جشنواره برلیناله به ادگار رایتس، فیلمساز آلمانی، با دوربین خود تجلیل میکند.
0 نظر
ادگار رایتس، فیلمساز ۹۱ ساله آلمانی که برای سه گانه حماسی “وطن” شناخته میشود، برنده جایزه دوربین برلیناله ۲۰۲۱ شد. رایتس با اثر سینماییهایی مانند “وطن” که سالهای ۱۹۸۴، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۴ ساخته شدند، معروف شده است. این سه گانه درباره زندگی یک خانواده آلمانی از دهه ۱۸۴۰ تا ۲۰۰۰ است. رایتس همچنین با اثر سینماییهای دیگری مانند “میهن: زنان” و “خانه از خانه: مطالعات تاریخینگاری یک دیدگاه” نیز شناخته شده است. او از نویسندگان اصلی “مانیفست اوبرهاوزن” بوده و بیش از ۵۰ اثر سینمایی بلند، مستند و تلویزیونی را کارگردانی کرده است.
به گزارش دیجیاتور به نقل از هالیوود ریپورتر، ادگار رایتس فیلمساز ۹۱ ساله که بیشتر برای سه گانه حماسی«وطن» یا «Heimat» شناخته میشود که درباره زندگی یک خانواده آلمانی از دهه ۱۸۴۰ تا ۲۰۰۰ است، دوربین برلیناله امسال را میگیرد.
رایتس در هفتاد و چهارمین جشنواره برلیناله در ۲۲ فوریه (۳ اسفند) این جایزه را که به «شخصیتها و مؤسساتی که سهم ویژهای در اثر سینماییسازی داشتهاند و جشنواره احساس ارتباط نزدیکی با آنها کردهاند» اهدا میشود، دریافت خواهد کرد. آخرین اثر رایتس «ساعت اثر سینمایی -۲۳» به کارگردانی مشترک با یورگه آدولف خارج از بخش رقابتی به عنوان بخشی از برنامه ویژه جشنواره برلین نمایش داده میشود.
رایتس که از تاثیرگذارترین و مهمترین کارگردانان آلمانی به حساب میآید، بیشتر با سه اثر سینمایی «وطن» که سالهای ۱۹۸۴، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۴ ساخته شدند، شناخته میشود. این اثر سینماییها هم بهعنوان اثر سینمایی بلند و هم بهعنوان سریال تلویزیونی ارایه شدند. اثر سینمایی یک قرن و نیم از مطالعات تاریخی آلمان را از طریق زندگی سیمونز، یک خانواده خیالی از منطقه «هونسروک» در راینلند جایی که رایتس در آن بزرگ شده است، نشان میدهد.
کارگردان این اثر سینمایی را در ۲ اثر دنبالهای دیگر بسط داد که شامل بخشهای «میهن: زنان» در سال ۲۰۰۶ است که از صحنههای حذف شده قبلی برای تمرکز بر شخصیتهای زن حماسه استفاده میکند و در اثر سینمایی پیش درآمد «خانه از خانه: مطالعات تاریخینگاری یک دیدگاه» در سال ۲۰۱۳ به ۲ برادر سیمون میپردازد که در دهه ۱۸۴۰ از آلمان به برزیل مهاجرت کردند. این ۵ اثر سینمایی که در ۳۲ قسمت تقسیم شدهاند با هم بیش از ۵۹ ساعت را دربرگرفتهاند.
رایتس از نویسندگان و امضاکنندگان اصلی «مانیفست اوبرهاوزن» در سال ۱۹۶۲ بود: دعوتی به اسلحه برای جنبش جدید سینمای آلمان که موجب تولد سینمای مولف آلمان در دوره پساجنگ شد.
مارتیه رایسنبک مدیر اجرایی برلیناله از ادگار رایتس به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلمسازان نسل خود یاد کرد و گفت: او اثری خلق کرده است که برای همیشه نقطه عطفی در مطالعات تاریخی هنر هفتم باقی خواهد ماند. رایتس در ۹۱ سالگی هنوز مایل است از ما سوال کند که ما کی هستیم و از کجا آمدهایم. او در جدیدترین فیلمش با عنوان «ساعت اثر سینمایی -۲۳» موفق شد ایده خانه – هم به عنوان مکانی واقعی و هم به عنوان مکانی خیالی برای اشتیاق – را به هنر هفتم منتقل کند. ما خوشحال هستیم که از اثر سینمایی جدید او در جشنواره استقبال و از او با این جایزه شایسته تجلیل میکنیم.
رایتس دوربین برلیناله را به جوایز متعدد پیشین خود میافزاید که جوایز چندگانه اثر سینمایی آلمان، مانند جایزه بهترین اثر سینمایی برای «خانه از خانه» در سال ۲۰۱۴، یک جایزه بفتا در سال ۱۹۸۶ برای بهترین سریال تلویزیونی خارجی برای «وطن ۱» و جایزه بهترین اثر سینمایی بلند اول جشنواره اثر سینمایی ونیز در سال ۱۹۶۷ برای «میز عشق» را شامل میشود. رایتس در طول فعالیت طولانی مدت خود، بیش از ۵۰ اثر سینمایی بلند، مستند و تلویزیونی کارگردانی کرده است.
ادگار رایتس، فیلمساز ۹۱ ساله، برنده جایزه شخصیت سال در جشنواره برلیناله شد. رایتس با سه گانه حماسی “وطن” معروف است. این سه اثر سینمایی در سالهای ۱۹۸۴، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۴ ساخته شدند و حوادث یک خانواده آلمانی را از سال ۱۸۴۰ تا ۲۰۰۰ نشان میدهد. رایتس به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان آلمانی شناخته میشود و بیش از ۵۰ اثر سینمایی بلند، مستند و تلویزیونی کارگردانی کرده است.