اهمیت جریانسازی مستند در تزیین بخش «اثر سینمایی فجر»
0 نظر
مستندساز مهدی بخشیمقدم درباره حضور مستندها در جشنواره اثر سینمایی فجر اظهار داشت که در چند سال اخیر جشنواره، اثر سینمایی مستند به طور تزیینی در کنار اثر سینماییهای دیگر حضور داشته و اهمیت کمی برای نمایش آنها قائل میشود. وی افزود که نگاه مدیران سینمای ایران نسبت به اثر سینماییهای مستند نگاه بالا به پایینی دارد و آنها را در درجه دوم یا سوم اهمیت قرار میدهد. بخشیمقدم ضمن بیان اینکه جشنواره مستندسازان “سینماحقیقت” است، امیدواری خود را بیان کرد که مدیران جشنواره فجر تغییری در نگرش خود نسبت به اثر سینماییهای مستند داشته و اهمیت و تأثیرگذاری آنها را درک کنند و به آنها بها دهند. وی تنبیه کرد که مستندسازان نتوانند در شرایط فعلی حرف خود را راحت و بدون ملاحظات بیان کنند و چنانچه در زمینه اکران به آثار مستند کمکهایی صورت گیرد و مستندسازان بتوانند حرف خود را بیان کنند، سینمای مستند جلوتر از سینمای داستانی خواهد بود.
مهدی بخشیمقدم مستندساز که با مستندهای «خانهای برای تو» و «خونه مامان شکوه» در ۲ دوره جشنواره اثر سینمایی فجر حضور داشته است، درباره حضور مستند در این رویداد به خبرنگار گفت: جشنواره اثر سینمایی فجر در چند سال اخیر نشان داده است که اثر سینمایی مستند بهصورت تزیینی در کنار دیگر آثار در این رویداد حضور دارد و نمایش آنها اهمیتی زیادی برایش ندارد، این مساله در نحوه اکران و خبررسانی درباره آثار مستند هم مشاهده میشود. من با حضور در ۲ دوره جشنواره فجر، این مساله را لمس کردهام تا جایی که نسبت به لزوم حضور مستندها در جشنواره فجر به شک افتادم، انگار که میخواهیم خودمان را به زور در جایی، جا دهیم که هیچ اهمیتی برای ما قایل نیست.
وی ادامه داد: نگاه مدیران سینمای ایران به اثر سینماییهای مستند در جشنواره اثر سینمایی فجر، نگاه بالا به پایینی است و به ما این تصور را میدهد که مستند در درجه دوم یا سوم اهمیت قرار دارد؛ این مساله در سانسهای بسیار بد نمایش آثار و برگزار نشدن جلسه پرسش و پاسخ و … مشهود است تا جایی که حتی در حال حاضر و فقط چند روز مانده به برگزاری دوره چهل و دوم جشنواره، هنوز آثار مستند راهیافته به این رویداد اعلام نشدهاند و همه خبرها درباره اثر سینماییهای سینمایی داستانی است.
این مستندساز با اشاره به اینکه جشنواره مستندسازان «سینماحقیقت» است، درباره چگونگی حل این مشکلات بیان کرد: امیدوارم مدیران جشنواره اثر سینمایی فجر نگاهشان را به اثر سینمایی مستند تغییر دهند و اهمیت، تاثیرگذاری و جریانسازی را که اثر سینمایی مستند دارد، درک کنند و به این اثر سینماییها بها دهند به این مفهوم که برای برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ، پوشش خبری، اکران و دیده شدن آنها توسط مردم تلاش کنند. این رویداد میتواند در دیده شدن آثار تاثیرگذار باشد چراکه آثار راهیافته در استانها و شهرستانهای دیگر هم به نمایش در میآیند و با وجود مخاطبان گسترده جشنواره، سینمای مستند به مخاطب عام بیشتر معرفی میشود.
بخشیمقدم یادآور شد: متاسفانه مدیران سینمایی هنوز اثر سینمایی مستند را به شکل اثر سینمایی دم دستی، راحت و جمع و جور، با برنامهریزی مالیهای اندک میبینند و تا وقتی این نگاه درست نشود، اثر سینماییهای مستند در هیچ رویدادی، جایگاه خود را پیدا نمیکند. اگر کمکهایی در زمینه اکران به اثر سینماییهای مستند شود و مستندساز نیز بتواند حرف خود را صریح و بدون ملاحظات بیان کند، سینمای مستندمان خیلی جلوتر از سینمای داستانی خواهد بود. حتی در شرایط فعلی نیز مستندهای بهتری را نسبت به سینمای داستانی عرضه کردهایم که تاثیرگذار بودهاند. سینمای مستند چند پله بالاتر از سینمای داستانی است و این را میتوان در حضور و به دست آوردن جوایز معتبر بینالمللی مشاهده کرد.
با توجه به متن فوق، نتیجهگیری میشود که در جشنواره اثر سینمایی فجر، اثر سینماییهای مستند به نظر میرسد که در درجه دوم یا سوم اهمیت قرار دارند. این موضوع با نگاه مدیران سینمای ایران و رویدادهای برگزار نشده مستند و همچنین عدم اعلام آثار مستند در جشنواره، نشان داده میشود. مهدی بخشیمقدم، مستندساز، خواسته است که این نگاه تغییر کند و مستند را به عنوان یک فرم هنری مهم و تاثیرگذار در نظر بگیرند. او بر این باور است که اثر سینماییهای مستند توانایی جذب مخاطب بیشتری دارند و تاثیری گستردهتر میتوانند در جامعه داشته باشند. از آنجایی که آثار مستند در استانها و شهرستانهای دیگر هم نمایش داده میشوند، حضور در جشنواره میتواند به ترویج سینمای مستند کمک کند و آثار مهمتری را برای مردم عرضه کند. با این حال، بخشیمقدم به مدیران سینمایی تاکید میکند که باید نگاه خود را نسبت به اثر سینمایی مستند تغییر دهند و برای آنها بها دهند تا بتوانند به خوبی اکران شوند و مخاطبان بیشتری به آنها دسترسی داشته باشند. او همچنین معتقد است که سینمای مستند قابلیت دریافت جوایز معتبر بینالمللی را دارد و باید به آن ارزش ویژهای داد.