه افزایش داد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، کامبیز جهانبانی با بیان اینکه دریانوردی دریای خزر در راستای حمایت از دانش مالی کشور، اقدام به افزایش ظرفیت حمل خود نموده و تولیدات داخلی اعم از صنعتی، محصولات گلخانه‌ای و زراعت را به ویژه از مبدا استان‌های شمالی کشور به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل می‌نماید تا به رونق فروش خارجی کالاهای ایرانی به مقصد این کشورها کمک کنند، گفت: در حال حاضر با روابط حکومتی‌گذاری‌های انجام شده در دریانوردی دریای خزر، خوشبختانه حمل کالاهای صادراتی در تمامی بنادر شمالی به مقاصد بنادر روسیه، قزاقستان و سایر کشورهای حوزه CIS به شکلی منظم و با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته، بار صادراتی در بنادر بدون معطلی حمل می‌شوند و هیچ صادرکننده‌ای منتظر کشتی برای حمل بار صادراتی خود نیست؛ چراکه عرضه ناوگان برای حمل بار حوزه بیشتر از تقاضا است.

جهانبانی یکی از زمینه‌های کاری جدید و راهبردی شرکت دریانوردی دریای خزر را کالاهای کریدوری و ترانزیتی دانست و ادامه داد: این کالاها از مبادی کشورهای آسیایی مانند چین، هند، کشورهای عربی و بعضاً کشورهای آفریقایی به مقاصدی همچون روسیه، قزاقستان و حوزه CIS منتقل می‌شوند، لذا دریانوردی دریای خزر در صدد است با برنامه‌ریزی لازم در خصوص افزایش سهم در بازار حمل کالاهای کریدوری و ترانزیتی از طریق بنادر شمالی به سوی کشورهای حوزه دریای خزر، گام بردارد.

وی ادامه داد: توسعه و افزایش تعداد شناورهای ناوگان و نیاز به توسعه زیرساخت‌ها چه به صورت نرم‌افزاری و چه به صورت سخت‌افزاری در حوزه‌های بندری، لجستیکی، تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر حاشیه دریای خزر اعم از روسیه و کشورهای CIS، باید مورد توجه قرار گیرد. امیدوار هستیم بتوانیم با رشد و توسعه همگون و هماهنگ در میان تمام حلقه‌های زنجیره تأمین به ویژه حلقه ترانزیتی، میزان بار صادراتی از محورهای کریدوری به عنوان شاهراه ترانزیتی به کشورهای حوزه دریای خزر را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس سیاستگذاری‌هایی که مبنی بر توسعه ناوگان رقم خورده است، امروز شاهد هستیم حمل کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بسیار روان و با تناسب بین عرضه و تقاضای حمل کالا، انجام می‌شود.

جهانبانی با بیان اینکه با توجه به تغییرات و توسعه‌ای که در این خصوص اتفاق افتاده ظرفیت حمل کشتی‌هایی که به سمت بنادر شمالی در حال تردد هستند، نسبت گذشته به حدود ۵۰۰ هزار تُن رسیده است، افزود: این ظرفیت از طریق ناوگان ایرانی و ناوگان سایر کشورهای حاشیه خزر در حال عرضه به بازرگانان است و می‌تواند حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تُن کالا را در سال جابه‌جا کند؛ این در حالی است که در حال حاضر بنادر شمالی کشور به طور متوسط، در طول سال ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی را تخلیه و بارگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار حمل دریایی به گونه‌ای است که می‌توان گفت عرضه در بازار حمل دریایی کالاهای صادراتی، بیشتر از تقاضا است، گفت: ظرفیت موجود حمل بار دریایی در بنادر شمالی کشور، تکاپوی نیاز مشتریان را می‌دهد؛ هر چند که باید توسعه ناوگان در این حوزه را برای خدمات‌رسانی هر چه بیشتر صورت داد.

مدیرعامل شرکت دریانوردی دریای خزر ادامه داد: البته خدمات‌رسانی در این حوزه، صرفاً محدود به ظرفیت کنونی ناوگان نیست؛ بلکه این حوزه تنها بخشی از حلقه زنجیره حمل بوده و بخش دیگر، توسعه زیرساخت‌های بندری است که در نحوه تخلیه و بارگیری، مدت زمان عملیات کشتی‌ها و در نهایت در بهره‌وری ناوگان و افزایش حمل در دریای خزر بسیار اثرگذار است.

مدیرعامل دریانوردی دریای خزر ادامه داد: البته به موازات لازم است که کشورهای مختلف حوزه دریای خزر، نسبت به توسعه زیرساخت‌های بندری و به روز رسانی تجهیزات بندری و لجستیکی خود اقدامات لازم را صورت دهند تا بتوان خدمات بهتری را به صادرکنندگان ایرانی ارائه داد.

جهانبانی تأکید کرد: هدف گذاری انجام شده در دریای خزر این است که علاوه بر ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای صادراتی و وارداتی موجود، ظرفیت‌سازی برای حمل حدود ۱۵ میلیون تُن بار صادراتی از مسیر کریدوری و بنادر شمالی ایران برای کشورهای قزاقستان، روسیه و سایر کشورهای حوزه CIS نیز صورت گیرد؛ لذا در این خصوص نیاز فوری به تامین مالی‌های جدید در حوزه بنادر حاشیه دریای خزر چه در داخل و چه در خارج از ایران وجود دارد تا بتوان نسبت به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و نیز خدمات بهینه لجستیکی گام برداشت.

وی با یادآوری اینکه با افزایش تعداد کشتی‌ها، صف انتظار در لنگرگاه‌های سایر کشورهای حوزه دریای خزر افزایش پیدا کرده است، افزود: بر همین اساس نیازمند طرحی نو در توسعه زیرساخت‌های بندری و لجستیکی به ویژه در دریای خزر هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان در حوزه ترانزیتی و کریدوری باشیم.

مدیرعامل شرکت دریانوردی دریای خزر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طول سال جاری در دریانوردی دریای خزر، حمل بار صادراتی شامل محصولات گلخانه‌ای و مرکبات زراعت و باغی از طریق کانتینرهای یخچالی متعلق به گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران را به ثمر رسانده‌ایم؛ خاطرنشان کرد: این امر مورد استقبال صادرکنندگان قرار گرفت و در صورت نیاز بیشتر متقاضیان و صادرکنندگان به کانتینرهای یخچالی، این آمادگی برای توسعه زیرساخت‌های لازم وجود دارد.

وی با اشاره به ابلاغ روابط حکومتی‌های کلی توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: راهبرد دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آن مانند شرکت دریانوردی خزر، این است که بتواند بیش از پیش در دانش مالی دریایی کشور نقش‌آفرینی کند؛ لذا این شرکت، روابط حکومتی‌های خود را در راستای توسعه ناوگان با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی به منظور ساخت انواع شناور همچنین خرید کشتی از بازار بین‌المللی متمرکز کرده است و در همین راستا دریانوردی دریای خزر سال گذشته در جهت تأمین نیازهای بازار، اقدام به افزایش ظرفیت ناوگان نموده است.

جهانبانی ادامه داد: دریانوردی دریای خزر برای نخستین بار، اقدام به سفارش ساخت چهار فروند کشتی شامل دو فروند رو-رو کانتینری و دو فروند جنرال کارگو ۳۵۰۰ تُنی از شرکت کشتی‌سازی داخلی نموده و درصدد است در راستای توانمندسازی تولیدات داخلی، کمک به تقویت اشتغال‌زایی و پیشبرد روابط حکومتی‌های کلی دریانوردی جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.

وی همچنین با اعلام آمادگی شرکت دریانوردی خزر نسبت به ثبت سفارش ساخت به کشتی‌سازی‌های داخلی، گفت: در دریانوردی خزر این آمادگی را داریم که در دوره‌های متمادی و همراه با روابط حکومتی‌های گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، ثبت سفارشات خود به کشتی‌سازی‌های داخلی را ادامه دهیم.

جهانبانی ابراز امیدواری کرد که کشتی‌های سفارش داده شده به کشتی‌سازان داخلی، در زمان مقرر به ناوگان دریانوردی دریای خزر ملحق شوند و فعالیت خود را در کنار مجموعه ناوگان دریانوردی جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند. خوشبختانه با همکاری که بین شرکت دریانوردی دریای خزر و کشتی‌سازان داخلی ایجاد شده، خط ساخت و ساز کشتی در بنادر شمالی راه‌اندازی گردیده که در اثر آن، به تحولات مثبتی در مناطق شمالی آغاز و منجر به اشتغال‌زایی مستقیم چند صد نفر نیروی متخصص دانشگاهی و کارگران ماهر شده است.

مدیرعامل دریانوردی دریای خزر امروز همچنین خاطرنشان کرد: کشور در انجام تعمیرات ادواری کشتی‌های خود در دریای خزر کاملاً خودکفا شده است و دریانوردی دریای خزر تمامی تعمیرات دوره‌ای شناورهای خود را در مجتمع‌های تعمیراتی داخلی در بنادر شمالی انجام می‌دهد که این امر، به ایجاد اشتغال پایدار و بهبود دانش تعمیراتی در منطقه و کشور منجر شده است؛ به خصوص اینکه تعمیرات ادواری براساس تمامی استانداردهای لازم بین‌المللی و به همراه تاییدیه از مؤسسات رده‌بندی انجام می‌شود.


دریانوردی دریای خزر در راستای حمایت از دانش مالی کشور، اقدام به افزایش ظرفیت حمل خود نموده و تولیدات داخلی اعم از صنعتی، محصولات گلخانه‌ای و زراعت را به ویژه از مبدا استان‌های شمالی کشور به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل می‌نماید تا به رونق فروش خارجی کالاهای ایرانی به مقصد این کشورها کمک کنند. در حال حاضر حمل کالاهای صادراتی در تمامی بنادر شمالی به مقاصد بنادر روسیه، قزاقستان و سایر کشورهای حوزه CIS به شکلی منظم و با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است. ظرفیت حمل بار دریایی در بنادر شمالی کشور، تکاپوی نیاز مشتریان را می‌دهد و باید توسعه ناوگان در این حوزه را برای خدمات‌رسانی هر چه بیشتر صورت داد. در طول سال جاری، حمل بار صادراتی شامل محصولات گلخانه‌ای و مرکبات زراعت و باغی از طریق کانتینرهای یخچالی به ثمر رسیده و آمادگی برای توسعه زیرساخت‌های لازم وجود دارد. به امید افزایش ظرفیت حمل بار صادراتی از مسیر کریدوری و بنادر شمالی ایران برای کشورهای قزاقستان، روسیه و سایر کشورهای حوزه CIS نیز صورت گیرد و بتوان خدمات بهتری را به صادرکنندگان ایرانی ارائه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *