عدم وجود روشی برای از بین بردن اثرات نگارگری گذشته/ ارضایش از آثار “تجسمی فجر”
0 نظر
در گفت و گوی خود، حسین عصمتی، داور رشته نگارگری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، درباره کمیت و کیفیت آثار این بخش صحبت کرد. او با خوشحالی از حضور خوب هنرمندان نگارگر در این جشنواره یاد کرد و معتقد بود که نگارگری به عنوان آثار خلاقانه ایرانی، بیشتر درگیر مسایل حاشیهای نمیشود. عصمتی اعلام کرد که بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و تعدادی از آنها برای انتخاب در نظر گرفته شده است. وی همچنین درباره خلاقیت و پیشرفت در نگارگری صحبت کرد و تاکید کرد که برای گذر از نگارگری گذشته، لازم است که هنرمندان بینارشتهای فکر کنند و از تجربه رشتههای دیگر هنری نیز در کارشان بهره ببرند. در پایان، عصمتی به برگزاری حرفهای جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت که هنرمندان پیشکسوت نیز میتوانند در این جشنواره شرکت کنند و همچنین حضور هنرمندان جوانی در این جشنواره را تحسین کرد.
حسین عصمتی داور رشته نگارگری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور درباره کمیت و کیفیت آثار این بخش توضیح داد: خوشبختانه هر سال شاهد حضور خوب هنرمندان نگارگر در جشنواره «تجسمی فجر» هستیم چون نگارگری، آثار خلاقانه ایرانی است و معمولاً هنرمندان این رشته درگیر مسایل حاشیهای نمیشوند و کار هنری خودشان را انجام میدهند. تا جایی که من اطلاع دارم چیزی بیش از هشتصد اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که ما آنها را بررسی کردیم و در مرحله اول حدود ۱۵۰ اثر انتخاب شدند تا در مرحله دوم و آخر، بازبینی نهایی را با اصل آثار انجام دهیم.
فرمولی برای گذر از نگارگری گذشته نداریم
وی درباره ویژگیهای داوری آثار و اینکه آثار چقدر به دور از تکرار و همراه با خلاقیت هستند، گفت: ما در نقاشی و هنرهای دیگر نیز با تکرار مواجه هستیم اما قابل تشخیص نیستند و این موضوع در نگارگری مشهودتر است چون ساختاری مشخص و شبیه دارند. متاسفانه امکان کار برای هنرمندان نگارگر فراهم نمیشود و گاهی نیز آنها را محدود میکنند که این موضوع خلاقیت را از کار آنها میگیرد. اگر قرار است اتفاقی در نگارگری رخ دهد که همه امیدواریم، باید کارهایی نو انجام شود و برای اینکه بتوانیم فضایی جدید را برای هنرمندان ایجاد کنیم حتماً نیاز داریم امکان و موقعیت و فضای کار را در اختیار داشته باشند تا کاری نو خلق شود.
عصمتی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه تعریف دقیق پیشرفت و خلاقیت چیست، بیان کرد: باید تعریف دقیقی از پیشرفت ارایه کرد اما گذر از آثار گذشتگان نیز مهم است و زمانی اتفاق میافتد که آزمون و خطای زیادی از سوی هنرمند صورت گیرد تا این اتفاق رخ دهد. در واقع فرمولی برای گذر از نگارگری گذشته، به جز کار کردن زیاد نداریم.
تاکید بر تفکر بینارشتهای نگارگران
وی همچنین تصریح کرد: با این تفاسیر، هنرمندان نگارگر باید بینارشتهای فکر کنند و از تجربه رشتههای دیگر هنری نیز در کارشان بهره بگیرند. برای مثال من مجسمهسازی هم میکنم و از ویژگیهای نگارگری نیز در مجسمهسازی بهره گرفتم و مجسمههایی را با ساختار نگارگری و ویژگیهای نقش برجستههای تخت جمشید ساختهام که بینارشتهای محسوب میشود.
این هنرمند نگارگر در پایان گفت: بحث حرفهای برگزار شدن جشنواره که مطرح شد، یعنی هنرمندان پیشکسوت نیز میتوانند در «تجسمی فجر» شرکت کنند اما هنرمندان جوان نیز به صورت حرفهای ظاهر شدند که جای خوشحالی دارد.
بررسیها نشان میدهد که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال، حدود ۸۰۰ اثر نگارگری ارسال شده است. از این مجموعه، ۱۵۰ اثر به مرحله دوم و آخر جشنواره راه یافتهاند تا نهایی شوند. حسین عصمتی، داور رشتهی نگارگری در مصاحبه با خبرنگار دیجیاتور، بیان کرد که نگارگری آثار خلاقانه ایرانی است و در این رشته هنرمندان کمتر با مسایل حاشیهای مواجه میشوند و این باعث میشود تا خلق و خوی آنها رونق بیشتری داشته باشد.
عصمتی درباره پیشرفت و خلاقیت در آثار نگارگری تأکید کرد که آثار نگارگران ممکن است به نظر تکراری بیایند اما قابل تشخیص نیستند و این موضوع در نگارگری بیشتر مشهود است. او اظهار داشت که با توجه به محدودیتهایی که بر هنرمندان نگارگر تحمیل میشود، خلقیت در کار آنها دچار محدودیت میشود. به همین دلیل، لازم است فرصتهای مناسب برای کار و خلق آثار نو در اختیار هنرمندان قرار گیرد.
در پایان صحبتهایش، حسین عصمتی بر این ایده نیز تأکید کرد که هنرمندان نگارگر ترغیب میشوند تا از تجربه و دانش رشتههای دیگر هنری نیز در کار خود بهره بگیرند و به شکل بینارشتهای فکر کنند.