افزایش ۵۵ درصدی فروش خارجی بندر انزلی نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته

رشد ۵۵ درصدی صادرات بندرانزلی نسبت به مدت مشابه سال قبل


مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان درباره طرح بندر مسافرت و توریسم چمخاله و فاز اول آن که در حال احداث است، اطلاعاتی را ارائه کرد. همچنین افزود که برای توسعه مسافرت و توریسم دریایی، زمینی به مساحت ۲۰ هکتار اختصاص داده شده است. در مورد مجتمع بندری انزلی نیز اعلام کرد که در این مجتمع، میزان بازرگانی بین‌الملل ۵۵ درصد افزایش یافته است و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا وارد شده است. همچنین در این بندر ۵۴۲ فروند شناور تجاری وارد شده است. از سوی دیگر، در بندر انزلی، دو تفاهم‌نامه تامین مالی به امضا رسیده است و توسعه کشتی‌سازی نیز در دست بررسی است. درباره بندر آستارا نیز اعلام کرد که این بندر ظرفیت بالایی دارد و با حمل و

به گزارش دیجیاتور، حسین یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه بنادر استان گیلان اظهار کرد: طرح بندر مسافرت و توریسم چمخاله در دو فاز تعریف شده است که فاز اول آن شامل احداث بزرگراه دسترسی به طول ۸۰ متر، پل دسترسی به طول ۳۵۲ متر، دو بازوی مج شکن و ۵ هکتار حوزچه آرامش است که تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد و در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: در راستای روابط حکومتی‌های کلی توسعه دریا محور، زمینی به مساحت ۲۰ هکتار برای توسعه مسافرت و توریسم دریایی و احداث اسکله تفریحی، هتل، مارینا، محل غذاخوری، سازه‌های آبی و خشکی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مشخص شده است.

رشد ۵۵ درصدی فروش خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل

وی در ادامه به عملکرد مجتمع بندی انزلی اشاره کرد و گفت: میزان بازرگانی بین‌الملل مجتمع بندری انزلی طی ۹ ماهه امسال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا همچون غلات، روغن خام خوراکی، چوب و آهن آلات بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد و از این اقلام؛ تخلیه روغن خام خوراکی ۲۸۹ درصد، غلات ۶۹ درصد و آهن آلات ۳۳ درصد رشد داشته است. همچنین ۲۵۰ هزار تن کالا از جمله محصولات پتروشیمی و مصالح ساختمانی طی مدت مذکور از این بندر صادر شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه تعداد ۵۴۲ فروند شناور تجاری طی این مدت وارد مجتمع بندری انزلی شده است: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است.

یونسی با اشاره به رشد ۳۲ درصدی تخلیه و بارگیری کالا، تصریح کرد: در ۹ ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۴۷۸ هزار تن انواع کالا در بندرانزلی تخلیه و بارگیری شد.

احداث کارخانه کشتی سازی در بندر انزلی

وی در ادامه با اشاره امضا دو تفاهم‌نامه سرمایه گذاری در هفته ترانزیت گفت: تفاهم‌نامه ساخت مخازن نگهداری روغن خوراکی به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در آستانه تحویل زمین و تجهیز کارگاه است. تفاهم‌نامه ساخت کارخانه کشتی سازی به ارزش ۱,۴۰۰ میلیارد تومان نیز، که طرح توجیهی آن تهیه و اقدامات کارشناسی آن انجام شده است که با امضا قرارداد، حدود ۶ هکتار زمین، برای راه اندازی یک خط ساخت و ساز کشتی و یک مرکز تعمیر و نگهداری در اختیار طرف‌قرارداد قرار می‌گیرد.

یونسی یادآور شد: از ۱۷ پست اسکله موجود در بندر انزلی ۱ پست خدماتی، یک پست مسافرت و توریسم، دو پست نفتی و ۱۳ پست اسکله تجاری است که همزمان ۱۵ کشتی می‌توانند در این بندر پهلوگیری کنند.

جایگاه بندر انزلی در کریدور شمال-جنوب

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به چشم اندازی که برای بندر انزلی در کریدور شمال-جنوب تعریف شده است، گفت: به دنبال کاهش زمان حمل از ۳۵-۵۰ روز به ۱۸-۲۵ روز، ساماندهی لجستیک و تسریع رویه‌های گمرکی هستیم. همچنین در نشستی که با طرف روس در جریان بازدید از بنادر حوزه دریای خزر این کشور داشتیم، مسائل مربوط به خطوط کشتی رانی در بنادر مرور و مشکلات و موانع نوبت دهی کشتی‌های ایرانی و دریانوردان برطرف شد.

وی با بیان اینکه بنادر شمالی ایران به مراتب بهتر از بنادر روسیه هستند، گفت: در حالی بندر انزلی از ظرفیت انبارش ۳۵۰ هزار تن کالا، ۱۷ اسکله و ظرفیت پهلوگیری ۱۵ کشتی برخوردار است که این امکانات در بنادر روسیه وجود ندارد.

یونسی با اشاره اقدامات انجام شده برای فراهم شدن شرایط فعالت‌های ترانزیتی در بندر انزلی تصریح کرد: اگرچه تراز منابع آبی دریا خزر، روزانه در حال کاهش است. اما با لایروبی به موقع این پدیده را سازماندهی کرده‌ایم. درحالیکه کشتی‌ها در بندر آستراخان نمی‌توانند با تمام ظرفیت بارگیری کنند. خط آنتنی که قرار بود با احداث آن بندر انزلی به شبکه ریلی متصل شود با مسائل زیست محیطی مواجه شده است و هم اکنون از سوی معاونان وزیر راه و شهرسازی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرعامل راه آهن در دست پیگیری قرار دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به تأثیر اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور بیان کرد: در صورت اتصال بندر انزلی به راه آهن می‌توان از ۸۰ درصد ظرفیت ۱۰ میلیون تنی بندر انزلی استفاده بهینه داشت.

مدیرکل بنادر و دریا نوردی استان گیلان در ادامه به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات و موانع در بندر آستارا اشاره کرد و گفت: دو پست اسکله در بندر آستارا وجود دارد و ظرفیت بندر آستارا معادل ۷۰۰ هزار تن است. همچنین آستارا تنها شهری است که مرز آبی، ریلی و دریایی با کشورهای همسایه دارد و همین مزیت رقابتی در حمل بار باعث شده است که شقوق ریلی و بزرگراه‌ای نسبت به مُد دریایی، جذابیت بیشتری نزد صاحبان کالا داشته باشند. طبق اعلام گمرک در سال گذشته ۵۰۰ هزار تن کالا با ترانزیت ریلی جابه جا شده است و پیش بینی شده که ترانزیت بار با قطار به ۸۰۰ هزار تن در سال جاری برسد.

یونسی اقدامات انجام شده در بندر انزلی از ابتدای حکومت سیزدهم را قابل توجه توصیف کرد و گفت: افزایش ظرفیت این بندر با ساخت و بهره از دو سیلوی ۹۵ هزار تنی، لایروبی بندر آستارا پس از ۱۲ سال که سال ۱۴۰۱ انجام شد، برق رسانی به کشتی‌ها طبق مقررات کنوانسیون مارپٌل باهدف حفاظت از اکوسیستم دریایی و آغاز عملیات لایروبی تالاب انزلی در راستای مسئولیت اجتماعی که برای اولین بار از مردادماه امسال آغاز شد، اقدامات قابل توجهی است که در حکومت سیزدهم رقم خورده است و اقدامات بزرگ دیگری نیز در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.


اقدامات انجام شده در حوزه بنادر استان گیلان وجود دارد که شامل طرح بندر مسافرت و توریسم چمخاله و تعریف شدن فاز اول این طرح است. همچنین زمینی به مساحت ۲۰ هکتار برای توسعه مسافرت و توریسم دریایی در نظر گرفته شده است. در مجتمع بندری انزلی، میزان بازرگانی بین‌الملل افزایش یافته است و تخلیه روغن خام خوراکی، غلات و آهن آلات رشد داشته است. همچنین تعداد شناورهای تجاری وارد شده به این بندر افزایش یافته است. در طراحی و ساخت مخازن نگهداری روغن خوراکی و کارخانه کشتی‌سازی نیز اقدامات صورت گرفته است. بنادر انزلی و آستارا در کریدور شمال-جنوب جایگاه مناسبی دارند و ظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *