تجربه بازی دلی در یک اثر سینمایی دلی: شعار ما حاکی از اهمیت توجه است
0 نظر
در نشست خبری اثر سینمایی “پرواز 175” که در جشنواره اثر سینمایی فجر برگزار شد، سعید شرفی کیا تهیهکننده اثر سینمایی از ساخت این اثر با برنامهریزی مالی شخصی و بدون سفارش نهادی و دلی گفت و امیدواری خود را بیان کرد که مخاطبان این کار را مورد استقبال قرار دهند. همچنین حاضرین در نشست، به اهمیت شهدا و جانبازان در زندگی مردم اشاره کردند و بیان کردند که اگر شهدا نبودند، رفاه امروز ما وجود نمیداشت. در نهایت، همه بازیگران و سایر کارگردانان اثر سینمایی، نقش و اهمیت اثر سینمایی در یادآوری و به تصویر کشیدن اندیشه منازعه و دفاع مقدس را برجسته کردند و امیدوار بودند که با این اثر، به جنبههای مختلف منازعه و دفاع مقدس توجه شود.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نشست خبری اثر سینمایی «پرواز ۱۷۵» آخرین برنامه روز دوم جشنواره اثر سینمایی فجر بود که پس از اکران این اثر در محل خانه جشنواره با حضور عوامل و بازیگران اثر سینمایی برگزار شد.
در این نشست سعید شرفی کیا تهیه کننده «پرواز ۱۷۵» ضمن اشاره به اینکه اثر سینمایی کاملا دلی و با برنامهریزی مالی کاملا شخصی ساخته شده است، گفت: امیدوارم مخاطبان این کار را بپسندند چون کار بدون آنکه سفارش نهادی باشد کاملا دلی بوده است.
وی در پاسخ به این که چه میزان از این کار دغدغه وی بوده و چقدر حاصل شعار بوده است، گفت: به نظرم شهدا و جانبازان دغدغه همه ما هستند و اگر شهدا نبودند این شرایط و رفاه امروز را نداشتیم.
محمدحسین حقیقت نیز ضمن تشکر از مخاطبان و اهالی رسانه که به خوبی کار را حمایت کردند گفت: مساله دفاع مقدس صرفا بخشی از مطالعات تاریخی نبوده که تمام شده باشد بلکه مطالعات تاریخی امروز و مطالعات تاریخی فردای ما است. ما سعی کردیم از شعار دور بمانیم اما به نظرم خیلی واقعیت ها برچسب شعار میخورد و من تلاش کرده ام واقعیت ها را بگویم.
جعفر دهقان نیز با اشاره به اینکه گفته که اگر منازعه تعطیل شد سینمای منازعه هم تعطیل میشود، بیان کرد: خدا را شکر میکنم جوان هایی برای کار اول و شروع کار خود ژانر دفاع مقدس را انتخاب کرده و در این زمینه کار میکنند و این برای من خیلی با ارزش است.
وی افزود: این اثر به دور از هیاهو و توپ و تانک و فضای جنگی میگوید حرف دل این افراد و رزمندگان پابرجاست و چون کار دفاع مقدس بود طول بازیگری برای من مهم نبود و اثرگذاری بازی برایم اهمیت داشت.
وی در پایان صحبت هایش گفت: از شما در خواست میکنم یک بار به آسایشگاه جانبازان سر بزنید و تازه با مفهوم اینکه ما چرا به این افراد بدهکار هستیم آشنا خواهید شد.
شاهین باباپور یکی از بازیگران اثر سینمایی ضمن اشاره به اینکه ممکن است خیلی ها بگویند برخی از دیالوگ های اثر سینمایی شعاری است، افزود: اگر ما درشت درشت هم در یک اثر سینمایی شعار میدهیم باز کسی به آن توجه نمی کند.
وی با انتقاد از نمایندگانی که جانبازان و شهدا را نردبان خود میکنند، ادامه داد: تا زمانی که جانبازان زنده اند یاد منازعه زنده است. منازعه برای هرحکومتی نوشتار خلاقانه نوشتاری را به وجود میآورد، کارگردان این اثر نه تحول اساسی را و نه منازعه را دیده بود اما این اثر سعی کرده است اندیشه منازعه را به عرصه نمایش وارد کند.
وی یادآور شد: فکر میکنم محمدحسین حقیقت با قرار دادن عواملی که هر یک به نحوی در منازعه دخیل بودند، در کنار هم میخواست مساله منازعه را یادآوری کند. امیدوارم در عرصه دفاع مقدس فقط به تیر و تیراندازی اشاره نکنیم و به پس زمینه های منازعه هم بپردازیم.
مجید پتکی نیز ضمن تشکر از حضور مخاطبان و با اشاره به اینکه سکانس های ابتدایی بازی او در آسایشگاه جانبازان ضبط شد، گفت: من فکر نمیکردم جانبازان این مقدار روحیه و این قدر صبر و تحمل داشته باشند. این سرزندگی و مهربانی این دوستان در آسایشگاه تمام ناملایمت های فکری من را از بین برد. من برای اولین بار در ۴۸ سالگی این جانبازان را در آسایشگاه دیدم. این دوستان و جانبازان راجع به هر چیزی صحبت میکردند و برخلاف تصور من هیچ صحبتی از ناملایمتی های منازعه نداشتند.
اتابک نادری نیز با اشاره به اینکه دوست نداشته در این اثر سینمایی بازی کند، توضیح داد: جمله کلیشه شده اثر سینمایی را شعاری می دانستم. در نهایت سر صحنه به این نقطه مشترک رسیدیم. روز اول در آسایشگاه ثارالله صحنه ای را دیدم که خیلی من را دگرگون کرد و مردان بزرگی را دیدم که سکوت کردند ولی نگاه هایشان پر از معنا بود. امید داریم در این کار ادای عقاید معنوی به شهدا داشته باشیم و یاد آن ها را زنده کرده باشیم. من تجربه بازیگری در این اثر سینمایی را فارغ از تکنیک کاملا دلی میدانم.
رضا توکلی دیگر بازیگر اثر سینمایی نیز با اشاره به اینکه سینمای دنیا برای پیشکسوتان برنامه ریزی دارد، گفت: اعتقاد شخصی من این است که پیشکسوتان هنر هفتم میتوانند کنار جوانها باشند و انتقال تجربه دهند و نویسندگان ما باید برای پیشکسوتان بنویسند. سازمان های مختلف با برنامهریزی مالی های آن چنانی وجود دارد اما نمی دانم با فیلمنامه آماده جنگی چگونه باید اینها را ببینیم. ما اتفاقات عجیب و غریب در منازعه خود داریم که نتوانستیم به خوبی تصویر آن را ارایه کنیم و جای آن خالی است.
وی در انتها گفت: آقای اوج، آقای بنیاد مساضعفان این پول ها و کارها را به چه کسی میدهید. باند بازی در شبکه ها و بستر نرمافزاری های نمایش خانگی راه افتاده است.
یاسین مسعودی دیگر بازیگر اثر سینمایی هم با اشاره به اینکه از ابتدا پیرامون کاراکتر یاسین با کارگردان صحبت داشته است، بیان کرد: تلاش شد کاراکتر یاسین با چاشنی طنز شکل بگیرد.
رضا انصاری سرپرست جلوه های بصری اثر سینمایی هم عنوان کرد: سعی کردیم انگشتر به عنوان نخ تسبیح اثر سینمایی با ویژوآل افکت و جلوه های بصری آماده شود و تلاش شده در صحنه های غواصان و زیرآب از جلوه های بصری استفاده شود.
زرآبادی مدیر ساخت و ساز اثر سینمایی مطرح کرد: کار سختی بود و تعدد لوکیشن داشت. محمدحسین حقیقت جوان ترین فیلمساز جشنواره است ولی آدم بسیار بزرگی است.
محمدحسین حقیقت در پایان در پاسخ به این سوال که چرا سراغ کار دفاع مقدسی رفته است، توضیح داد: ماجرای کلیدی که مادر در مغازه میگذاشت امروز در تهران وجود دارد و آن مادر منتظر است، باید با هر سلیقه و آرمانی یک نقطه مشترک داشته باشیم که برای همه محترم است و گفتن از شهدا ترس ندارد.
نشست خبری اثر سینمایی “پرواز ۱۷۵” در جشنواره اثر سینمایی فجر برگزار شد. تهیه کننده اثر سینمایی بیان کرد که این اثر سینمایی به صورت کاملا دلی و با برنامهریزی مالی شخصی ساخته شده است و امیدوار است که مخاطبان این اثر را دوست بدارند. فیلمسازان همچنین بیان کردند که دغدغه شهدا و جانبازان برای آنها مهم است و این اثر سینمایی برای آنها اهمیت دارد. آنها میخواهند واقعیتهای منازعه را به تصویر بکشند و در این اثر سینمایی خارج از صحنههای جنگی به حرف دل این افراد پرداخته است. همچنین بیان شد که جوانان همچنان در حوزه سینمای منازعه فعالیت میکنند و این موضوع برای آنها ارزشمند است. در انتها، توصیه شد که به آسایشگاه جانبازان سر بزنیم تا زندگی آنها را بشناسیم.