تعیین هدف برای فروش خارجی لوکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده

هدفگذاری صادرات لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده


در این متن آمده است که وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران قصد دارد تا لکوموتیوهای ایرانی را به کشورهای خارجی صادر کند. طرحی ارائه شده است که در صورت تأیید وزیر تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی، بعد از بازرگانی بین‌الملل لکوموتیو دست دوم، ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسازی و بازسازی توسط شرکت‌های داخلی انجام شود. ارجمندی همچنین اعلام کرده است که فروش خارجی لکوموتیوها با حداقل ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر دستگاه صرفه مالی خواهد داشت. او همچنین اشاره کرده است که وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی در صدد است که با کمک به استانداردسازی تولیدات داخلی و اخذ استانداردهای بین‌المللی برای فروش خارجی، چالش صادرکنندگان را رفع کند. علاوه بر این، مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت اعلام کرده است که یک شرکت دانش بنیان با شرکت راه آهن قرارداد ۳ ساله برای تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای زیمنس در کشور منعقد کرده است. وی همچنین ادعاهای راه آهن درباره تعمیر نشدن لکوموتیوهای زمین گیر و لازمه نوسازی ناوگان را رد کرده و اظهار داشته است که وزارت صمت آمادگی دارد تأمین ارز برای تأمین و تجهیز قطعات را داشته باشد.

به گزارش دیجیاتور، روح الله ارجمندی، مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی از برنامه‌ریزی برای فروش خارجی لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت: طرحی ارائه شده و در صورت تأیید وزیر تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی، پس از بازرگانی بین‌الملل لکوموتیو دست دوم، ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسازی و بازسازی توسط شرکت‌های داخلی انجام شود که هم دِمونتاژ آن و هم بازسازی ۵۰ درصدی از بدنه، بوژی، شاسی و چرخ اشتغالزایی دارد و فروش خارجی با حداقل ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر دستگاه صرفه مالی خواهد داشت.

وی افزود: در خصوص سایر محصولات با توجه به اشباع بازار ناشی از نبود سفارش گذاری، به دنبال این هستیم که با کمک شرکت‌های استاندارد بین‌المللی، مجوز فروش خارجی به کشورهای CIS، روسیه و اروپا را دریافت کنیم که هم اکنون چندین شرکت زیر مجموعه به این امر اقدام کرده‌اند.

ارجمندی از فروش خارجی بوژی به اروپا برای نخستین بار خبر داد و ادامه داد: بر اساس قرارداد منعقد شده تا سال آینده ۱۰۰۰ دستگاه بوژی به اروپا صادر خواهد شد که خرید ۲ هزار دستگاه محور و ۴ هزار دستگاه چرخ را در پی دارد و صرفاً فروش خارجی بوژی برای ۳ شرکت ارزش آفرینی و زنجیره تأمین خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در فروش خارجی تولیدات داخلی از لحاظ قیمت، کیفیت و زمان، توان رقابت با رقبای خود را داریم، گفت: وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی درصدد آن است که با کمک به استانداردسازی تولیدات داخلی و اخذ استانداردهای بین‌المللی برای فروش خارجی، چالش صادرکنندگان را رفع کند.

تعمیر لکوموتیو به همت شرکت‌های دانش بنیان

مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت تصریح کرد: شرکتی دانش بنیان با شرکت راه آهن قرارداد ۳ ساله برای تعمیر و نگهداری همه لکوموتیوهای زیمنس داخل کشور منعقد کرده است.

وی ادامه داد: این شرکت با دارا بودن سالن‌های آزمایش مختلف، قابلیت تعمیر صفر تا ۱۰۰، دِمونتاژ و مونتاژ لکوموتیوهای دست دوم و همچنین بازسازی، نوسازی و فروش خارجی این لکوموتیوها را نیز دارد و ۲ واگن سازی کشور با عقد قرارداد در این مسیر همراه این شرکت خواهند بود.

آمادگی وزارت صمت برای تأمین ارز تجهیز قطعات لکوموتیو

مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در خصوص ادعای راه آهن درباره تعمیر نشدن لکوموتیوهای زمین گیر و لازمه نوسازی ناوگان با اعلام نیاز ۲ هزار دستگاه برای دریافت مجوزهای بازرگانی بین‌الملل، گفت: توانمندی گرم کردن لکوموتیوهای سرد موجود در راه آهن وجود دارد و وزارت صمت آمادگی تأمین ارز برای تأمین و تجهیز قطعات را دارد به شرطی که همکاران ریالش را تأمین کنند؛ مشکلی در زمینه تخصیص ارز در حوزه بهره برداری وجود ندارد.

وی در خصوص آمار و ارقام وارداتی اعلامی از سوی راه آهن، گفت: این اعداد دور از ذهن است، بر اساس برنامه‌ریزی، سالانه باید بین ۱۴ تا ۱۵ لکوموتیو به ناوگان سیر کشور افزوده شود که در ۳۰ سال گذشته این امر محقق نشده است، این موضوع که به یکباره حداکثر نیاز خود را اعلام کرده‌اند، باید در پاسخ گفت، نیاز به این تعداد بالا به یکباره رخ نمی‌دهد و ناشی از یک کوتاهی است که هم اکنون مدیران وقت به این نتیجه رسیده‌اند که باید افزوده شود.

ارجمندی اضافه کرد: البته این موضوع را هم باید مدنظر قرار داد که به هر مجموعه‌ای هم سفارش لکوموتیو داده شود قطعاً به لحظه تحویل نمی‌شود.

وی به اعلام نیاز سالانه راه آهن به ۱۳۰ دستگاه انواع لکوموتیو اشاره کرد و گفت: ظرفیت ساخت سالانه حداقل ۱۴۰ لکوموتیو نو و تحویل به ناوگان ریلی در صورت سفارش به وزارت صمت و شرکت‌های تولیدکننده داخلی وجود دارد.

مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در خصوص ۵۰ درصد نوسازی و ۵۰ درصد واگذاری در تعمیر و نوسازی؛ گفت: شرکت‌ها می‌توانند در مقابل کاری که انجام می‌دهند لکوموتیو دریافت کنند؛ به عنوان مثال راه آهن به اذعان خودشان بیش از ۴۰۰ لکوموتیو سرد و زمین گیر دارد، برخی از لکوموتیوها قابلیت تعمیر و گرم شدن دارند که این امر مستلزم هزینه و سرمایه گذاری است در این زمینه نهادهای بالادستی همچون وزارت راه و شهرسازی می‌تواند تعدادی از لکوموتیوها را واگذار کند و درآمد حاصل شده را صرف بازسازی بقیه لکوموتیوها کند که با اطلاعی که دارم شرکت‌ها از این موضوع استقبال می‌کنند.


فروش خارجی لکوموتیوهای ایرانی تا ۱۸ ماه آینده برنامه‌ریزی شده است. طرحی ارائه شده که در صورت تأیید وزیر تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی، پس از بازرگانی بین‌الملل لکوموتیو دست دوم، ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسازی و بازسازی توسط شرکت‌های داخلی انجام شود. این نوسازی و بازسازی اشتغالزایی دارد و فروش خارجی با حداقل ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر دستگاه صرفه مالی خواهد داشت. در خصوص سایر محصولات نیز به دنبال این هستیم که با کمک شرکت‌های استاندارد بین‌المللی مجوز فروش خارجی به کشورهای CIS، روسیه و اروپا را دریافت کنیم. ارجمندی همچنین اعلام کرد که بر اساس قرارداد منعقد شده تا سال آینده ۱۰۰۰ دستگاه بوژی به اروپا صادر خواهد شد و این فروش خارجی برای ۳ شرکت ارزش آفرینی و زنجیره تأمین خواهد داشت. وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی همچنین درصدد است که با کمک به استانداردسازی تولیدات داخلی و اخذ استانداردهای بین‌المللی برای فروش خارجی، چالش صادرکنندگان را رفع کند. منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *