“نگاهی به صبح اعدام: مستندی از روایت خیالی و افتخار نامزد شدن در کنار بزرگان”

«صبح اعدام» مستند داستانی است/ افتخار نامزد شدن در کنار بزرگان


اثر سینمایی سینمایی «صبح اعدام» که به کارگردانی بهروز افخمی ساخته شده است، در رقابت سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر نمایش داده شد. افخمی در یک نشست رسانه‌ای درباره اثر سینمایی صحبت کرده و اظهار داشته است که این اثر سینمایی نمی‌توانست به صورت مستند داستانی اجرا شود. وی افزوده است که فیلمی کاملا بر اساس واقعیت نیست و برخی تغییرات در دیالوگ و روایت خیالی اعمال شده است. همچنین افخمی به تجربه همکاری با عوامل اثر سینمایی اشاره کرده و از آن‌ها تشکر کرده است. در پایان تدوینگر اثر سینمایی هم تلاش کرده است تا از ابزار و تکنیک های کلاسیک استفاده کند تا کار را بهتر انجام دهد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، اثر سینمایی سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی که در رقابت سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر حضور دارد، ظهر شنبه ۱۴ بهمن در برج میلاد نمایش داده شد.

در نشست رسانه‌ای اثر سینمایی که با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، تدوینگر، بازیگران برگزار شد بهروز افخمی گفت: با توجه به برنامه پخش فوتبال جای مقدمه نیست و کوتاه پاسخ می‌دهم.

افخمی درباره ساختار اثر سینمایی عنوان کرد: اثر سینمایی می‌توانست به صورت مستند داستانی اجرا شود چرا که مقدار زیادی نریشن و گفتار متن دارد و معتقدم به هیچ شکلی غیر از این نمی شد کار کرد.

این کارگردان در پاسخ اینکه آیا کار تماما منطبق بر واقعیت است، افزود: صد درصد طبق واقعیت نیست و ما خود دیالوگ و روایت خیالی تنظیم کرده ایم به عنوان مثال دیالوگی که به آقای خمینی بگویید «همه تو را دیدن و خریدن و من ندیده خریدم» جای دیگری از طیب نقل شده بود اما آن را به اتاق اعدام منتقل کردیم.

افخمی در پاسخ به اینکه چرا برای اثر قهرمانی و حماسی هنر صوتی رومانتیک گذاشته اید، گفت: اگر مقصود شما از رومانتیک همان معنا و شیوه ای از هنر صوتی که جنبه آن دنیایی دارد است باید بگویم این‌ هنر صوتی به لحظه اعدام می‌خورد و بسیار درست در کار استفاده شده است.

وی در پاسخ به اینکه طعم اقتباس برایش چگونه است، عنوان کرد: بیشتر آثاری که ساخته ام اقتباسی بوده است البته این کار علی رغم استفاده از گزارش مطبوعات کیهان اقتباسی به حساب نمی آید و درست است که اثر سینمایی بر اساس گزارش کیهان نوشته شده اما اقتباس کامل محسوب نمی‌شود.

در ادامه علی شیرمحمدی تهیه کننده و طراح صحنه و لباس «صبح اعدام» گفت: تجربه همکاری با آقای افخمی را داشته ام و تجربیات خوبی با ایشان دارم و همزمان با تهیه کنندگی با توجه به سابقه خود، طراحی صحنه و لباس را به درخواست آقای افخمی خودم انجام دادم و امیدوارم در این امر موفق بوده باشم.

ارسطو خوش رزم بازیگر اصلی و نقش حاج اسماعیل رضایی نیز درباره نقش خود عنوان کرد: این اولین نقش جدی من در هنر هفتم است و بیستمین سالی است که بازیگری را شروع کرده ام. نقش حاج اسماعیل رضایی نقش سختی بود چرا که شخصیت مهم و تاثیرگذاری است و بار سنگینی روی دوش بازیگر قرار می‌دهد. چندین ماه با آقای افخمی تمرین کردیم و در نهایت نقشی را بازی کردم که مورد تایید بنده و آقای افخمی بود.

وی در پاسخ اینکه چقدر شانس کاندید شدن دارد، گفت: جشنواره دستخوش حوادثی است و فکر می کنم در جشنواره ای که بزرگانی مثل علی نصیریان و سعید پورصمیمی حضور دارند حتی از کاندید شدن کنار آن ها خیلی خوشحال می شوم.

محسن دارسنج طراح چهره پردازی اثر سینمایی نیز بیان کرد: تلاش داشتیم طراحی چهره ها تا حد امکان به واقعیت نزدیک شود اما تاکید ۱۰۰ در صد بر شباهت وجود نداشت.

مهرداد نیکنام دیگر بازیگر اثر سینمایی نیز با تشکر از اهالی رسانه‌ گفت: بهروز افخمی عشق به هنر هفتم را در من شعله ورتر کرد. از ایشان ممنونم که به من اعتماد کرد.

حسنعلی اسدی فیلمبردار این پروژه نیز در سخنانی یادآور شد: :کار با آقای افخمی افتخار است. سیاه و سفید بودن کار برای من تجربه جدیدی بود و از حضور در این کار خیلی خوشحالم و تلاش کردیم کار خوب ارابه دهیم.

مسعود شریف بازیگر نقش طیب حاج رضایی با اشاره به قطعه ای که محسن دارسنج در دهان وی گذاشت تا بهتر بازی کند از آقای افخمی و اتفاقات خوب اثر سینمایی او تشکر کرد.

در پایان رضا سورانی تدوینگر اثر سینمایی ضمن تقدیر از عوامل و اعتماد افخمی گفت: با توجه به اینکه کار ۶۰ سال قبل را روایت می‌کند در تدوین این کار تلاش شد تا از ابزار و تکنیک های کلاسیک بهره ببریم و به ژانر پایبند باشیم.


اثر سینمایی سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی در جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر نمایش داده شد. افخمی درباره ساختار اثر سینمایی توضیح داد که می‌توانست به صورت مستند داستانی اجرا شود و این اثر سینمایی صد درصد طبق واقعیت نیست. او همچنین افزود که از گزارش کیهان برای نوشتن اثر سینمایی الهام گرفته است اما اقتباس کامل محسوب نمی‌شود. افخمی همچنین درباره استفاده از هنر صوتی رومانتیک در اثر سینمایی صحبت کرد و عنوان کرد که طراحی صحنه و لباس اثر سینمایی به درخواست او انجام شده است. بازیگران اثر سینمایی نیز در مورد نقش‌های خود صحبت کردند و از همکاری با افخمی تشکر کردند. در پایان، تدوینگر اثر سینمایی تاکید کرد که در تدوین از ابزار و تکنیک‌های کلاسیک استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *