تجمل گرایی و سلبریتی گرایی برخلاف تحول است/ خطا در رویه برخی مدیران
0 نظر
امیر تاجیک، تهیه کننده و کارگردان برنامه یلدایی «ترنج و انار» شبکه آیاثر سینمایی در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور درباره هزینه ساخت و ساز ویژه برنامههای مناسبتی در صدا و سیما صحبت کرد. او اشتباهاتی را که برخی مدیران صداوسیما در مورد پرداخت حقالزحمه به چهرههای مشهور داشتند، مورد بحث قرار داده و تاکید کرده است که تمرکز یک رسانه باید بر محتوا و کیفیت برنامهها باشد و نه بر تجملگرایی و حضور شخصیتهای سلبریتی که پول نجومی بابت حضور در برنامه میگیرند. او همچنین بیان کرده است که برنامهها باید بر اساس هدف و مأموریت شبکه متناسب باشند و ساخت و ساز برنامههای متنوع و خلاقانه باعث افزایش اعتماد عمومی به رسانه میشود.
امیر تاجیک تهیه کننده و کارگردان برنامه یلدایی «ترنج و انار» شبکه آیاثر سینمایی در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور درباره خصوص هزینه ساخت و ساز ویژه برنامههای مناسبتی در صدا و سیما گفت: از سالهای دور، روند اشتباهی میان برخی مدیران صداوسیما وجود داشت مبنی بر اینکه به فلان چهره شناخته شده برای حضور در یک برنامه تلویزیونی به عنوان مهمان، فلان قدر حقالزحمه پرداخت شود.
این کارشناس مخابرات با تاکید بر اینکه تمرکز یک رسانه باید بر محتوا باشد، عنوان کرد: اگر محتوای غنی در یک شبکه وجود داشته باشد، لاجرم مخاطب جذب آن میشود، تجمل گرایی، ساخت دکورهای میلیاردی، حضور سلبریتی های عمدتاً کم سواد و تکراری که پول نجومی برای حضورشان درخواست میکنند، نقطه مقابل تحول گرایی در صدا و سیما است. فقدان محتوای غنی در یک ویژه برنامه از جمله آفتهایی است که میتواند مدیران را در راهبری شبکههای تلویزیونی به حاشیه بکشاند.
مدیر پیشین شبکه مستند سیما افزود: مدیران باید ابتدا تصمیم بگیرند که چه هدفی از ساخت و ساز و پخش یک ویژه برنامه دارند؟ آیا میخواهند مردم را شاد کنند؟ میخواهند یادآور سنتهای دیرینه کشور باشند؟ آیا تمرکزشان بر فراهم آوردن فضایی مناسب برای خانوادههاست؟ اگر هدف مشخص شود، باید دید چه مسیری را برای نیل به این اهداف با توجه به مأموریت شبکه مطبوعشان انتخاب خواهند کرد. مثلاً وقتی شبکه قرآن برنامه یلدایی ساخت و ساز میکند، این برنامه باید چه تفاوتی با برنامه یلدایی شبکههای دیگر داشته باشد؟
تهیه کننده ویژه برنامه یلدایی شبکه آیاثر سینمایی تاکید کرد: در شبکه آیاثر سینمایی که مأموریتی نمایشی دارد، هدف، احیای سنتها و آیینهای نمایشی و رسوم ایرانی با چاشنی طنز و مملو از ادبیات ردیفدار و نوشتار خلاقانه بود. ما بر گستره ایران فرهنگی در سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان تمرکز کردیم لذا از انتخاب لوکیشن برنامه، طراحی دکور، نورپردازی تا انتخاب مجریان، ساخت و ساز آیتمهای میان برنامه و حتی خوانش اشعار حافظ، همه توسط هنرمندان کمتر شناخته شده در این برنامه ذیل یک «دال مرکزی» برنامه ریزی و اجرا شد.
