اهمیت جذابیت یک کانال انتخاباتی برای یک مخاطب که حتی بروشور را نمیخواند
0 نظر
سید عباس فاطمی نویسی، مدیر سابق صداوسیما، درباره تاثیر راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در مشارکت مردم در رأیگیری صحبت کرد. او تاکید کرد که هر حرکت و ابزاری که مردم را در مورد آینده آگاه کند و باعث شود نامزدها برنامه هایشان را با مردم در میان بگذارند، ضروری و ارزشمند است. فاطمی نویسی بیان کرد که استفاده از این ظرفیت ها بسیار مهم است و تجربه چنین اقدامی در صدا و سیما در رأیگیری ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نشان داد که تاثیرگذار و هدفمند است. او همچنین به اهمیت رسانه در رأیگیری مجلس اشاره کرد و تاکید کرد که جذابیت و ظرفیت رسانه برای دیده شدن نامزدها باید به صورت جدی مورد برر
سید عباس فاطمی نویسی از مدیران سابق صداوسیما درباره تاثیر اقداماتی چون راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در مشارکت مردم در رأیگیری به خبرنگار دیجیاتور بیان کرد: هر حرکت، ابزار و فرصتی که مردم را نسبت به آینده خود آگاه کند و باعث شود نامزدهایی که می خواهند برای اداره کشور و مجلس تصمیم گیری کنند برنامه هایشان را با مردم در میان بگذارند؛ کاری ضروری و ارزشمند است.
وی ادامه داد: باید از چنین ظرفیت هایی استفاده و نهایت بهره مندی به عمل آید. این اقدامی را که در صدا و سیما در حال شکل گیری است ما در رأیگیری ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای معرفی نامزدهای ریاست جمهوری تجربه کردیم و همین اقدام فعلی در جمعیت کوچک تر اتفاق افتاد. اتفاقاً حرکتی تاثیرگذار و هدفمند رخ داد و برای اولین بار نامزدهای ریاست جمهوری با شبکه های استانی گفتوگو کردند.
تجربه کوچکتر و مشابه در زمان رأیگیری ریاست جمهوری
مشاور ویژه قایم مقام وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: استقبال خوبی هم در استان ها به عمل آمد اما نکته ای که محل بررسی و تامل است این است که برخی از نامزدهای ریاست جمهوری نتوانستند از ظرفیت همه کانال های استانی استفاده کنند. با وجودی که فرصت لازم و ساختارهای فنی ایجاد شد و قرعه کشی صورت گرفت اما بعد دیدیم برخی نامزدها حوصله نداشتند بیایند و برای مخاطبان همه سی استان سخن بگویند و مسایل خاص هر استان را بیان کنند. یکی از نامزدها فقط می خواست با استان های آذری زبان صحبت کند. البته در این زمینه با مردم همدان و قزوین هم به زبان ترکی صحبت کرد که برای ما قابل قبول نبود و برای بیشتر استان ها هم وقت لازم گذاشته نشد.
فاطمی نویسی با اشاره به مشارکت بالا در پی این اتفاق عنوان کرد: در نظرسنجی ها حجم مشارکت بسیاری از استان ها پایین تر از مشارکت پیش بینی شده بود اما در عمل این اتفاق نیفتاد و حجم مشارکت استان ها بالاتر رفت. البته این مشارکت بالا صرفا به دلیل اتفاق رسانه ای نبود بلکه عوامل متعددی داشت ولی مردم استان ها کمتر در هجوم رسانه ای معاندان بودند. به این ترتیب استقبال استان ها از حضور پای صندوق بیش از نظرسنجی هایی بود که خود صدا و سیما داشت. در نهایت در آن مقطع برای نامزدهای ریاست جمهوری اتفاق خوبی بود.
رسانه همچنان ظرفیت و جذابیت برای دیده شدن نامزدها را دارد؟
وی اضافه کرد: به هرحال چنین اقداماتی بی تاثیر نیست اما در مورد رأیگیری مجلس باید دید رسانه همچنان ظرفیت و جذابیت برای دیده شدن نامزدها را دارد؟ این پرسش مهمی است که باید به آن توجه داشت.
این مدیر رسانه ای تصریح کرد: حتما صدا و سیما مخاطب دارد و اساسا یکی از رسانه های تاثیرگذار پس از تحول اساسی است که در بزنگاه ها قدرت آوردن مردم به میدان را داشته است اما ماشینی است که همیشه با یک سرعت نمی رود گاهی سرعت آن کم و زیاد می شود و باید دید امروز با چه سرعتی در حرکت است و در واقع چه ذهنیتی نسبت به آن وجود دارد.
بخشی از تهیه کنندگان هنر هفتم با وجودی که صدا و سیما فرصت تبلیغ تیزرهای رایگان را برایشان فراهم کرده است اما این فرصت را نخواسته اند و احساس کردند حضور و تبلیغ فیلمشان روی آنتن اثر مثبت ندارد وی با اشاره به ذهنیت برخی نسبت به صدا و سیما یادآور شد: الان بخشی از تهیه کنندگان هنر هفتم با وجودی که صدا و سیما فرصت تبلیغ تیزرهای رایگان را برایشان فراهم کرده است اما این فرصت را نخواسته اند و احساس کردند حضور و تبلیغ فیلمشان روی آنتن اثر مثبت ندارد. برخی مدعی بودند اثر منفی هم دارد. این تهیه کنندگان (معدود) حاضر بودند با مبالغ زیاد اثر سینماییشان در ماهواره تبلیغ شود و فکر کرده بودند اگر از تلویزیون پخش شود مخاطب ریزش پیدا می کند.
فاطمی اضافه کرد: این نگاه متاثر از جریانی است که وجود دارد و وقتی این توهم وجود دارد، روی بخشی از مخاطب هم تاثیر می گذارد و نمی توان معادله های پیچیده را بدون توجه به این نگاه مخاطب برنامه ریزی کرد.
وی درباره اقبال نسبت به محتوا و برنامه ها از طریق ۲۰۰ کانال انتخاباتی اظهار کرد: نمی دانم این کانال های تخصصی برای مردمی که حوصله خواندن بروشور یا دیدن یک اثر سینمایی بلند را ندارد یا حتی فرصت چندانی ندارند چه جذابیتی می تواند، داشته باشد. جذابیت اینکه شمای نوعی بروید در شهر خود جستوجو کنید و کانال انتخاباتی شهرتان را پیدا کنید تا ببینید نامزد مورد نظر شما چه می گوید آن هم نامزدهایی که شناخته شده نیستند. زمانی شما ۷ یا ۸ نامزد ریاست جمهوری دارید که وارد میدان شده اند و بالاخره چهره های شناخته شده تری هستند اما مردم قاعدتاً نامزدهای مجلس را کمتر می شناسند و این کار را سخت می کند.
وی اضافه کرد: در تلویزیون هم بخواهیم مثال بزنیم مثل برنامه ای است با یک مجری نام آشنا که بالاخره شما برنامه و حرف های او را دنبال می کنید تا ببینید چه می گوید و حالا اگر برنامه ای باشد که ساختارش ضعیف باشد و مجری نام آشنا هم نداشته باشد چگونه در وهله اول جذبش خواهید شد؟ حرف من این است که این شبکه ها قطعاً به لحاظ فنی قابل اجراست و می تواند فرصت شناخت نامزدها را فراهم کند اما آنچه رای دهنده را باید ترغیب کند که برود برنامه را پیدا کرده و ببیند محل تامل یا همان حلقه مفقوده است.
مخاطب کانالهایی را میبیند که بیشتر در دسترس است
فاطمی نویسی تصریح کرد: تلویزیون در حال حاضر بیست و چند کانال دارد اما شما کانالهایی را می بینید که بیشتر در دسترس هستند. کانالی که قرار است ۱۰ روز مانده به رأیگیری راه بیفتد و باید ساختار مشابه و همسانی داشته باشد کمتر جاذبه دارد چون همانطور که می دانید در حوزه انتخاباتی بین استودیوها نباید تفاوتی در نور و رنگ و دکور و … وجود داشته باشد.
این مدیر رسانه ای در پایان بیان کرد: برای صدا و سیما آرزوی موفیقت دارم تا این اتفاق به خوبی پیش برود. یک نکته دیگر هم این است که برای پخش برنامه از نامزدها هزینه دریافت می شود. نمیدانم میزان این مبالغ چقدر است ولی نامزدی که در منطقه محروم نامزد شده است این هزینه را از کجا باید بیاورد. خوب است ستاد رأیگیری کشور به نامزدها کمک و این برنامهریزی مالی را برایشان فراهم میکرد.
تاثیر اقدامات مردمی در رأیگیری
راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی
افزایش آگاهی مردم درباره نامزدها
مشارکت مردم در رأیگیری
برنامه های نامزدها با مردم در میان گذاشته شود
تجربه معرفی نامزدهای ریاست جمهوری
محدودیت استفاده از کانال های استانی
استقبال استان ها از اقدامات انتخاباتی
تاثیر صدا و سیما در رأیگیری
ظرفیت و جذابیت رسانه برای دیده شدن نامزدها
انتقاد تهیه کنندگان هنر هفتم از صدا و سیما
اثرگذاری نامزدها در صدا و سیما
مشارکت بالا در رأیگیری مجلس
تاثیر رسانه ها در افزایش مشارکت مردم
نگاه مخاطب