ساخت و ساز محصولات “ژیلت” دشوار بود/ ارتباط بین استقبال از صحنه نمایش و کیفیت محصول

تولید «ژیلت» سخت بود/ رابطه استقبال از تئاتر با جیب مخاطب

0 نظر


حسن جودکی کارگردان نمایش «ژیلت» درباره دلایل انتخاب این اثر و چالش‌های ساخت و ساز آن صحبت کرده است. او اظهار کرده است که این نمایش در دوره استالین روایت شرایط نویسنده‌ای را می‌کند که به دنبال گرفتن مجوز برای رمان جدیدش است. جودکی همچنین به دشواری‌های ساخت و ساز این نمایش به لحاظ زمان و شرایط مالی اشاره کرده و امیدوار است که علاوه بر تامین هزینه‌های ساخت و ساز از سوی مخاطبان، نمایش هم موفق باشد.

حسن جودکی کارگردان نمایش «ژیلت» که این روزها با حضور امیرکاوه آهنین‌جان و شهروز دل‌افکار در سالن سمندریان تماشاخانه ایران‌شهر روی صحنه است، درباره این اثر به خبرنگار دیجیاتور گفت: نمایش «ژیلت» بعد از نمایش «بیوه سیاه بیوه سفید» در سال ۹۸ که در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو اجرا کردم، هفتمین تجربه کارگردانی من در عرصه صحنه نمایش است. اصولا به دلیل کار و شغلی که در صحنه نمایش شهر داشتم، هر ۳ یا ۴ سال یک بار کارگردانی صحنه نمایش را انجام می‌دادم و بیشتر در حوزه تهیه و ساخت و ساز صحنه نمایش کار می‌کردم. وقتی متن تئاتر «ژیلت» به نویسندگی عباس عبدالله‌زاده را خواندم نظرم را برای ساخت و ساز و کارگردانی جلب کرد.

وی ادامه داد: این نمایش شرایط نویسنده‌ای در دوره استالین را روایت می‌کند که به دنبال گرفتن مجوز برای رمان جدیدش است.

جودکی درباره روند ساخت و ساز نمایش «ژیلت»، توضیح داد: از ماه آذر درگیر کار شدم ولی چون بازیگران درگیر پروژه‌های تصویری بودند از نیمه دی تمرین نمایش را شروع کردیم. ضمن اینکه دکور نمایش کاربردی است و باید دکور آماده می‌شد تا بازیگران با دکور تمرین کنند. ساخت و آماده‌سازی دکور هزینه و زمان زیادی صرف خود کرد و وقتی دکور آماده شد به دلیل آغاز جشنواره صحنه نمایش فجر فضا برای تمرین نمایش نداشتیم. به طور کلی شرایط ساخت و ساز کار به لحاظ زمان و شرایط مالی سخت بود.

کارگردان «ژیلت» با بیان اینکه محصور شدن آدم‌های نمایش محتوای اصلی مدنظر در «ژیلت» بوده است، درباره شکل اجرایی نمایش افزود: فضا در ابتدای نمایش باز است و به مرور زمان فضا برای بازیگران محدودتر می‌شود و در نهایت بازیگران در یک چهاردیواری محصور می‌شوند.

وی درباره طراحی صحنه نمایش نیز گفت: در ابتدا طراحی صحنه «ژیلت» رئال به نظر می‌رسد ولی در طول نمایش دکور تغییر پیدا می‌کند و به مرور به یک دکور مینی‌مال مدرن تبدیل می‌شود.

جودکی درباره چالش‌های ساخت و ساز «ژیلت» با توجه به شرایط مالی موجود صحنه نمایش، تاکید کرد: چالش مالی همیشه در صحنه نمایش وجود دارد. زمان اجرای ما هم مناسب نیست و بلافاصله بعد از جشنواره صحنه نمایش و اثر سینمایی فجر، نمایش را روی صحنه بردیم و به همین دلیل مردم هزینه‌های فرهنگی خود را صرف کرده‌اند. ما تهیه‌کننده و اسپانسر نداریم و متکی به گیشه هستیم و امیدواریم گیشه بتواند هزینه‌های ما را تامین کند. استقبال از نمایش نیز به شرایط مالی مردم مرتبط است، ضمن اینکه در بسیاری در انتهای ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند و بسته به دریافتی‌شان برای سبد فرهنگی خود برنامه‌ریزی انجام می‌دهند.

کارگردان «ژیلت» درباره چرایی انتخاب نوبت اجرایی بهمن و اسفند، یادآور شد: ۲ سال در تماشاخانه ایران‌شهر پیگیر اجرا بودم و زمانی که در اختیار من قرار گرفت، این زمان بود. من هم قصد اجرای نمایش را داشتم و نمی‌خواستم بیات شود.


اینکه نمایش “ژیلت” حاصل یک تجربه چالش‌برانگیز و سخت در زمینه صحنه نمایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *