ساخت و ساز شعرهای ویژه در روزهای بسیار دشوار/ زمانی که تنها یک راه وجود داشت
0 نظر
اثر ادبی “برخیزید”، شامل خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان درباره آهنگسازان و پیشکسوتان هنر صوتی تحول اساسی می باشد. این اثر ادبی، یکی از مهم ترین آثار مرتبط با مطالعات تاریخی ساخت و ساز سرودها و ترانه های انقلابی است و در سال ۱۳۹۸ توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی تحول سیاسی منتشر شده است. این اثر با مصاحبه محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی و تحقیق و تدوین روح الله رشیدی تالیف شده است. این اثر ادبی توسط محققان و تدوین کنندگان به واسطه گفتگوهای مبسوطی با سیدحمید شاهنگیان تدوین شده است و به عنوان یک منبع معتبر مرتبط با مطالعات تاریخی شفاهی هنر صوتی تحول سیاسی محسوب می شود. این اثر ادبی می تواند به شناخت ابعاد جدیدی از میراث و آثار خلاقانه مردمی تحول اساسی کمک کند و روایتی از مسیرهای پیشرفت فعالیت های فرهنگی در کشور را برای مدیران و سیاستگذاران این عرصه ارائه دهد. همچنین، در پایان متن نقدی بر روی پروژه “خاطره بازی با اهالی هنر صوتی تحول اساسی” و روند ساخت و ساز سرودها و آهنگهای انقلابی توسط سیدحمید شاهنگیان صورت گرفته است. او درباره تجربه خود در ساخت و ساز سرودهای انقلابی، فضایی که در آن فعالیت می کرد و روش تمرین و ضبط سرودها را توضیح داده است.
دیجیاتور-گروه آثار خلاقانه-علیرضا سعیدی؛ اثر ادبی «برخیزید» مشتمل بر خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان از آهنگسازان و پیشکسوتان هنر صوتی تحول اساسی یکی از مهمترین آثار مکتوب مرتبط با مطالعات تاریخی ساخت و ساز سرودها و ترانههای انقلابی است که در سال ۱۳۹۸ با مصاحبه محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی و تحقیق و تدوین روح الله رشیدی توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی تحول سیاسی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
این اثر ادبی به واسطه گفتوگوهای مبسوطی که محققان و تدوینکنندگان اثر با سیدحمید شاهنگیان داشتهاند، یکی از مهمترین مراجع مورد وثوق مرتبط با مطالعات تاریخی شفاهی هنر صوتی تحول سیاسی است که میتواند در برگیرنده شناخت ابعاد جدیدی از میراث و آثار خلاقانه مردمی تحول اساسی باشد. چارچوبی که در آن توجه به این قسمت از فعالیتهای فرهنگی هنری هنرمندان و مردم در جریان تحول سیاسی به شدت مهم و ضروری است و میتواند روایت یکی از مسیرهای رو به پیشرفت فعالیتهای فرهنگی در کشورمان را پیش روی مدیران و سیاستگذاران این عرصه قرار دهد.
فرآیندی هدفمند با حضور تمام اقشار جامعه که در آن دوران نهایت تلاش خود را به واسطه همدلی و همراهی که داشتند برای تحقق آرمانهای تحول سیاسی انجام دادند و شرایطی را فراهم آوردند تا به واسطه ابزار میراث و آثار خلاقانه، میراث انقلابی را به سمت پیروزی رهنمون سازند. فضایی که قطعاً قسمت مهمی از مطالعات تاریخی تحول سیاسی را رقم زده اما بسیاری از مردم با آن آشنا نیستند و در این مسیر چه بهتر که مجموعههای فرهنگی و هنری فعال در این عرصه بتوانند از دریچه میراث و آثار خلاقانه به انعکاس آنچه در جریان پیروزی تحول سیاسی ایران و پس از آن صورت گرفت، بپردازند.
فرا رسیدن بهمن ماه و نزدیک شدن به ایام دهه فجر تحول سیاسی بهانهای شد تا بار دیگر با انعکاس دوباره فرازهایی از این اثر ادبی به بازآفرینی خاطرات یکی از مهمترین و مؤثرترین هنرمندان جریان تحول اساسی بپردازیم که به واسطه هنر صوتی کارهای مهمی را در این عرصه انجام داده است.
البته آنچه در پروژه «خاطرهبازی با اهالی هنر صوتی تحول اساسی» صورت میگیرد، فقط محدود به انعکاس فرازهای اثر ادبی «برخیزید» نمیشود و گروه آثار خلاقانه دیجیاتور در آینده گزارشها، گفتوگوها و نوشتههای رسانهای دیگری از فعالان عرصه تحول سیاسی را پیش روی مخاطبان قرار میدهد.
در بیست و یکمین شماره از این سلسله گزارش به انعکاس خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان آهنگساز و نوازنده هنر صوتی از روزهای منتهی به پیروزی تحول سیاسی و نحوه ساخت و ساخت و ساز سرودها و آهنگهای انقلابی مرتبط با این روزهای پرالتهاب پرداختیم که در بخشی از اثر ادبی «برخیزید» مورد توجه محققان و پژوهشگران مرتبط با مطالعات تاریخی شفاهی تحول سیاسی ایران و دفاع مقدس قرار گرفته است.
حمید شاهنگیان در این بخش از اثر ادبی پس از مرور خاطرات خود درباره تلاشی که برای ساخت سرود یک نفره ۱۷ شهریور کرده است، گفت:
آن روزها گذشت و من به صرافت ساخت سرود با صدای افراد بیشتری افتادم. به سرودی فکر می کردم که زمزمه پذیر باشد و مردم بتوانند به راحتی با آن هم نوایی کنند. به نظرم رسید که اگر سرود را فقط یک نفر تک خوان بخواند، آن حس حماسی که دنبالش هستم، ایجاد نمی شود. بهتر بود به جای تک خوان، جمعی آن را بخواند. ساخت و ساز سرود در آن شرایط، به این سادگی ها نبود. باید یک گروه کُر جمع می کردم که هم بتواند خوب بخواند، هم اینکه اعضایش امین و مطمئن باشند که بتوانم این متن را با آن ها تمرین کنم. تازه باید می گشتم دنبال جای مناسب برای تمرین و ضبط.
هیچ کدام از این شرایط مهیا نبود؛ نه مکان مناسبی داشتم، نه گروه کُر آماده و مطمئنی. بهترین محلی که سراغ داشتم، زیرزمین خانه خواهرم در سه راه زندان بود. زیرزمین، یک اتاق کامل بود، خالیِ خالی. در نقطه ای هم قرار گرفته بودکه امکان نداشت صدا از آن بیرون برود. چون سقفش هم نسبتا بلند بود، صدا در فضا می پچیید و اکوی طبیعی می گرفت. خلاصه ابزار کارم را برداشتم و رفتم زیرزمین، تنها یک راه داشتم که بتوان سرود را با جلوه با شکوه و به اصطلاح کرال بسازم. به فکرم رسید که خودم یک بار سرود را بخوانم و ضبط کنم. بعد نوار را پخش کنم و دوباره خودم همراه نوار بخوانم تا با صدای خودم ۲ نفر بشویم.
همین کار را کردم. ۲ تا ضبط تهیه کردم. یکی برای پخش نوار و دیگری برای ضبط صدا، با همان روشی که گفتم، کار را ادامه دادم. طبیعتا کیفیت صدا، وقتی از نوار پخش می شد، کمی افت می کرد؛ ولی چون همه را یک نفر خوانده بود، محصول نهایی به قول موزیسین ها خیلی ژوست و قشنگ بود. دقیقا می دانستم چطوری باید بخوانم که با صدای قبلی همخوان باشد. البته تفاوت بسیار کوچکی در بعضی کلمات وجود داشت که چندان اذیت نمی کرد. خلاصه با این روش من درآوردی سرود را ضبط کردم. وقتی گوش می کنی فکر می کنی یک گروه کر کامل آن را خوانده است؛ در حالی که همه گروه کُر عبارت بود از خودم. این اولین ساخت و ساز گروه سرود تک نفره من بود.
اثر ادبی “برخیزید” یکی از مهمترین آثار مکتوب مرتبط با مطالعات تاریخی ساخت و ساز سرودها و ترانههای انقلابی است. این اثر ادبی با مصاحبه محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی و تحقیق و تدوین روح الله رشیدی توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی تحول سیاسی منتشر شده است. این اثر ادبی میتواند به شناخت ابعاد جدیدی از میراث و آثار خلاقانه مردمی تحول اساسی کمک کند. هدف آن بررسی فعالیتهای فرهنگی هنرمندان و مردم در جریان تحول سیاسی است و میتواند روایت یکی از مسیرهای پیشرفت فعالیتهای فرهنگی در کشورمان را به مدیران و سیاستگذاران این عرصه ارائه دهد. هدف اصلی این اثر ادبی، بازآفرینی خاطرات و تلاشهای یکی از مهمترین هنرمندان جریان تحول اساسی است. در اثر ادبی به شیوه ساخت و ساخت و ساز سرودها و آهنگهای انقلابی پرداخته میشود. در این بخش از اثر ادبی، شفاهی سیدحمید شاهنگیان درباره تلاش برای ساخت سرود یک نفره در روزهای منتهی به پیروزی تحول سیاسی و نحوه ضبط آن صحبت میکند. او میگوید که به دلیل عدم داشتن مکان مناسب و گروه کُر آماده، تصمیم میگیرد زیرزمین خانه خواهرش را به عنوان مکان ضبط انتخاب کند. او توضیح میدهد که با استفاده از روش خود، سرود را ضبط کرده و با صدای خود آن را همراه نوار پخش میخواند. این ساخت و ساز، اولین گروه سرود تک نفره او بود.