محدودیتی در تأمین نان برای هیچ یک از نانوایان کشور وجود ندارد.
0 نظر
با معرفی کارت خوان هوشمند در نانواییهای کشور، نظام سهمیه ثابت آرد یارانهای برای نانوایان کنار گذاشته شده و نظام اختصاص هوشمند آرد یارانهای برای نانوایان در سراسر کشور مستقر شده است. با استفاده از سامانه AI، تراکنشهای فروش نان توسط یک سامانه هوشمند پردازش میشود و میزان اختصاص عادلانه آرد نانوایان تعیین میشود. اکثریت نانوایان با عملکرد متعهدانه خود، موفق شدهاند که به تدریج آرد یارانهای بیشتری خرید نموده و حجم فروش نان را افزایش دهند. در میان این موضوع، دلالان آرد و مجوزسوارانی نیز با مخاطره مواجه شدهاند و راهی جز تغییر رفتار یا رها کردن این کسب و کار پیش روی خود نمیبینند. طرح هوشمندسازی یک الگوی فناورانه در عدالت توزیعی محسوب میشود و با استفاده از سامانه AI، عرضه نان به عموم مردم بدون محدودیتی صورت میگیرد. در کنار این، هیچ محدودیتی برای فروش نان به مصارف تجاری وجود ندارد و نیازهای آموزشی و رفع مشکلات احتمالی نانوایان از طریق تلفن گویا مرتفع میشود. نکته مهم این است که کارگروههای آرد و نان در تصمیمگیریهای مربوط به رفع استثنائات غیر قابل تشخیص توسط سامانه، اختیارات کامل دارند. تاکنون تقاضاهایی از نانوایان برای بررسی تراکنشها وجود داشته اما به طور عمومی این درخواستها مورد رد شدن قرار گرفتهاند.
به گزارش دیجیاتور، بر اساس اعلام وزارت امور مالی و دارایی، بیش از ۲۰ ماه از استقرار کارت خوان های هوشمند در نانواییهای کشور میگذرد و بیش از ۱۰ ماه است که نظام سهمیه ثابت آرد یارانهای نانواییها که تبدیل به یک رانت ارزشمند برای خرید و فروش مجوزها و عرضه خارج از شبکه آرد یارانهای شده بود کنار گذاشته شده و نظام اختصاص هوشمند آرد یارانهای به نانوایان در سراسر کشور مستقر شده است. در واقع تراکنشهای فروش نان نانوایان توسط یک سامانه AI پردازش میشود، مبلغ تراکنش، الگوی ثبت تراکنش، زمان تراکنش و فواصل زمانی تراکنشها، تعداد و تنوع خریداران، عرف رفتار فروش نان در یک منطقه و دهها مؤلفه دیگر در این سامانه بر روی بیش از ۳.۵ (سه و نیم) میلیارد تراکنش ماهانه متعلق به ۸۰ هزار نانوایی در سراسر کشور پردازش میشود و میزان اختصاص عادلانه آرد نانوایان تعیین میشود.
الگوهای تحلیل در سراسر کشور همسان بوده و اکثریت نانوایان به واسطه عملکرد متعهدانه خود موفق شده اند به تدریج، آرد یارانهای بیشتری خرید نموده و حجم فروش نان به مردم را افزایش دهند. در این میان بازی دلالان آرد و مجوزسوارانی که لباس نانوا را پوشیده بودند با مخاطره مواجه شده است و راهی جز تغییر رفتار یا رها کردن این کسب و کار پیش روی خود نمیبینند.
در این طرح، حکمرانی مبتنی بر داده کمک کرد تا بدون آزادسازی قیمت نان یارانهای (تشدید فقر و کاهش قدرت خرید مردم) و بدون سهمیه بندی نان یارانهای، مجموعاً در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، جلوی خروج حداقل یک و نیم میلیون تن آرد یارانهای از چرخه ساخت و ساز نان گرفته شود.در واقع معادل مصرف نان سالانه حداقل ۲۰ میلیون نفر، از ورود منابع مردم به جیب دلالان و مافیای آرد و نان جلوگیری شد.
در این طرح، سلیقه، خستگی و اشتباه انسانی جایگاهی ندارد و قاعدهها به واسطه موتور AI سامانه به صورت همسان بر روی کل نانوایان کشور پیاده میشود. زمانی که اکثریت نانوایان به موجب اجرای طرح هوشمندسازی، و به واسطه رفتار متعهدانه و قانونی خود موفق شده اند در مقایسه با قبل از اجرای طرح، آرد یارانهای بیشتری دریافت کنند، خلأ درآمدی خود را از راه قانونی ترمیم و نقش بیشتری در تأمین و عرضه نان در کشور پیدا کنند پس رسم درستکاری در این زیرساخت راه خود را یافته است. این افراد، مسئولیت خود را میشناسند و عادلانه تشویق میشوند. در مقابل، سامانه از اختصاص آرد یارانهای به تراکنشهای غیر واقعی و ساختگی جلوگیری میکند که قطعاً تکدر خاطر افراد خاطی را در پی دارد.
در واقع طرح هوشمندسازی، یک الگوی فناورانه در عدالت توزیعی محسوب میشود. در این طرح هیچ گونه محدودیتی برای عرضه نان به عموم مردم وجود نداشته و ندارد و روزانه حدود ۱۲ میلیون تراکنش فروش نان به عموم مردم در کشور ثبت میشود. روش فروش نان برای مصارف تجاری (محل غذاخوریها، هتلها، بیمارستانها و …) نیز برای نانوایان روشن است و این مشتریان خاص بعد از ثبت نام و تأیید در سامانه، از منوی مربوطه بر روی کارتخوان هوشمند، خرید خود را انجام میدهند و هیچ گونه محدودیتی برای آنها نیز وجود ندارد. نیازهای آموزشی یا حل مشکلات احتمالی نانوایان هم از مسیر تلفن گویا ۰۲۱۲۳۷۶۲۳۷۶ مرتفع میشود. کارنامه عملکرد نانوایان، حاوی اعلام رفتارهای درست و هشدار درباره رفتارهای نادرست نیز در کارنامه اختصاصی نانوایان به صورت برخط برای نانوا نمایش داده میشود.
نکته مهم اینکه اختیارات کامل برای رفع و رجوع استثنائات غیر قابل تشخیص توسط سامانه، به کلیه کارگروههای آرد و نان استانها داده شده است. لذا کاهش دسترسی نانوایان به آرد یارانهای صرفاً ناشی از عدم فروش نان به مردم و سوءاستفاده از آرد یارانهای یا ثبت تراکنشهای غیرواقعی و متقلبانه با انگیزه بهرهمندی از یارانه بیشتر یا گرانفروشی نان رقم میخورد و محدودیتی در عرضه نان برای رفع نیاز خانوادهها برای هیچ یک از نانوایان کشور وجود ندارد. تا کنون بارها و بارها در جمع افرادی که خود را نماینده قشر شریف نانوایان معرفی کردهاند، خواستهایم تراکنشی که فروش عادی و متعارف نان به مردم داشته اما کارتخوان از انجام تراکنش جلوگیری کرده یا اینکه در ماه آینده، کاهش آرد نانوایی را در پی داشته، با شماره ملی نانوا اعلام کنند تا بررسی کنیم اما متأسفانه عموماً از این امر امتناع شده و هیچ مصداقی که موید ادعای مذکور باشد، مشاهده نشده است.
نتیجه گیری:بر اساس اعلام وزارت امور مالی و دارایی، استقرار کارت خوان های هوشمند در نانواییهای کشور تاکنون موفقیت آمیز بوده است. بر اساس سنجشهای ثبت شده در سامانه AI کارت خوان های هوشمند، بیش از ۳.۵ میلیارد تراکنش ماهانه در سراسر کشور پردازش می شود و توزیع عادلانه آرد نانوایان تعیین میشود. با استفاده از این سامانه، نانوایان توانسته اند به تدریج آرد یارانهای بیشتری دریافت کنند و فروش نان را افزایش دهند. در عین حال، دلالان و مجوزسوارانی که بازار آرد و نان را تحت کنترل داشتند، مواجه به مشکلاتی روبهرو شدهاند و راه درست کاری برای آنها پیدا نکردهاند. طرح هوشمندسازی باعث میشود که قوانین عادلانه بر روی کل نانوایان کشور اعمال شود و تراکنشهای غیر واقعی جلوگیری شود. طرح هوشمندسازی ضمن حفظ عدالت توزیعی، هیچ محدودیتی در عرضه نان به عموم مردم ندارد. همچنین نکته قابل توجه این است که تمام اختیارات برای رفع استثنائات غیر قابل تشخیص به کارگروههای آرد و نان استانها داده شده است. با بررسیهای صورت گرفته تا کنون، هیچ موردی گزارش نشده است که نانواهایی به طور ناهنجار از سامانه استفاده کردهباشند.