تاجیک گفت: هنرمندان به صورت افتخاری در برنامه اجرا داشتند و طراحی دکور و نورپردازی نیز به صورت افتخاری و توسط هنرمندان جوان و خلاق این مرز و بوم انجام شد. این همان رویهای است که مدنظر ریاست محترم صداوسیما در دوره تحول است که استفاده از ظرفیتهای جدید هنری در کشور و جلوگیری از ریخت و پاش مالی را میطلبید.
این کارشناس رسانه تاکید کرد: ساخت و ساز برنامههای متنوع که اتاق فکر جذاب و خلاق دارند، به افزایش اعتماد عمومی به رسانه منتهی خواهد شد و این رویهای است که باید در تمامی شبکههای صدا و سیما بسط یابد.
امیر تاجیک، تهیه کننده و کارگردان برنامه یلدایی «ترنج و انار» شبکه آیاثر سینمایی در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور درباره خصوص هزینه ساخت و ساز ویژه برنامههای مناسبتی در صدا و سیما گفت: از سالهای دور، روند اشتباهی میان برخی مدیران صداوسیما وجود داشت مبنی بر اینکه به فلان چهره شناخته شده برای حضور در یک برنامه تلویزیونی به عنوان مهمان، فلان قدر حقالزحمه پرداخت شود.
این کارشناس مخابرات با تاکید بر اینکه تمرکز یک رسانه باید بر محتوا باشد، عنوان کرد: اگر محتوای غنی در یک شبکه وجود داشته باشد، لاجرم مخاطب جذب آن میشود، تجمل گرایی، ساخت دکورهای میلیاردی، حضور سلبریتی های عمدتاً کم سواد و تکراری که پول نجومی برای حضورشان درخواست میکنند، نقطه مقابل تحول گرایی در صدا و سیما است.
فقدان محتوای غنی در یک ویژه برنامه از جمله آفتهایی است که میتواند مدیران را در راهبری شبکههای تلویزیونی به حاشیه بكشاند.
مدیر پیشین شبکه مستند سیما افزود: مدیران باید ابتدا تصمیم بگیرند که چه هدفی از ساخت و ساز و پخش یک ویژه برنامه دارند؟ آیا میخواهند مردم را شاد کنند؟ میخواهند یادآور سنتهای دیرینه کشور باشند؟ آیا تمرکزشان بر فراهم آوردن فضایی مناسب برای خانوادههاست؟ اگر هدف مشخص شود، باید دید چه مسیری را برای نیل به این اهداف با توجه به مأموریت شبکه مطبوعشان انتخاب خواهند کرد.
تهیه کننده ویژه برنامه یلدایی شبکه آیاثر سینمایی تاکید کرد: در شبکه آیاثر سینمایی که مأموریتی نمایشی دارد، هدف، احیای سنتها و آیینهای نمایشی و رسوم ایرانی با چاشنی طنز و مملو از ادبیات ردیفدار و نوشتار خلاقانه بود.
ما بر گستره ایران فرهنگی در سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان تمرکز کردیم لذا از انتخاب لوکیشن برنامه، طراحی دکور، نورپردازی تا انتخاب مجریان، ساخت و ساز آیتمهای میان برنامه و حتی خوانش اشعار حافظ، همه توسط هنرمندان کمتر شناخته شده در این برنامه ذیل یک «دال مرکزی» برنامه ریزی و اجرا شد.
تاجیک گفت: هنرمندان به صورت افتخاری در برنامه اجرا داشتند و طراحی دکور و نورپردازی نیز به صورت افتخاری و توسط هنرمندان جوان و خلاق این مرز و بوم انجام شد.
این همان رویهای است که مدنظر ریاست محترم صداوسیما در دوره تحول است که استفاده از ظرفیتهای جدید هنری در کشور و جلوگیری از ریخت و پاش مالی را میطلبید.
این کارشناس رسانه تاکید کرد: ساخت و ساز برنامههای متنوع که اتاق فکر جذاب و خلاق دارند، به افزایش اعتماد عمومی به رسانه منتهی خواهد شد و این رویهای است که باید در تمامی شبکههای صدا و سیما بسط یابد.