فراخوان ششمین کنفرانس بینالمللی مطالعات اثر سینمایی کوتاه تهران اعلام شد
0 نظر
همایش مطالعات اثر سینمایی کوتاه تهران به شعار امکانات بومی در ژانرهای آمیخته و اهمیت چرخههای ساخت و ساز برگزار میشود. این همایش به منظور تحولات در سیاستگذاری فرهنگی و هنری کشور، به شکل آمیخته و ارتباطی بین تجربیات قدیم و جدید سینمای ایران میپردازد. با تمرکز بر روی اثر سینمایی کوتاه، این همایش سعی دارد تا راهکارهایی برای توسعه و بهبود این ژانر را ارائه دهد و با انتخاب بخشهای مختلف مطالعاتی، تسهیل در تحقیقات و تبادل نظر فراهم کند. از طریق بخش اثر سینمایی جستار نیز، این همایش امکان ارائه پژوهشهای بصری را برای علاقهمندان و اثر سینماییسازان فراهم کرده و با هدف تقویت تحقیقات بصری در میراث و آثار خلاقانه، آماده بهرهبرداری از این شیوه پژوهشی نیز میباشد.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی انجمن سینمای جوانان ایران، فراخوان ششمین همایش مطالعات اثر سینمایی کوتاه تهران با شعار امکانات بومی در ژانرهای آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخههای ساخت و ساز به شرح زیر منتشر شد:
درآمد
بیش از چهار دهه است که در جستوجوی شالودههایی برای شکل دادن به حال و آینده سینمایی که شایسته نام ایران باشد، هستیم. به نظر میرسد تداوم و شکلگیری ژانرهای بومی و جهتدهی ساخت و ساز به سمت بومیسازی، مهمترین و بنیادیترین چرخشی است که تحولات پیدرپی در سیاستگذاری فرهنگی و هنری کشور به خود دیده است. در این میان «اثر سینمایی کوتاه» بوته آزمایشی خواهد بود که باید بار سنگین یکی از دشوارترین تحولات را بر دوش گیرد. کوتاه بودن، ستونهای آن را ضعیف و لرزان نمیکند بلکه بر عکس، به اثر سینمایی کوتاه میدان میدهد که با انعطافهای بهجا، از این آزمون سخت، سربلند بیرون آید. در همایشهای گذشته، مشکل مکرری که عموماً پژوهشها را از تکاپو و باروری باز میداشت یکی فقدان پرسش یا پرسشهای پژوهشی و دیگری آشفتگی در روش بود. همایش ششم تلاش میکند ضمن تعامل با پژوهشگران در مراحل مختلف و نیز تعیین میدان محدودتری از موضوعات، به نتایجی مؤثرتر دست یابد.
امکانات بومی در ژانرهای آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخههای ساخت و ساز
مطالعات ژانر، در حوزههای گوناگون فرهنگی و هنری نشان داده است که جستوجو برای دستیابی به خلوصِ ژنریک، توهمی بیش نیست. انواع ژانرهای ادبی و هنری که در مطالعات تاریخی کشور ما سابقه دارند همواره در تکاپوی آمیختگی و حتی دگردیسی بودهاند. از سوی دیگر، چرخه ساخت و ساز روندی بازخوردی است که نشان میدهد تامین مالی، ساخت و ساز، مصرف، مناسبات توزیع و … به چرخهای بازخوردی شکل میدهند که اگر هر بخش، دیگر بخشها را تغذیه نکند و یا جایی از این چرخه معیوب باشد، روند ساخت و ساز و فرآوری مختل خواهد شد.
در فراخوان ششم، دامنه پیشنهادی ما برای پژوهش، به رغم محدود بودن، طیف وسیعی از مقولات را در بر میگیرد؛ از تلاشهای نظری برای بحث در مورد ژانر، آمیختگی و چرخه گرفته تا خوانشِ چرخهای ساخت و ساز در سینمای قدیم و جدید ایران، یا مطالعه یک چرخه خاص (کمدی، ملودرام، دفاع مقدس و …)، و یا پژوهش تطبیقی در شیوههای مختلفِ ساخت و سازِ چرخهای ژانر مانند ساخت و ساز کلاسیک و کمپانیمحور (هالیوود، ژاپن)، ساخت و ساز چرخهای در غیاب کمپانی (الگوی رایج در سینمای غالب کشورهای غرب آسیا و مدیترانه و حتی شرق آسیا؛ مصر در دهه چهل و پنجاه میلادی؛ ترکیه از دهه پنجاه تا نود میلادی و حتی یونان، هندوستان و ایتالیا در فاصلهی سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۵)، ساخت و ساز در نبود دانش مالی بازار (رومانی یا یوگوسلاوی در دوران سوسیالیزم) و نمونههای آمیخته (چین در سالهای اخیر).
برای رسیدن به مؤلفههای پایدارِ بومیسازی فرصت بیشتری مورد نیاز است و ما آمادهایم که این میدان را هم چنان باز نگاه داریم. آگاهیم که محکم کردن شالودههای پژوهش و پرسشگری خود یکی از ارکان باروری و ساخت و سازِ بومی به حساب میآید و از همین رو امید داریم که نسلهای نوجو و نوآور ما چنان پیش بروند که حتی انتظارات ما را نیز پس پشت بگذارند و در میدانِ عمل و جویندگی، سپهری بلند را به ما نوید دهند که هم بومی باشد و هم جهانی.
ششمین همایش مطالعات اثر سینمایی کوتاه تهران در چهار بخش «مقالات پژوهشی»، «جستارهای آزاد»، «اثر سینمایی-جستار» و «ترجمه» پذیرش آثار خواهد داشت.
گاهشمار ششمین همایش مطالعات اثر سینمایی کوتاه تهران
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و طرحنامه اثر سینمایی-جستار؛ یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳
اعلام چکیده مقالاتِ پذیرش شده؛ یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳
آخرین مهلت ارسال آثار کامل؛ یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
اعلام مقالات پذیرش شده برای ارایه؛ یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳
زمان برگزاری همایش؛ یکشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳
بخش اثر سینمایی جستار
اثر سینمایی جستار (Video Essay) یکی از گونههای پژوهشهای بصری است که محقق دستاوردهای تحقیقاتی خود را نه در قالب متنِ مکتوب که در شکل بصری ارایه میدهد. اثر سینمایی جستار حاصل نوعی نگاه اول شخص، متفکر، واکاو، خوداندیش و جوینده است. پژوهشگر در این قالب، مجاز است که از همه رسانههای بصری برای به بار نشستن موضوع مورد بحث خود سود جسته و انگاره خود را تبیین کند. امسال همایش مطالعات اثر سینمایی کوتاه پذیرفته است که علاوه بر منابع مکتوب، از این شکل پژوهشی نیز بهره جوید تا اثر سینماییسازان با ابزار شناخته خود، پژوهشهایی را به منصه ظهور برسانند. مراحل دریافت طرحنامه اثر سینمایی جستار در همایش ششم به شرح زیر خواهد بود.
۱. ارایه «چکیده»، شامل عنوان، پرسش یا مساله اصلی، ریوس مطالب، نظم محتمل، منابعِ در دسترس.
۲. در صورت انتخابِ چکیده، ارایه نهاییِ کار، با نمایش اثر سینمایی جستار در برابر هیات داوران و مدعوین و بحث در محدوده مسایل و پرسشهایی که طرح میشود، به امتیاز نهایی خود دست پیدا میکند.
تبصره ۱: لازم است متن مکتوبِ نسخه نهایی نیز در قالب نوعی روایت تصویری به هیات داوران ارایه شود. این امکان وجود دارد که قالب نوشتاری همانند قالب جستار باشد.
تبصره ۲: زمان اثر سینمایی جستار حداکثر ۳۰ دقیقه باشد.
امکانات بومی در ژانرهای آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخههای ساخت و ساز در اثر سینماییسازی کوتاه دارای اهمیت بسیاری است. بررسیهایی نشان میدهد که دستیابی به خلوص ژنریک در اثر سینماییهای آمیخته یک توهم است و همیشه در اثر سینماییهای ادبی و هنری تلاشهایی برای آمیختگی و دگردیسی صورت گرفته است. از سوی دیگر، چرخه ساخت و ساز اثر سینمایی را میتوان به عنوان یک روند بازخوردی در نظر گرفت که اگر همه عناصر آن بهطور صحیح عمل نکنند، ممکن است فرآیند ساخت و ساز خلل داشته باشد. تحقیقات در این حوزه میتواند موضوعات گوناگون را شامل شود، از تحلیل چرخه ساخت و ساز در سینمای ایران تا مقایسه شیوههای ساخت و ساز ژانرهای مختلف از جمله کلاسیک، مدرن و آمیخته. برای ارائه پژوهشهای مرتبط با این حوزه باید تا حد امکان از ابزارهای بصری استفاده شود و پژوهشگران باید به دنبال توجه به نوشتار خلاقانه و معیارهای مورد نیاز باشند تا به نتایج موثرتری برسند.