افزایش ساخت و ساز باعث تردد ۱۱ میلیون موتور فرسوده در کشور شده است.

تردد ۱۱ میلیون موتور فرسوده در کشور با وجود افزایش تولید


به گفته خبرنگار دیجیاتور، آمار ساخت و ساز موتورسیکلت در ایران نشان می‌دهد که در طول نه ماهه سال جاری، ۴۳۵ هزار و ۷۳۵ دستگاه ساخت و ساز شده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۳۷ درصدی داشته است. این ساخت و ساز برابر با ۴۸۹ درصد افزایش نسبت به نه ماهه سال ۹۶ است. برآوردها نشان می‌دهد که تا پایان سال جاری تعداد ساخت و ساز موتورسیکلت به حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید. در حال حاضر در ایران ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در حال تردد است، که ۹۰ درصد آنها فرسوده هستند. این نشان می‌دهد که به جای تعویض موتورسیکلت‌های قدیمی با مدل‌های جدید با کیفیت بیشتر، مردم همچنان از موتورهای قدیمی استفاده می‌کنند یا موتورهای ساخت و ساز شده نیازهای استاندارد را برآورده نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، بررسی آمار ساخت و ساز نشان می‌دهد که طی ۹ ماهه امسال ۴۳۵ هزار و ۷۳۵ موتورسیکلت در کشور ساخت و ساز شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ساخت و ساز موتورسیکلت نسبت به ۹ ماهه سال ۹۶ معادل ۴۸۹ درصد افزایش یافته است.

برآوردها حکایت از آن دارد که تا پایان سال جاری میزان ساخت و ساز موتورسیکلت به حدود ۵۵۰ هزار دستگاه برسد.

در نمودار زیر میزان ساخت و ساز موتورسیکلت از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲ آمده است.

۹۰ درصد موتورها فرسوده هستند

همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کند که از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه -معادل ۹۰ درصد- فرسوده است؛ یعنی تنها حدود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت به مرحله فرسودگی نرسیده است.

بنابراین با توجه به رشد تولیدی که رخ داده یا موتورهای ساخت و ساز شده فاقد استانداردهای لازم هستند و یا اینکه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و مردم همچنان موتورهای قدیمی را سوار می‌شوند!


ساخت و ساز موتورسیکلت در این ۹ ماهه رشد قابل توجهی را نشان داده است. تعداد ساخت و ساز موتورسیکلت در این مدت ۴۳۵ هزار و ۷۳۵ دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است. همچنین نسبت به سال ۹۶، ساخت و ساز موتورسیکلت ۴۸۹ درصد افزایش داشته است. برآوردها نیز نشان می‌دهد که تا پایان سال جاری، ساخت و ساز موتورسیکلت به حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید. در حال حاضر، ۹۰ درصد موتورهای در حال تردد در کشور فرسوده هستند. از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در تردد، ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه – یعنی ۹۰ درصد – فرسوده است. این نتایج نشان می‌دهد که یا موتورهای ساخت و ساز شده فاقد استانداردهای لازم هستند و یا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و مردم همچنان از موتورهای قدیمی استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *