اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در خصوص برون‌سپاری فعالیت‌های مالیاتی

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی درباره برون سپاری فعالیت‌های مالیاتی


برون‌سپاری فعالیت‌های سازمانی سازمان امور مالیاتی کشور به منظور ارتقا بهره‌وری نظام مالیاتی و افزایش کارآمدی آن امکان پذیر است. این اقدام شامل واگذاری بخشی از فعالیت‌های سازمانی به بخش غیردولتی، موجب آسان‌تر شدن انجام امور مودیان، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های وصول وجوه دولتی می‌شود. بخش غیردولتی می‌تواند اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی و مؤسسات عمومی غیردولتی و یا اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت نظارت بخش غیردولتی باشند و با تنظیم تفاهم نامه با سازمان امور مالیاتی، مجاز به ارائه خدمات مالیاتی برون‌سپاری شده خواهند بود. فعالیت‌های قابل واگذاری به بخش غیردولتی مورد تاکید این برنامه است که به منظور ارائه خدمات مالیاتی، ارتباط با مودیان، پاسخگویی به سوالات و ارائه مشاوره مالیاتی انجام می‌شود.

به گزارش دیجیاتور، برون‌سپاری فعالیت‌های سازمانی سازمان امور مالیاتی کشور که با هدف ارتقا بهره‌وری نظام مالیاتی و افزایش کارآمدی آن صورت می‌گیرد شامل واگذاری تمام یا بخشی از فعالیت‌های سازمانی قابل واگذاری به بخش غیردولتی واجد صلاحیت است. این اقدام موجب آسان‌تر شدن انجام امور مودیان، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های وصول وجوه دولتی می‌شود که دقت، سرعت و کیفیت بالاتر در انجام امور مالیاتی را به دنبال دارد.

بر اساس این شیوه‌نامه که در ۴ فصل و ۱۷ ماده تهیه و تدوین شده سازمان امور مالیاتی کشور اجازه دارد به منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی مودیان، قسمتی از فعالیت‌های خود به‌استثنای تشخیص و تعیین مأخذ وجوه دولتی، دادرسی مالیاتی و عملیات اجرایی وصول وجوه دولتی را با لحاظ شرایط و ضوابط خاص به بخش غیردولتی واگذار کند.

منظور از بخش غیردولتی، «اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی و مؤسسات عمومی غیردولتی یا مجامع حرفه‌ای و تشکل‌های صنفی» هستند که طبق مقررات تشکیل شده اند. «اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت نظارت بخش غیردولتی» که در قالب «دفاتر یا باجه» و با داشتن مجوزهای قانونی فعالیت می‌کنند نیز جز بخش غیردولتی محسوب می‌شوند. این اشخاص با تنظیم تفاهم نامه یا گرفتن تاییدیه از سازمان امور مالیاتی، مجاز به ارائه خدمات مالیاتی برون‌سپاری شده خواهند بود.

لازم به ذکر است دریافت تاییدیه فعالیت برای ارائه خدمات مالیاتی منوط به دارا بودن فضای کاری و امکانات اداری و پرسنلی مناسب، دارا بودن مجوز فعالیت کسب یا کار معتبر از مراجع ذیربط، ثبت نام در نظام مالیاتی و ارائه مفاصا حساب مالیاتی و جلب همکاری کاربران آموزش دیده و داشتن مسئول فنی است.

شناسایی و واحد یابی مودیان؛ ابلاغ اوراق مالیاتی؛ تدوین محتوای آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی، ارائه خدمات مشاوره مالیاتی به مودیان در محل ادارات کل امور مالیاتی و اجرای قرار کارشناسی هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی از جمله فعالیت‌های قابل واگذاری به بخش غیردولتی هستند که به فعالیت‌های گروه اول موسوم‌اند. با توجه به پیچیدگی‌های قانونی این فعالیت‌ها، تمامی آنها (به استثنا ابلاغ الکترونیکی) صرفاً توسط مشاوران رسمی مالیاتی قابل ارائه هستند.

مواردی همچون ثبت نام مودیان در نظام مالیاتی، انجام فعالیت‌های مربوط به فرآیندهای دریافت و ثبت انواع اظهارنامه‌های مالیاتی، دریافت فهرست‌های مربوط به وجوه دولتی بر درآمد حقوق و وجوه دولتی‌های تکلیفی، انجام فعالیت‌های لازم به منظور واریز بدهی‌های مالیاتی و عوارض مربوط، اخذ گواهی‌ها و مفاصاحساب‌های مالیاتی از طریق سامانه‌های مالیاتی و تسلیم به مودی و آموزش، پاسخگویی و ارائه مشاوره مالیاتی از دیگر فعالیت‌های قابل واگذاری هستند که فعالیت‌های گروه دوم نامیده می‌شوند.

گفتنی است ارائه این خدمات به مودیان توسط کاربران آموزش دیده در دفاتر و باجه‌های بخش غیر دولتی که شرایط لازم را تأمین کنند و تاییدیه سازمان امور مالیاتی را گرفته باشند، امکان پذیر است. این دفاتر برای ارائه خدمات مذکور، علاوه بر کاربران آموزش دیده باید از حضور یک نفر مسئول فنی مالیاتی نیز استفاده کنند.


برگذاری فعالیت‌های مالیاتی توسط بخش غیردولتی منجر به افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های وصول وجوه دولتی می‌شود و با این اقدام دقت، سرعت و کیفیت بالاتر در انجام امور مالیاتی تضمین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *