تمرکز بر صحنه نمایش کودک/ احیای جشنواره صحنه نمایش کانون‌ها

روی تئاتر کودک متمرکز شدیم/ احیای جشنواره تئاتر کانون‌ها

0 نظر


مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی هنری سازماندهی شهری تهران، درباره فعالیت‌های این سازمان در حوزه‌ی هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲ صحبت کرد و اظهار داشت که اصلی‌ترین تمرکز آن بر به‌روز کردن زیرساخت‌های نمایش است. او همچنین به اهمیت صحنه نمایش کودک و احیای جشنواره‌های معتبر این سازمان پرداخت و اعلام کرد که سال بعد با مدل جدیدی جشنواره صحنه نمایش کانون‌ها برگزار خواهد شد. وی همچنین در خصوص وضعیت تماشاخانه ایران‌شهر و احداث سالن شماره ۳ آن نیز شرایط را توضیح داد و تاکید کرد که در سال آینده، سال خوبی برای اهالی صحنه نمایش در انتظار آن‌هاست.

مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری سازماندهی شهری تهران درباره روندی که این سازمان در حوزه هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲ طی کرد، به خبرنگار دیجیاتور گفت: روزی که به سازمان فرهنگی هنری سازماندهی شهری آمدم انتقادی به سازمان داشتم؛ سازمان در یکی از مبنایی‌ترین رشته‌های هنری یعنی صحنه نمایش سابقه درخشان دارد و ظرفیت‌های انبوهی را در اختیار داشته و همچنان دارد. اما آن سابقه درخشان و فعالیت‌های انبوه را که در قله‌های حوزه نمایش در کشور قرار داشت سال‌های سال رها کرده بود و نتیجه آن این شده بود که ظرفیت‌های در اختیارش هم آرام آرام به سمت انزوا و مطرود شدن برود. حرف ما این بود که اگر کلاً سازماندهی شهری‌ها حوزه هنرهای نمایشی و صحنه نمایش را جدی بگیرند، ابتدا نمایش و در نهایت هنر هفتم و تلویزیون ما قوی‌تر خواهد شد. چون زیرساخت‌ها خیلی مهم است و بخش خصوصی هم نمی‌تواند این زیرساخت‌ها را فراهم کند.

وی یادآور شد: نکته‌ای که ما روی آن متمرکز شدیم به‌روزکردن زیرساخت‌های نمایش بود. برخی مانند پردیس صحنه نمایش تهران برجسته‌تر شده و به نتیجه رسیده است. اهالی صحنه نمایش می‌دانند که پردیس صحنه نمایش تهران سال‌های سال محلی برای استفاده نبوده است؛ به نام اهالی صحنه نمایش فاکتور شده بود ولی به نفع اهالی صحنه نمایش نبود. به لطف خدا یکی از افراد توانمند حوزه صحنه نمایش مدیر آن پردیس شد و توانست طی مدت یک سال ۳ سالن پردیس را برای خدمت به هنرمندان صحنه نمایش آماده کند. مسائل خاص و اقتضائات پردیس صحنه نمایش تهران از جمله علوم زمین و دسترسی به آن هنوز پردیس را به محفل اصلی صحنه نمایش در شهر تهران تبدیل نکرده است ولی برای بحث تمرین گروه‌های تئاتری یک پاتوق اصلی و جدی است. قرار است پردیس صحنه نمایش تهران تغییراتی هم داشته باشد تا تبدیل به پردیس صحنه نمایش، هنر هفتم و هنر صوتی تهران شود. اقدامات در این خصوص در دست انجام است و سالن ویژه‌ای هم تا بعد از عید نوروز ۱۴۰۳ با امکانات صوت و نور پیشرفته در پردیس افتتاح می‌شود.

باقری درباره وضعیت احداث سالن شماره ۳ تماشاخانه ایران‌شهر هم اظهار کرد: تماشاخانه ایران‌شهر از ابتدای ورود ما مجدداً به سازمان فرهنگی هنری سازماندهی شهری بازگشت یعنی سازمان، تولیت تماشاخانه را پذیرفت. تماشاخانه ایران‌شهر ضعف کمبود فضای تمرین داشت که پلاتویی در آن به این منظور احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. قول افزوده شدن سالن شماره ۳ ایران‌شهر را هم به دوستان تئاتری داده‌ایم و سازماندهی تماشاخانه هم به جد پیگیر این ماجرا است که هر چه زودتر کارهای عمرانی مربوطه آغاز شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری سازماندهی شهری تهران تاکید کرد: در حوزه صحنه نمایش روی صحنه نمایش کودک متمرکز شده‌ایم و ۱۰ عدد از سالن‌های‌مان در سطح شهر تهران را تعمیر و تجهیز می‌کنیم تا حوزه صحنه نمایش کودک اجراهای به‌سامانی داشته باشد. به موازات کارهای زیرساختی، موضوع متن تئاتر‌نویسی کودک را هم جدی گرفته‌ایم و امیدواریم در سال جدید اولین تولیدات خودمان را روی صحنه سالن‌های صحنه نمایش ببینیم.

وی درباره احیای جشنواره‌های معتبر سازمان فرهنگی هنری سازماندهی شهری تهران از جمله جشنواره صحنه نمایش کانون‌ها، تاکید کرد: سال بعد با مدلی جدید جشنواره صحنه نمایش کانون‌ها احیا می‌شود و در سطح شهر تهران برگزار خواهد شد. غیر از سازمان فرهنگی هنری سازماندهی شهری تهران که شبکه مویرگی در سطح محلات تهران دارد نهاد دیگری نمی‌تواند چنین حرکتی را انجام دهد.

باقری تصریح کرد: در سازمان فرهنگی هنری سازماندهی شهری تهران سال آینده حتماً سال خوبی برای اهالی صحنه نمایش خواهد بود.


افزایش زیرساخت‌های هنری و نمایشی، بهبود عملکرد صحنه نمایش، تعمیر و تجهیز سالن‌های صحنه نمایش، اولین تولیدات نمایشی کودک، احیای جشنواره‌های صحنه نمایش کانون‌ها، سالن شماره ۳ تماشاخانه ایران‌شهر، رویکرد جدید در احیای جشنواره‌های تهران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *