نیازمندی هنر هفتم به فیلمی راهبردی برای بازنمایی واقعیت قوم بلوچ در «میرو»

بازنمایی واقعیت قوم بلوچ در«میرو»/سینما نیاز به فیلم راهبردی دارد


سعید الهی، تهیه کننده اثر سینمایی سینمایی “میرو”، در یک گفت و گو با یک خبرنگار، به ویژگی های این اثر سینمایی اشاره کرد. او اظهار داشت که بازنمایی واقعیت های کشور و اقوام در قالب روایت و قصه، وظیفه همه هنرمندان است و در این اثر سینمایی، تلاشی برای نمایش مختصات بومی و اقلیمی استان محروم سیستان و بلوچستان صورت گرفته است. وی به این نکته اشاره کرد که تا کنون، زوایای پنهانی از قوم بلوچ و استان محروم سیستان و بلوچستان در هنر هفتم نادیده گرفته شده است و تنها صحنه های منفی و ناامنی از این منطقه نمایش داده شده است. الهی همچنین به ضرورت ساخت و ساز اثر سینمایی های راهبردی و سیاسی در سینمای ایران اشاره کرد و تلاش شده است که در اثر سینمایی سینمایی “میرو”، حرکت و نشاط، زندگی و گفتگو، رنگ و لعاب، هنر صوتی و انواع آیین ها و جذابیت های بصری متعدد و از همه مهمتر امید و ایثار و مشارکت را در یک روایت دراماتیک مشاهده کنیم. وی همچنین به ضرورت الگوسازی صحیح برای نسل جوان و تأثیر آن در سرنوشت و سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره کرد. الهی آرزو کرد که اثر سینمایی “میرو” در جشنواره بین المللی اثر سینمایی فجر نیز موفق باشد. این اثر سینمایی که توسط حسین ریگی کارگردانی شده است، در ژانر کودک و نوجوان و در بستر داستانی از دوران دفاع مقدس ساخته شده است.

سعید الهی تهیه کننده اثر سینمایی سینمایی «میرو» در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور با اشاره به ویژگی هایی این اثر سینمایی عنوان کرد: بازنمایی واقعیت‌های کشور و اقوام در قالب روایت ها و قصه ها از وظایف همه هنرمندان است و ما هم در این پروژه همه تلاش خود را برای نمایش مختصات بومی و اقلیمی استان محروم سیستان و بلوچستان به کار گرفته ایم.

وی ادامه داد: زوایای پنهانی از قوم بلوچ و استان محروم سیستان و بلوچستان همیشه از چشم و دوربین جامعه سینمایی دور بوده و همین امر باعث شده است که متاسفانه، ما فقط صحنه هایی از ترور، قاچاق و ناامنی از این منطقه وسیع و متمدن کشورمان را به یاد داشته باشیم.

الهی یادآور شد: این در حال است که جنوب شرقی کشور و در راس آن مردم شریف بلوچ که اتفاقا همواره مورد هدف دشمنان و منافقان و فرصت طلبان این مرز و بوم بوده اند از شاداب ترین، باحیاترین، خون‌گرم ترین و در یک کلام همراه ترین مردمان ایران زمین با نظام و حاکمیت جمهوری اسلامی در مواقع بحرانی محسوب می‌شوند.

این تهیه کننده با اشاره به نیاز سینمای ایران به اثر سینمایی‌های راهبردی اضافه کرد: سینمای ایران نیاز به آثار راهبردی و سیاستی در قالب فرم های هنری جذاب دارد و غفلت از این امر مهم منجر به انشقاق بین نسل ها، تحریف واقعیات و سیاه نمایی های کاذب از اقوام ایرانی خواهد شد از همین رو تلاش شده تا در اثر سینمایی سینمایی «میرو»، شاید برای نخستین بار حرکت و نشاط، زندگی و گفت‌وگو، رنگ و لعاب، هنر صوتی و انواع آیین ها و جذابیت های بصری متعدد و از همه مهمتر امید و ایثار و مشارکت را به صورت یک جا و در قالب یک روایت دراماتیک مشاهده ‌کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت همکلامی با نسل نوجوان کشور از طریق محصولات سینمایی در شرایط فعلی جامعه عنوان کرد: در «میرو» در کنار قصه ای مرتبط با دفاع مقدس سعی شده است لزوم الگوسازی صحیح برای نسل جوان و تاثیر آن در سرنوشت و سبک زندگی ایرانی اسلامی افراد مورد توجه قرار گیرد.

الهی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به رای هیات انتخاب جشنواره بین المللی اثر سینمایی فجر درباره سینمایی «میرو» گفت: حضور در جشنواره ها فرصتی برای ترغیب و انگیزه بخشی به فیلمسازان سینمای استراتژیک است.

سعید الهی تهیه کنندگی مستند «قوی دل» را که برگزیده جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» شد، برعهده داشت و حالا اثر سینمایی سینمایی «میرو» را با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید برای حضور در جشنواره اثر سینمایی فجر ارایه داده است.

اثر سینمایی سینمایی «میرو» به‌ کارگردانی حسین ریگی در ژانر کودک و نوجوان و در بستر روایتی از دوران دفاع مقدس ساخته شده است و سومین اثر سینمایی حسین ریگی بعد از اثر سینمایی‌های «لیپار» و «هوک» طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود.


اثر سینمایی سینمایی «میرو» بازنمایی واقعیت‌های کشور و اقوام را به‌ تصویر می‌کشد. نیاز سینمای ایران به اثر سینمایی‌های راهبردی و سیاستی در قالب فرم های هنری جذاب، ضرورت الگوسازی صحیح برای نسل جوان و اثر آن بر سبک زندگی ایرانی اسلامی، همکلامی با نسل نوجوان از طریق محصولات سینمایی، تاثیر اجرای این پروژه در ترغیب و انگیزه بخشی به فیلمسازان سینمای استراتژیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *