ابهام در بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده/ به زودی به چه معناست؟

واردات خودروهای کارکرده در ابهام/منظور از «به زودی» چه زمانی است؟


در این متن اعلام می‌شود که پس از چند هفته بی‌خبری، آئین‌نامه بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده توسط وزیر صمت تصویب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد. اما وزیر امور مالی و دارایی اعلام کرده که آئین‌نامه مبتنی بر اصلاحاتی است که هنوز در هیأت حکومت بحث شده و به تبع آن، آئین‌نامه بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده هنوز در دستور کار هیأت حکومت قرار نگرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد ابلاغ آئین‌نامه به تاخیر خواهد افتاد و ممکن است تا پایان سال یا سال آینده به تصویب برسد. همچنین در این متن توضیح داده شده که مقررات بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده در مطالعات تاریخی ۲۸ تیرماه توسط رئیس پارلمان برای اجرا ابلاغ شده است و آئین‌نامه‌های اجرایی آن هنوز در دستور کار هیأت وزیران قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، پس از گذشت چند هفته و بی خبری از سرنوشت آئین نامه بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده، عباس علی آبادی وزیر صمت در آخرین روز مهرماه خبر از به تصویب رسیدن آئین‌نامه بازرگانی بین‌الملل خودروهای دست دوم خارجی در هیأت وزیران داد و تاکید کرد که «دفتر حکومت باید به زودی این آئین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»

علی آبادی امروز مجدد در صحن علی مجلس با تاکید بر صحبت‌های قبلی خود اعلام کرد که «آئین‌نامه بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده در حکومت تصویب شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود.»

با وجود اینکه علی آبادی بر عبارت «به زودی» تاکید زیادی دارد و از مهر ماه نیز اعلام می‌کند که آئین نامه مذکور «به زودی» ابلاغ خواهد شد اما امروز احسان خاندوزی وزیر امور مالی و دارایی گفت که «آئین نامه بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده مقدماتی داشت از جمله اینکه در مورد آئین نامه بازرگانی بین‌الملل نو اصلاحاتی انجام شود که این اصلاحیه در این هفته در هیأت حکومت مطرح شد. به تبع آن آئین نامه بازرگانی بین‌الملل کارکرده‌ها هم طی روزها و هفته‌های آینده در دستور کار هیأت حکومت قرار خواهد گرفت.»

بنابراین با توجه به اظهارات خاندوزی، به نظر می‌رسد عبارت «به زودی» وزیر صمت به این زودی ها محقق نشود و به احتمال زیاد کار به روزهای پایانی سال و حتی سال آینده بکشد.

بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده از کی کلید خورد؟

مقام عالی رتبه ششم اردیبهشت ماه، لایحه الحاق موادی به مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه را به مجلس ارسال کرد و مدتی بعد نیز نمایندگان مجلس در جلسه علنی پارلمان گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره لایحه الحاق موادی به مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه را تصویب کردند. طبق این مصوبه، متونی به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه – مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق شد.

۲۴ تیرماه نیز طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: لایحه الحاق موادی به مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه درباره بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده در جلسه شورای نگهبان، بررسی و مغایر با موازین شرع و میثاق ملی شناخته نشد.

سرانجام ۲۸ تیرماه رئیس پارلمان مقررات الحاق موادی به مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه مربوط به بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد.

مقام عالی رتبه نیز چند روز بعد یعنی در مطالعات تاریخی دوم مردادماه، مقررات الحاق موادی به مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه را را جهت اجرای بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال را به وزارت صمت و همچنین وزارت کشور ابلاغ کرد.

در این میان، با توجه به تبصره ۲- از ماده -۱۱ که بیان داشت: آئین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از ساخت و ساز داخل ضوابط فنی این خودروها، (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط بازرگانی بین‌الملل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت، تولیدی استخراج معدنی و بازرگانی با همکاری نهاد مالی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت اکوسیستم و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این مقررات، تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

مدت زمان یک ماهه‌ای که از سوی وزارت صمت رعایت شد و این وزارتخانه آئین نامه پیشنهادی در خصوص بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده را به هیأت وزیران ارسال کرد.

اما ۲۲ شهریورماه منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی در نامه‌ای خطاب به مهدی قاسمی علی‌آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، تولیدی و محیط‌زیست دفتر حیات حکومت)، پیش‌نویس اصلاحیه آئین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) مقررات الحاق موادی به مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه را ارسال و ابلاغ کرد.

در نهایت نیز آئین نامه اصلاح شده پیشنهادی وزارت صمت به هیأت وزیران ارسال شد.


پس از مدتی بی خبری و تاخیر در مورد آئین‌نامه بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده، وزیر تولیدی آئین‌نامه را در هیأت وزیران تصویب کرد و ابلاغ آن را خواستار شد. اما وزیر امور مالی و دارایی اعلام کرد که آیین‌نامه اصلاحی در هیأت حکومت مطرح شده است و در هفته‌های آینده در دستور کار هیأت حکومت قرار خواهد گرفت. بنابراین به نظر می‌رسد که تا زمانی که اصلاحیه آیین‌نامه تصویب نشود، آیین‌نامه بازرگانی بین‌الملل خودروهای کارکرده ابلاغ نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *