جشنواره انیمیشن تهران: دایره‌ای بر راه بازگشت به خانه

جشنواره پویانمایی تهران درایستگاه پایانی/درناها در راه خانه هستند


مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. حضور وزیران و مسئولان مهم، شرکت کنندگان از داخل و خارج کشور و انعکاس حقایق جامعه از طریق انیمیشن‌ها برای مخاطبان مورد توجه قرار گرفت. در این مراسم تأکید شد که قصه، انیمیشن و پیام‌رسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و باید از ترکیب درست آنها استفاده شود. همچنین نکاتی مانند فقر سناریو و لزوم توازن بین تکنیک و محتوا در انیمیشن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. این جشنواره، با پخش صداهای قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید و بخش‌های مختلف آن برای مخاطبان جذاب و آموزنده بود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شامگاه جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر میراث و ارشاد اسلامی، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امیررضا مافی مدیر انیمیشن سازمان سینمایی سوره، محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران، اعضای هیات داوران بخش ملی، بین‌الملل و سیفژ حضور دارند.

جشنواره پویانمایی تهران که امسال با هویت بصری و پوستری متفاوت که از درنای «امید» ایده گرفته بود، از روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نمایش ۳۳۴ اثر سینمایی انیمیشن کوتاه و بلند ایرانی و خارجی آغاز به کار کرده بود، به ایستگاه پایانی رسیده است. مراسم پایانی این جشنواره قرار بود عصر پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه برگزار شود که بر اساس اعلام دبیرخانه، به دلیل استقبال مخاطبان برای تماشای اثر سینمایی‌ها یک روز تمدید شد.

کارگردانی این مراسم را محمد حمیدی مقدم برعهده دارد و اجرای آن برعهده الهام دارابی است.

مراسم اختتامیه با قرایت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

فقر سناریو و مشکل جدی در انتقال پیام

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن گفت: جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران مهمترین رویداد جامعه انیمیشن است. اهتمام حکومت جمهوری اسلامی ایران به ویژه حکومت سیزدهم، توجه به کودک و نوجوان است که امروز در قالب جشنواره پویانمایی ظهور و بروز پیدا کرد.

وی بیان کرد: جشنواره پویانمایی تهران را در حالی برگزار کردیم که کشور ما سال‌ها با محدودیت‌های بین‌المللی‌های مختلف از سوی نظام سلطه دست و پنجه نرم می‌کند اما پیشرفت در انیمیشن‌سازی، نمونه‌ای از پیشرفت‌های ایران است که با توجه به همه محدودیت‌های بین‌المللی، توسط جوانان و مردم این کشور رقم خورده است که جلوه‌هایی از آنها را به نظاره نشستید.

علامتی با بیان اینکه قصه در انتقال پیام انیمیشن تاثیر دارد، اظهار کرد: انیمیشن قالب قدرتمندی برای انتقال پیام است و ضریب نفوذ و تاثیرگذاری آن را چند برابر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید «قصه» در کانون کارنامه‌ای درخشان دارد اما وقتی قصه با تصویر آمیخته می‌شود، قدرتش قابل مقایسه با هیچ رسانه دیگری نیست.

وی تصریح کرد: قالب انیمیشن بستری بسیار خوب است که در یک نظم هنری قرار می‌گیرد؛ وقتی بتوانیم عنصر خیال را در نظمی هنری گرد آوریم و در قالب انیمیشن باشد، تاثیرگذارتر خواهد بود و پیام را موثرتر و ماناتر می‌کند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه ایران در انیمیشن به بلوغ خوبی رسیده است، گفت: هنرمند ما با ریتم و تخیل، یک اثر را جذاب‌تر و پرکاربردتر می‌کند اما خلا یک عنصر جدی حس می‌شود. ما از ظرفیت انیمیشن استفاده می‌کنیم و رشد جدی و دانش فنی تولیدکنندگان را شاهد هستیم اما در عرصه پیام باید فکری جدی کنیم که محتوا یعنی قصه فراتر از این برود؛ چراکه در شکل آنچه می‌خواهیم بگوییم خلا داریم و ضعفش هم به فقر سناریوی منسجم برمی‌گردد. وقتی فقر محتوا داریم تکنیک نیز هدر می‌رود. حال در تکنیک پیش افتادیم اما در محتوا جاماندگی جدی داریم.

وی بیان کرد: در بخش‌های دیگری مثل پرداختن به عقاید معنوی مشخص است که تامین مالی نکردیم؛ نباید تکنیک زده باشیم بلکه باید تعادل را رعایت کنیم. این خلا قابل چشم پوشی نیست.

علامتی افزود: این جشنواره فرصتی برای پر کردن این خلاها و گردآوری هدفمند آثار است، همچنین گسترش توانایی‌ها و طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای شناساندن جایگاه واقعی پویانمایی در جامعه. در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران شاهد حضور آثار بسیاری از کشورهای دیگر بودیم.

غم غزه بر چشممان سنگینی می‌کرد

در ادامه علامتی توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره سیزدهم ارایه کرد و گفت: ساخت و ساز ۸۰۰ دقیقه محتوای علمی و رونمایی از ۵ اثر ادبی پژوهشی و برگزاری کارگاه های متعدد از جمله عملکرد این جشنواره بود.

وی تاکید کرد: امسال غم جنایات غزه بر چشمان‌مان سنگینی می‌کرد و به همین دلیل در یک نشست درباره غزه با حضور مدیران سینمایی به بررسی نقش سینماگران در انعکاس این جنایات پرداختیم. همچنین مقرر شد سال آینده حمایت‌های جدی در این حوزه داشته باشیم.

علامتی در پایان گفت: سیزدهمین دوسالانه پویانمایی به ایستگاه پایانی رسید و باعث افتخار است که بگوییم حضور ۷۴ کشور را در این دوسالانه شاهد بودیم‌.

این گزارش در حال تکمیل است …


جشنواره پویانمایی تهران به اتمام رسید و با حضور ۷۴ کشور به پایان رسید. این جشنواره به فعالیت‌های متنوع و حضور وزیران ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش ایران متمایز بود. در این مراسم به مسائل مهمی اشاره شد که شامل اهمیت انیمیشن در انتقال پیام، ضرورت توجه به محتوا و قصه منسجم، و نیز تاثیرگذاری انیمیشن بر جامعه بود. همچنین، در این امسال به واسطه وقوع جنایات غزه، یک نشست جداگانه درباره این موضوع برگزار شد و تصمیم گرفته شد در سال آینده بیشتر به این حوزه توجه شود. این جشنواره فرصتی برای پر کردن خلاها و بهبود محتوا و تکنیک‌ها بود و نشان از پیشرفت‌های انیمیشن‌سازی ایران در مقابل محدودیت‌های بین‌المللی‌های مختلف داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *