افزایش سه برابری فروش خارجی شرکت‌های با دانش‌بنیان تا پایان سال

افزایش ۳ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها تا پایان سال


در دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات علوم درمانی سلامت برگزار شده است، ۲۰۰ شرکت دانش بنیان و ۲۳ محصول جدید به نمایش گذاشته شدند. در این نمایشگاه، امیدواریم بازار شرکت‌های دانش‌بنیان بتواند توسعه یابد. در سال‌های گذشته، کشور به طور ویژه در حوزه سلامت سرمایه گذاری کرده است و به دلیل سطح رفاه سلامت، در دسترس بودن امکانات سلامت و هزینه‌های درمان به مقام برتری رسیده است. تعداد داروهای دانش‌بنیانی که گواهی GMP دریافت کرده‌اند نیز از ۲ به ۱۳ افزایش یافته است. توسعه فروش خارجی محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت نیز در اولویت های معاونت علمی قرار دارد و با توجه به ویژگی ها و مزیت های ایران در این حوزه، این موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای ورود به بازارهای بین‌المللی باشد. برای آن‌که محصولات دانش‌بنیان در بازار و باور مردم قابل قبول باشند، لازم است این محصولات کیفیت بالا و قیمت مناسبی داشته باشند و مردم پشتوانه واقعی آن ها باشند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس جمهوری در آیین گشایش دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات علوم درمانی سلامت بنیان گفت: امیدوارم این نمایشگاه به اتفاقات خوبی در حوزه توسعه بازار شرکت ها بیانجامد. حضور ۲۰۰ شرکت دانش بنیان جدید در نمایشگاه حضور و رونمایی از ۲۳ محصول جدید دانش‌بنیان این حوزه، یک اتفاق بزرگ و ملی است.

وی با بیان این که از ابتدای تحول سیاسی و طی چهار دهه اخیر، کشور تامین مالی ویژه‌ای در حوزه سلامت داشته است، افزود: نسبت به آموزش علوم درمانی، زیرحوزه سلامت یکی از معدود حوزه هایی است که توجه ویژه ای به آن شده است و در مقایسه شرایط سلامت کشورمان با دیگر کشورها می‌بینیم که از حیث سطح رفاه سلامت، در دسترس بودن امکانات سلامت، خدمات قابل ارائه و هزینه‌های درمان جزو کشورهای برتر هستیم. هزینه‌های درمان در بسیاری از کشورهای خارجی حتی در قیاس با درآمد سرانه آن کشورها هم هزینه های سنگینی است و بنابراین، این امکان در کشورمان را باید یک فرصت ویژه دانست.

معاون علمی مقام عالی رتبه افزود: این سرمایه گذاری ۴۰ ساله امروز به یک توان فعال بسیار بزرگ ویژه تبدیل شده که می تواند به یک توان درآمدساز، بازارساز و فروش خارجی ساز تبدیل شود.

دهقانی با بیان این‌که توسعه فروش خارجی محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت یکی از اولویت های معاونت علمی است و لازم است اولویت سایر دستگاه ها نیز باشد، ادامه داد: یکی از اولویت های معاونت علمی، علاوه بر تشکیل، توسعه و بالندگی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت، فروش خارجی محصولات دانش بنیان این حوزه است. امسال بر اساس پیش بینی گمرک، فروش خارجی محصولات دانش بنیان سه برابر خواهد شد که بخش مهمی از آن دارو و وتجهیزات علوم درمانی است.

وی افزود: تا پیش از مسافرت اخیر رییس جمهوری به کنیا، به همت خانه فناوری و پیشرفت ایران در کنیا تنها دو داروی ایرانی موفق به اخذ GMP شده بود که خوشبختانه این تعداد به ۱۳ دارو رسیده است.

معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به تکاپوی کشورها برای خودکفایی در عرصه سلامت عنوان کرد: با اتفاقاتی که دوران کرونا رخ داد شاهد تغییر استراتژی کشورها در حوزه سلامت و توجه به مقاوم سازی داخلی و ایجاد یک فرصت ویژه در حوزه دیپلماسی سلامت بودیم به طوری که همه کشورها تلاش دارند که محصولات و تجهیزات حوزه سلامت را در داخل خوذشان محصول ساخت و ساز کنند. این موضوع مهم با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌های ایران در حوزه سلامت می‌تواند فرصتی برای ورود دانش‌بنیان‌ها به بازارهای بین‌المللی باشد.

دهقانی با تأکید بر ضرورت ایجاد پشتوانه مردمی برای محصولات دانش‌بنیان ساخت داخل با کمک به ارتقای کیفی این محصولات گفت: حال که در ساخت و ساز محصولات و تجهیزات داخلی در حال رسیدن به خودکفایی هستیم باید کاری کنیم که مردم پشتوانه واقعی این محصولات باشند.

وی افزود: اگر دارو و تجهیز ایرانی به قدری با کیفیت باشد که ‌ اثربخشی مناسب داشته باشد و قیمت و در دسترس پذیری خوبی داشته باشد مردم بزرگ ترین حامیان و پشتیبانی کنندگان آن و جلوگیری کننده از وارادات خواهند بود؛ بنابراین بر ما فرض است که تلاش جهادی کنیم و از سودهای زود در دسترس بگذریم تا محصول علوم درمانی ایرانی در قلب و باور مردم مقبول باشد.

دومین دوره نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات علوم درمانی با حضور ۲۰۰شرکت دانش‌بنیان برگزار شد. در افتتاحیه این رویداد از ۲۳ محصول دانش‌بنیان سلامت شامل ۱۲ فراورده دارویی و ۱۱ تجهیز دانش‌بنیان رونمایی شد.


نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات علوم درمانی برگزار شد و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در آن حضور داشتند. امیدواریم بازار شرکت‌ها توسعه پیدا کند و به اتفاقات خوبی در حوزه توسعه برسد. کشور در حوزه سلامت تامین مالی ویژه‌ای داشته است و توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت شده است. کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها در سطح رفاه سلامت، در دسترس بودن امکانات سلامت و هزینه‌های درمان جزو کشورهای برتر است. سرمایه گذاری ۴۰ ساله در حوزه سلامت به یک توان بزرگ و فعال تبدیل شده است که می‌تواند به توان درآمدساز، بازارساز و فروش خارجی ساز تبدیل شود. توسعه فروش خارجی محصولات دانش‌بنیان حوزه سلامت اولویتی است که لازم است برای سایر دستگاه‌ها نیز درنظر گرفته شود. فروش خارجی محصولات دانش‌بنیان سه برابر شده و بخشی از آن دارو و تجهیزات علوم درمانی است. در حال حاضر تعداد ۱۳ داروی ایرانی موفق به اخذ GMP شده‌اند. متن اشاره به تغییر استراتژی کشورها در حوزه سلامت و توجه به مقاوم سازی داخلی دارد و این موضوع فرصتی برای ورود دانش‌بنیان‌ها به بازارهای بین‌المللی است. ضرورت ایجاد پشتوانه مردمی برای محصولات دانش‌بنیان ساخت داخل بیان شده و بر ما فرض است که تلاش کنیم تا محصولات علوم درمانی ایرانی در قلب و باور مردم مقبول باشد. دومین دوره نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات علوم درمانی با حضور ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد و در آن ۲۳ محصول دانش‌بنیان سلامت رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *