درخواستها برای کاهش منابع هیدروکربن کم میشود.

تقاضا برای نفت کاهش می یابد


گزارشی از دیجیاتور به نقل از رویترز خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که سازمان کشورهای صادرکننده منابع هیدروکربن (اوپک) در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی با کاهش تقاضا برای منابع هیدروکربن خام مواجه خواهد شد. این کاهش تقاضا به کاهش ساخت و ساز و خروج آنگولا از این سازمان بازمی‌گردد. بنابراین، اوپک برای تسهیل برنامه کاهش عرضه با مشکل روبه‌رو خواهد شد، مگر اینکه تقاضای جهانی برای منابع هیدروکربن شتاب بگیرد یا اوپک آماده پذیرش قیمت‌های پایین‌تر باشد. با خروج آنگولا از اوپک، تعداد اعضای این سازمان به ۱۲ کشور کاهش یافته و کل ساخت و ساز اعضا را کمتر از ۲۷ درصد کل عرضه جهانی در روز تشکیل می‌دهد. در همین حال، تقاضای جهانی منابع هیدروکربن از زمان بحران بیماری همه‌گیر افزایش یافته و سهم بازار اوپک در رقابت با رقبا کاهش یافته است. در دهه‌های قبل از آغاز عرضه منابع هیدروکربن خام، سهم اوپک حدود نیمی از عرضه منابع هیدروکربن خام جهان را در اختیار داشت؛ اما با رشد ساخت و ساز از سوی رقبایی مانند ایالات متحده آمریکا، سهم این سازمان کاهش یافته است. تا نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی، ساخت و ساز منابع هیدروکربن خام اعضای اوپک ۲۷.۴ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

یه گزارش دیجیاتور به نقل از رویترز خبرگزاری رویترز، محاسبات و داده‌های مؤسسه‌های تحقیقاتی انرژی نشان می‌دهد سازمان کشورهای صادرکننده منابع هیدروکربن (اوپک) در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی با کاهش تقاضا برای منابع هیدروکربن خام روبه‌رو خواهد بود، در همین حال سهم اعضای این سازمان از عرضه منابع هیدروکربن در بازارهای جهانی به‌دلیل کاهش ساخت و ساز و خروج آنگولا به کمترین مقدار از زمان بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا می‌رسد.

این روند به این معناست که اوپک برای تسهیل برنامه کاهش عرضه با مشکل روبه‌رو خواهد شد، مگر اینکه روند تقاضای جهانی منابع هیدروکربن شتاب بگیرد، یا اوپک آماده پذیرش قیمت‌های پایین‌تر برای منابع هیدروکربن خام باشد.

آنگولا ماه دسامبر امسال اعلام کرد که پس از خروج اکوادور در سال ۲۰۲۰، قطر در سال ۲۰۱۹ و اندونزی در سال ۲۰۱۶، از ژانویه ۲۰۲۴ از عضویت در اوپک کناره‌گیری می‌کند.

با خروج آنگولا از اوپک، شمار اعضای این سازمان به ۱۲ کشور می‌رسد و کل ساخت و ساز اعضا را به کمتر از روزانه ۲۷ میلیون بشکه می‌رساند که کمتر از ۲۷ درصد کل عرضه جهانی ۱۰۲ میلیون بشکه در روز است.

آخرین باری که سهم بازار اوپک به ۲۷ درصد رسیده بود به زمان بحران شیوع بیماری همه‌گیر در سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد که تقاضای جهانی برای منابع هیدروکربن ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته بود.

تقاضای جهانی منابع هیدروکربن از آن زمان تاکنون به سطحی بی‌سابقه رسیده است، به این معنا که اوپک سهم بازار خود را در رقابت با رقبا از دست داده است.

، اوپک در دهه ۱۹۷۰ میلادی پیش از آغاز عرضه از سوی کشورهای غیراوپک مانند ذخایر دریای شمال، حدود نیمی از عرضه منابع هیدروکربن خام جهان را در اختیار داشت.

در دهه‌های پس از آن، سهم اوپک ۳۰ تا ۴۰ درصد بود، اما رشد بی‌سابقه ساخت و ساز از سوی رقبایی مانند ایالات متحده آمریکا به‌طور پیوسته در سال‌های اخیر این سهم را کاهش داده است.

بر اساس ارقام گزارش‌های ماهانه اوپک، تا نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی ساخت و ساز منابع هیدروکربن خام اعضای اوپک ۲۷.۴ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده که نسبت به رقم ۳۳-۳۲ درصدی در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۷ کاهش یافته است.


تحلیل متن نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال ۲۰۲۴، سازمان کشورهای صادرکننده منابع هیدروکربن (اوپک) با کاهش تقاضا برای منابع هیدروکربن خام مواجه خواهد شد. سهم اعضای اوپک در عرضه منابع هیدروکربن در بازارهای جهانی نیز به کمترین مقدار از زمان بحران کرونا می‌رسد. با خروج آنگولا از اوپک، تعداد اعضا به ۱۲ کشور می‌رسد و کل ساخت و ساز اعضا به کمتر از ۲۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد که کمتر از ۲۷ درصد تقاضای جهانی است. تقاضای جهانی برای منابع هیدروکربن از زمان بحران کرونا به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و به این معنا سهم بازار اوپک کاهش یافته است. در دهه ۱۹۷۰، اوپک نیمی از عرضه منابع هیدروکربن جهان را در اختیار داشت، اما رشد بی‌سابقه ساخت و ساز از سوی رقبا، به ویژه ایالات متحده، این سهم را کاهش داده است. تا نوامبر ۲۰۲۳، ساخت و ساز منابع هیدروکربن خام اعضای اوپک ۲۷.۴ درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهد که کاهشی نسبت به سال‌های قبل داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *